British Airways forsinkelse? Få kompensation for aflyst eller forsinket British Airways fly

Var dit British Airways fly forsinket, overbooket eller helt aflyst? Så kan du have krav på op til 4.500 kr. i erstatning og kompensation pr. pasager.

Du kan selv søge erstatning for forsinket eller aflyst fly direkte hos British Airways, men det kan godt være lidt bøvlet og tidskrævende. 

Vi tilbyder derfor, at håndtere hele sagen for dig. Du skal intet betale - vi tager blot en mindre andel af det beløb vi ender med at skaffe i erstatning eller kompensation til dig.

https://vimeo.com/458196896

Punktlighed, anmeldelser & statistik

Her på Flypenge har vi lavet en tabel over de 17 flyselskaber med størst antal passagere i KBHs lufthavn Kastrup og deres %-vise antal forsinkede fly i 2018 globalt. British Airways er det sjette mest punktlige flyselskab med 23,21 % forsinkelser. Det svarer til, at lidt over hvert femte fly med er forsinket.

Se hvilket flyselskab som indtog førstepladsen over de mest punktlige flyselskaber i 2018.

Skytrax har vurderet British Airways til 5 stjerner ud af 10 stjerner baseret på 2764 kundeanmelder. Skytrax vurderer flyselskaber baseret på deres præstations- og kundeservice, herunder måltider under flyvning, underholdning som film, gratis Wi-Fi, sædekomfort, værdi for penge. I top 100 over bedste flyselskaber i verden ligge det britiske selskab nr.31.

Forsinket med British Airways - få din berettiget kompensation

I tilfælde af flyforsinkelser i over tre timer, flyaflysninger eller overbookinger med British Airways kan du i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) søge kompensation på op til 600 €. Reglerne vedrører alle flyvninger fra en lufthavn i EU samt flyvninger med et luftfartsselskab med EU-licens til en EU-destination.

Du skal være opmærksom på, at kompensationen er underlagt visse betingelser og undtagelser. Der vil eksempelvis ikke være nogen kompensation for forsinkelse / aflysning forårsaget af ekstraordinære omstændigheder, da en sådan forsinkelse eller aflysning er uden for flyselskabet kontrol.

Et eksempel på sådanne situationer omfatter ekstremt dårligt vejr eller sikkerhedsproblemer såsom frygt for terrorangreb. I sådanne situationer vil du ikke få nogen kompensation.

Men ikke desto mindre har du ret til erstatning, hvis du har været udsat for en forsinkelse på mere end 3 timer på en flyvning på 3500 km eller derover; en forsinkelse på 3 timer eller mere på en flyvning på 1500 km eller derover og en forsinkelse på 3 timer i tilfælde af fly under 1500 km.

Hvis du er en flypassager, der rejser med British Airways, og din flyvning var blevet forsinket eller annulleret (uden forudgående varsel) eller af årsager, der kunne være løst, så kan du i henhold til forordning (EF) nr. 261/2004 kræve op til 600 € i kompensation. 

Hvor meget du kan få i erstatning, afhænger dels af hvor langt du skulle flyve og dels af hvor længe du blev forsinket, som skal være mere end 3 timer.

Så meget kan du kræve i kompensation

  • Hvis du rejser op til 1.500 km eller mindre, kan du kræve op til 250 Euro
  • Hvis afstanden er mellem 1.500 - 3.500 km, kan du kræve op til 400 Euro
  • Og hvis flyets afstand er mere end 3500 km, og forsinkelsen var på mere end 4 timer, kan du kræve op til 600 Euro. Var forsinkelsen mellem 3 og 4 timer, kan du kræve 300 Euro i kompensation

Bemærk: EF 261/2004 gælder ikke, hvis du rejser fra et ikke-europæisk land til et europæisk land med et flyselskab uden EU-licens. Reglerne gælder udelukkende for EU-baserede flyvninger, der flyver i Europa eller til eller fra en EU-medlemsstat med EU licens.

Startdestination og slutdestionation Flyselskab med EU-licens Flyselskab uden EU-licens
Fra ikke-europæisk land til ikke-europæisk land Ingen kompensation Ingen kompensation
Fra ikke-europæisk land til europæisk land Kompensation Ingen kompensation
Fra europæisk land til ikke-europæisk land Kompensation Kompensation
Fra europæisk land til europæisk land Kompensation Kompensation

Det findes få flyselskaber, der har været med til at skrive historie, og samtidigt har udviklet sig i harmoni med de omskiftlige krav fra rejsebranchen. Den kommerciel lufttransport som en reguleret industri begyndte i Storbritannien.

Med en lang og fremtrædende historie har British Airways fløjet passagerer kloden rundt i over 90 år. På trods af at British Airways' rødder strækker sig helt tilbage til oprindelsen af den civile luftfart, er de i konstant udvikling. Både hvad angår teknologi, serviceydelser og destinationsnetværk.

