SAS forsinkelser? – Få kompensation og erstatning for forsinket SAS fly

SAS flyforsinkelserBlev dit SAS fly forsinket, aflyst, eller overbooket? Så kan du klage og få op til 4.500 kr. i erstatning og kompensation pr. pasager.

Du kan godt selv sende din klage og ansøge om kompensation eller erstatning for et forsinket eller aflyst fly hos SAS. Men det  kan godt være lidt besværligt og tidskrævende. 

Flypenge.dk tilbyder derfor, at ordne det hele for dig. Du skal intet betale – vi tager blot en mindre andel af det beløb vi ender med at skaffe i erstatning eller kompensation til dig.

Flyforsinkelse og flyaflysninger med SAS

Er du en af de uheldige, vis flyrejse med SAS er forsinket eller aflyst, så kan du have ret til kompensation.

EU 261/04 er regelsættet, som beskytter dig som flypassager. Det danner grundlaget for din ret til kompensation.

Hvis du for nylig blev påvirket af en forsinket, aflyst eller overbooket flyvning med SAS, er du som passager beskyttet, og du har ret til erstatning.

Du er berettiget kompensation i følgende 3 tilfælde;

  • Aflysninger eller forsinkelser på mindst 3 timer, som ikke skyldes en ekstraordinær omstændighed
  • Start eller slutdestinationen er inden for EU’s grænser
  • Boardingafvisning på trods af at være fremmødt til tiden med gyldigt rejselegitimation og visum.

Overbooking og nægtet boarding på SAS flyvninger

Begrebet boardingafvisning omfatter ikke kun boardingafvisninger, som skyldes overbookning, men også boardingafvisninger af andre grunde, såsom driftsmæssige grunde.

Har SAS afvist dig ved boarding mod din vilje, kan du søge kompensation forudsat at forsinkelsen er på mindst to timer, og flyet afgår fra en EU-lufthavn ELLER har gyldig EU-licens, som er tilfældet for SAS.

Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

SAS skal derudover sørger for forplejning, herunder mad og drikke, to gratise telefonopringninger og indkvartering på hotel såfremt forsinkelsen strækker sig over natten.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved overbooking og nægtet boarding her.

SAS punktlighed

SAS er ikke længere i verdenstoppen på punktlighed, men må finde sig tilfreds på en syvende plads med 23,63 % forsinkede fly. Flyselskabet ligger således stadig i den gode ende, når det kommer til at overholde tidsplanen.

Se hvilket flyselskab som indtog førstepladsen over de mest punktlige flyselskaber i 2018.

Krav på erstatning ved aflyst og forsinket SAS fly

Ifølge EU 261/2004 har du krav på kompensation, hvis dit fly aflyses senere end 14 dage før afgangstidspunktet. Ankomsttidspunktet på destinationen afgør kompensationsbeløbets størrelse.

Ifølge EU 261/2004 har du ret til erstatning, hvis du ankommer til din slutdestination 3 timer eller mere efter det ankomsttidspunkt, som oprindeligt var planlagt af flyselskabet.

Vær opmærksom på at hvis dit SAS fly lander 2 timer og 50 minutter, men at dørene først åbnes 15 minutter senere, er forsinkelsen 3 timer og 5 minutter, trods flyselskabet angiver en kortere forsinkelse. Du skal dog være i stand til at bevise, hvor lang tid i holdt på landingsbanen, før I fik lov til at forlade flyet.

Sådan klager du – og kræver kompensation for et forsinket, aflyst eller overbooket SAS fly

Det er både let og billigt at få din berettiget kompensation hos flypenge.dk. Vi behandler din sag, hvad enten der er taler om en flyforsinkelse, en flyaflysning eller en overbookning direkte hos flyselskabet.

Vi arbejder ud fra princippet “No Win, No Pay”. Vi søger erstatning ved din forsinkelse, aflysning eller overbooking direkte hos SAS. Vi går endda til retten, hvis flyselskabet nægter at betale uden ekstra gebyr.

Efter endt sag overfører vi pengene til dig, – fratrukket vores gebyr. Der er ingen betaling medmindre dit krav på kompensation er succesfuldt. Kort sagt har du intet at tabe.

Du skal blot indtaste dine flyoplysninger i vores ansøgningsskema for at se, om du har ret til kompensation for et forsinket, aflyst eller overbooket SAS fly. Skemaet kan du finde her. Hvis du kvalificerer dig til kompensation, tager vores team af juridiske eksperter sig af resten.

Det har været en lang og begivenhedsrig rejse for Skandinaviens førende flyselskab. Nu hvor Norge har solgt sine resterende aktier i SAS, er det slutningen på en æra og begyndelsen på en ny!

Historien om SAS

I 2016 fejrede SAS 70 års fødselsdag. Netop dette skarpe hjørne siger noget om virksomhedens succes. Både hvad angår de skandinaviske lande, men i den grad også internationalt. Det er ikke uden grund, at brandet er så stærkt, når det kommer til flyrejser.

Virksomhedens strategiske fokus centrerer sig nemlig om dig og resten af verdenens flypassagerer. Med skræddersyet indhold, præget af det karakteriske blå logo, er forbrugeren placeret i højsædet.

Deres livsstilsmagasin, deres let tilgængelig app og de dertilhørende websider tilbyder den personlige service, man leder efter i en omskiftelig verden. Merværdien er i mødet med brandet, og derfor er kvaliteten nøglen for virksomhedens lange levetid. Men hvordan startede SAS’s historie egentlig?

SAS, Scandinavian Airlines system, er det førende flyselskab i Skandinavien og betragtes i dag som Nordens stærkeste og mest anerkendte brand. Flyselskabet blev grundlagt d.1 august 1946 gennem en konsortieaftale mellem tre skandinaviske flyselskaber, herunder Det Danske Luftfartselskab, Den Norske Luftfartselskap, og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB.

Drømmen var at skabe et fælles nationalt flyselskab for Skandinavien, og netop denne alliance blev starten på et selvstændigt luftfartsbrand. Nemlig Scandinavian Airlines System.

Sammen er vi stærkere

Sammen er vi stærkere. Sammenholdet var noget, som de tre virksomheder hurtigt erkendte var altafgørende, hvilket efterfølgende førte dem videre frem. Den nye multinationale flyvirksomheds første interkontinentale kommercielle flyvning mellem Stockholm og New York fandt sted samme år. Allerede i 1954 fløj SAS over Nordpolen på ruten mellem København og Los Angeles som verdens første passagerfly.

I 1951 blev ejerskabet opdelt i tre dele – SAS Sverige(42,8%), SAS Danmark (28 , 6%) og SAS Norge (28,6%). Derudover fik flykoncernen sit hovedkontor i Sverige, hovedbasen for drift i Danmark, samt vedligeholdelsen af ​​flyparken i Norge.

I 2001 blev selskabet ændret til ét stort aktieselskab, SAS AB. Den svenske stat var den største aktionær med 21,4% af aktierne efterfulgt af den danske og norske stat med hver 14,3%. De resterende 50% ejes af private aktionærer, herunder den svenske Wallenberg-familie.

Senere samme år opkøbte selskabet deres konkursramte konkurrent Braathens SAFE, en norsk operatør. Det blev dog klart, at der var en stor kulturforskel mellem SAS’ og Braathens personale. Denne forskel ændrede sig ikke, på trods af at Braathens blev 100% fusioneret i SAS Norge i 2007, og Braathens navn forsvandt.

Ny konkurrence

Konkurrencen på den skandinaviske hjemmebane begyndte for alvor at spidse til i 00’erne. Førhen var der ingen lignende flyselskaber SAS. Men i 2002 begyndte det lille flyselskab NAS (Norwegian Air Shuttle) at vise sine sårbare muskler frem. Norwegian viste sig som det nye lavprisflyselskab, der konkurrerede med SAS på indenlandske ruter i Norge. Norwegian fortsatte med at vokse – og er i dag et større flyselskab end SAS målt både i årlige flypassagerer og den generelle virksomhedsværdi.

SAS blev efterfølgende ramt af ​​alvorlige økonomiske problemer. I 2012 var flyselskabet kun timer fra at gå konkurs. Men i de sidste timer blev der underskrevet aftaler, der sikrede det at fortsætte. De skandinaviske regeringer besluttede nemlig i fællesskab at indsprøjte kapital i selskabet for at holde liv i flyvningerne.

Siden da har selskabet igangsat løbende omstruktureringer og nedskæringer for at komme tilbage i rentabiliteten. I dag er der lys ved enden af ​​tunnelen. Selskabet vil muligvis stå tilbage med et overskud i slutningen af 2018.

Norge sælger

I slutningen af juni 2018 hørte årtiers samarbejde mellem Danmark, Norge og Sverige op. Norge solgt  sin ejerandel, hvilket den Svenske stat også har luftet tanken om at gøre i den nære fremtid. Dette afslutter en æra siden 1946; SAS er ikke længere et skandinavisk konsortium mellem Norge, Sverige og Danmark. Med selskabets store betydning på arbejdspladser i Københavns Lufthavn ville det være et større chok, hvis den danske stat sælger sine aktier. Men bare rolig! Her i Danmark har vi oplyst, at vi fortsat vil forblive en SAS aktionær. Så tilbage står København som knudepunkt for al flytrafikken i Skandinavien, såfremt Sverige går i Norges fodspor.

Nye destinationer i 2019

SAS har afsløret, at dets sommerplaner for næste år vil omfatte 17 nye ruter fra Skandinavien. Fem af de nye ruter vil afgå fra København. Destinationerne omfatter bl.a. Cornwall-Newquay i Storbritannien, Catania og Firenze i Italien, Marseille i Frankrig og Szczecin i Polen. Ruterne til Szczecin og Firenze vil blive lanceret i april, mens de tre andre vil starte i juni. To nye fly vil også afgå fra Århus Lufthavn til Rom, Italien og Faro i Portugal. 

Uden for Danmark vil der være fire nye ruter fra Stockholm til Catania, Marseille, Napoli og Reykjavik, mens Göteborg skal tilbyde en flyrejse til Faro. Fra Norge er der to nye ruter, der afgår fra Oslo til Faro og Antalya, mens Bergen (Nice og Alanya) og Stavanger (Alanya) også vil præsentere nye ruter næste sommer. 

Billetter til de nye destinationer blev tilgængelig i starten af oktober 2018.

SAS tilbyder i forvejen sine passagerer 120 destinationer i 34 lande i Europa, Nordamerika og Asien.

Arbejder for en grønnere verden

Det er ikke nogen hemmelighed, at flyrejser sviner. Alene bidrager fly med tre procent af verdens samlede udledning. Derudover er der udledningen af luftbårne partikler, herunder afbrændingen af brændstof. De hvide kondensstriber, som flyene efterlader sig på himlen, virker som midlertidige skyer. De lader sollys at komme igennem, men de absorberer varmestråling. De tilføjer dermed drivhuseffekten. SAS har med sine over 300 daglige afgange et stort ansvar, når det gælder en grønnere fremtidig verden. Formand og CEO Rickard Gustafson udtalte tidligere i år, at SAS vil tilstræbe en bæredygtig rejse i form af forskellige initiativer, såsom biobrændstof, nye fly med lavere brændstofforbrug og emissioner ved reduktion af madaffald og plastforbrug ombord.

Asta Sahl har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie F. har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent Kjær har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida Johanne har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars Peter Kruse har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva Gaarsdal har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja Thejlmann har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.

© Copyright 2015 - 2018 Flypenge.dk
Firma adresse: Vestergade 18 E, 1456 København K, KBH, DK | Tel: 44224080 | Email: info@flypenge.dk.
Flypenge.dk | CVR 34593833 | Åbningstider &
Flypenge.dk Rated 4.9 / 5 based on 85 reviews. | Review Flypenge.dk