I dag kan selskabet markere sig som et af Europas største selskaber i branchen. De er i øvrigt det flyselskab, som har haft flest afgange over Atlanten. Fra verdens første ruteflyvning til et globalt fly-netværk, der dækker seks kontinenter. Det nationale britiske flyselskab er kommet langt siden, det blev dannet tilbage i 1919.

Starten på britiske kommercielle flyvning

British Airways blev dannet i 1919 under navnet Air Transport and Travel (AT&T). Grundlæggeren hed George Holt Thomas. Han var avisindehaver af The Bystander. Derudover havde han års erfaring inden for luftfartsindustrien, hvilket d.25 august 1919 førte til begyndelsen af verdens første planlagte rutefly med passagerer. Flyet afgik fra London og landede i Paris på lidt over to og en halv time.

I Storbritannien, som i de fleste større europæiske lande, gav situationen efter Første Verdenskrig et stort potentiale for den kommercielle luftfart. Krigen havde ødelagt jernbanerne, og dermed frataget folket et pålideligt transportmiddel.

En særdeles hård industri

De første flyvninger var ret risikable og endte ofte i ulykke. For eksempel, under en flyvning fra Paris til London i snestorm, hvor piloten landede flyet, kun for at opdage, at han var i en dige i Belgien.

Det var kun få mennesker, der var villige til at betale den høje risiko, der var forbundet med flyvning. AT&T led under finansielle problemer som følge af de høje driftsomkostninger og lave det passagerantal.

Selskabet måtte som mange andre flyselskaber indstille sine passagerfly. Flyselskaber havde generelt svært ved at overleve branchens hårde kår. Men med den britiske regerings ihærdige bestræbelse på at udvide og udnytte flybranchens potentiale oprettede de i 1922 en komité for civil luftfart. I den forbindelse opstod det interkontinentale flyselskab, Imperial Airways.

Imperial Airways var en fusion af fire mindre flyselskaber, herunder AT&T.  Selskabet var forgængeren for det, der senere blev kendt som British Airways.

Et af de primære mål for Imperial Airways var at opretholde luftruter til det britiske imperiums fjerne hjørner, herunder Sydafrika, Singapore, Vestafrika, Indien og Egypten.

I 1935 opstod British Airways, da en række andre britiske luftfartsselskaber blev fusioneret. Imperial Airways og British Airways blev nationaliseret i 1939. Tilsammen dannede de British Overseas Airways Corporation (BOAC).

En del af Oneworld-Alliancen

British Airways, som vi kender det den dag i dag, blev dannet i 1974, da British European Airline (BEA) og British Overseas Airways Cooperration (BOAC) blev slået sammen. I februar 1987 blev British Airways privatiseret. 12 år senere i februar 1999 blev selskabet en del af Oneworld-alliancen. Oneworld er verdens tredje største alliance af flyselskaber. De kombinerer blandt andet tjenester fra British Airways, Aer Lingus, American Airlines, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Qantas og Lan Chile.

I dag er British Airways Storbritanniens største internationale flyselskab. Årligt flyver de millioner af passagerer til over 170 destinationer over hele kloden.

London Heathrow med British Airways

British Airways har en flåde på mere end 280 fly, herunder A380 og 787. Fra hjemmebase i London Heathrow, Europas travleste lufthavn, tranporteres over 40 millioner kunder om året. Flyselskabet serverer disse kunder med over 35 millioner kopper te, 36,5 millioner måltider og 3,7 millioner flasker vin. Fra 1974 til 2008 var British Airways det mest benyttede britiske flyselskab, men er i dag overhalet af lavprisflyselskabet EasyJet.

British Airways har i øjeblikket ca. 40.000 ansatte, herunder 15.000 kabinepersonale, 3.600 piloter og 5.500 ingeniører. Flyselskabet tilbyder en pilotuddannelse og har hvert år mere end 150 pladser til lærlinge.

British Airways har et imponerende ruteudbud, og flyver til mere end 180 destionationer i knap 80 lande fra Heathrow lufthavnen.

British Airways samarbejde med SAS

Senest har British Airways indgået et samarbejde med SAS om en såkaldt "Interline Irregularity Agreement". Samarbejdet er en gensidig aftale om ombookinger i tilfælde af tekniske problemer, forsinkelser eller aflysninger.

Selvom Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 261/2004 udtrykker, at flyselskaberne skal ombooke til andre selskaber i tilfælde af forsinkelser, er det ikke altid de gør det.

Aftalen mellem British Airways og SAS kan derfor betyde en forbedring for dig som passager, hvis du rejser med en af  de to selskaber. Er du f.eks. forsinket med SAS på en hjemrejse fra London, kan du blot flyve direkte med British Airways til København istedet for at flyve via Oslo eller Stockholm.

Destinationer

British Airways flyver til mere end 160 destinationer i alle verdens kontinenter. Nogle af de mest populære flyvninger hos British Airways er fra London til New York, Orlando, Cape Town, Barbados, Dubai, Boston, Glasgow, Miami, Washington.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €