Start dit krav

Ryanair forsinkelser?
– Få erstatning og kompensation for forsinket eller aflyst Ryanair fly

Ryanair flyforsinkelser - kompensation og erstatningHvis dit Ryanair fly blev forsinket, aflyst eller overbooket så kan du få helt op til 4.500 kr. i kompensation og erstatning pr. pasager.

Du kan godt selv klage eller søge erstatning for aflyst eller forsinket fly hos Ryanair, men det kan godt være lidt besværligt og tidskrævende. 

Flypenge.dk tilbyder derfor, at håndtere din klage og erstatningskrav for dig. Og det er på No Cure No Pay. Du skal ikke betale noget – vi tager kun en mindre del af den erstatning eller kompensation vi skaffer til dig.




Forsinkelser og aflysninger med Ryanair

Selvom Ryanair ikke er blandt de mest forsinkede flyselskaber, kan det irske flyselskab dog ikke erklære sig fri fra aflysninger, overbookinger og forsinkelser.

EU-forordning 261/2004 gælder, hvis du flyver med et flyselskab, som Ryanair, under EU licens, eller hvis du påbegynder din flyrejse i et EU land. Du skal dog bemærke, at økonomisk kompensation er underlagt visse betingelser og undtagelser.

Du kan ikke få kompensation for en forsinkelse eller aflysning med Ryanair som er forårsaget af ekstraordinære omstændigheder. En sådan forsinkelse eller aflysning er uden for flyselskabet kontrol.

Et eksempel på sådanne situationer omfatter ekstremt dårligt vejr eller sikkerhedsproblemer såsom frygt for et terrorangreb. I sådanne situationer vil passagererne ikke få nogen kompensation.

 

Klag og få din berettiget kompensation fra Ryanair

Ikke desto mindre, hvis der er en forsinkelse på mere end 4 timer for en flyvning med Ryanair på 3.500 km eller derover; forsinkelse på 3 timer eller mere inden for en flyvning på 1500 km eller derover og forsinkelse på 3 timer i tilfælde af fly under 1500 km har passagerer ret til kompensation i henhold til EU-reglerne som fastsat i forordning (EF) nr. 261/2004.

Hvis du er flypassager, der rejste med Ryanair Airline, og dit  fly blev forsinket, eller hvis dit fly bliver aflyst (uden forudgående varsel) eller af årsager, der kunne være løst, så skal flyselskabet i henhold til forordning (EF) nr. 261/2004 betale kompensation til op mod 4.500 kr.

Har du oplevet forsinkelser på din rejse med Ryanair, er du muligvis berettiget kompensation, såfremt forsinkelsen er over tre timer.

Hos Flypenge er vi eksperter i dine rettigheder som flyrejsende. Vores erfarne advokater er altid klar til at give dig klarhed omkring din flysag. Kontakt FlyPenge.dk i dag og finde ud af om du er berettiget. 

Du kan også udfylde dine flyoplysninger i vores ansøgningsformular her, og se hvor meget du er berettiget.

Overbooking med Ryanair

Afvist boarding skyldes ikke kun overbookning, men også andre forhold såsom driftsmæssige grunde.

Hvis Ryanair har afvist dig mod din vilje, skal de yde dig kompensation i overensstemmelse med ovenstående skema.

Forsinkelsen skal dog være på mindst to timer, og du skal afgå fra en EU-lufthavn ELLER dit fly skal være registreret i EU.

Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten:

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

Ryanair skal derudover tilbyde dig rimelig forplejning. Forplejning inkluderer mad og drikke, to gratise telefonopringninger og indkvartering på hotel samt transport mellem hotel og lufthavn, hvis overnatning bliver nødvendigt.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved overbooking og nægtet boarding her.

Historien om Ryanair

Du ved, hvem de er. Du ved, hvad de laver. Mens nogle elsker dem, går andre i en stor bue udenom.

Ryanair er et af de flyselskaber, der deler vandene. Det irske selskab har da heller ikke altid haft medvind, men ikke desto mindre har deres målrettet strategi gjort dem i stand til at indtage branchen med storm.

På kun 33 år har Ryanair vokset fra at være et lille beskedent flyselskab, der fløj ruter mellem Waterford og London til at have et omspændende rutenetværk, der strækker sig ud over Europas grænser.

Ingen kan derfor retsindigt argumentere mod den indflydelse, de har haft i luftfartsindustrien. For takket være deres lave priser blev der for alvor sat skub i den interne konkurrence.

Ryanair, der nu anses som værende et af Europas største lavprisflyselskaber, blev etableret tilbage i 1984 af irerne Christopher Ryan, Liam Lonergan og Tony Ryan.

Med en besætning på kun 25 personer begyndte Ryanair i 1985 i Dublin, Irland med det ene formål at skabe flyselskabet med de laveste priser i hele Europa.

Fyanairs første fly var et 15-sæders turboprop-trafikfly. Flyet var faktisk så småt at stewardesserne ikke måtte være højere end 158 cm, da de ellers ikke kunne stå op i flyet.

Ryanair brød igennem kartellet

Dengang eksisterede der ingen lignende selskaber, som udelukkende konkurrerede på pris. Luftfartsindustrien var præget af få dominerende selskaber, der begrænsede konkurrencen og udbudet for at hæve priserne. Christy Ryans mål var netop at gøre flyrejser lettere tilgængelige for folk i Irland og Storbritannien.

Dette var dog ikke et let mål at gennemføre. Aer Lingus og British Airways havde dannet kartel omkring priserne på Dublin-London-ruten, hvilket forhindrede andre flyselskaber i at etablere sig. Alligevel lykkedes det Ryanair at bryde med kartellen.

Allerede i 1986 halverede selskabet den billetpris, som turen havde kostet med Aer Lingus og British Airways. Som følge heraf brød Europas første flybilletkrig ud, og Aer Lingus og British Airways begyndte at skære priser for at kunne konkurrere.

Efterfølgende har Ryanair oplevet en enorm vækst. På grund af fortsat succes erstattede Ryanair sin flyflåde til Boeing 737-800 fly og udvidede sine europæiske ruter. I 2000 lancerede selskabet www.ryanair.com, som hurtigt blev Europas største bookingside med over 50.000 bookinger om ugen.

Ryanair var inspireret af amerikanerne

Væksten fortsatte indtil 1990, da Ryanair sluttede året med et underskud på flere millioner kroner på grund af intens konkurrence med Aer Lingus og British Airways.

Ryan-familien besluttede, at det var på tide at geninvestere i virksomheden og dens eksistensgrundlag. På en rejse til USA fandt de midlertidigt ud af at hyppige afgange til sekundære, billige lufthavne kombineret med færre gratise goder til passagererne var vejen frem.

Denne strategi skulle senere vise sig give Ryanair kraften til at slå igennem på ruter. Ruter som kun de traditionelle flyselskaber tidligere havde tilbudt.

Succes i verdensomspændende krisetid

Terrorangrebene i USA i september 2001 forårsagede problemer for Ryanair ligesom for alle andre flyselskaber. Oliepriserne skød i vejret, og kunder var forsigtige med at rejse med fly på grund af globale terroristaktiviteter.

På trods af at mange flyselskaber havde ekstreme vanskeligheder eller endda var gået konkurs på dette tidspunkt, voksede Ryanair fortsat med fuld hast ved at opretholde deres lave omkostninger og skabe flere tilgængelige ruter i hele Europa.

Ryanair har over 1 milliard kunder

I dag ejer og driver Ryanair over 400 Boeing 737-800 fly. De flyver til og fra 189 destinationer, der spænder fra Europa, Amerika, Asien og Nordafrika. Der er cirka 13.000 ansatte, herunder over 1.200 piloter.

Ryanair adskiller sig fra konkurrenter ikke kun med hensyn til lave priser. Deres fremragende on-time flyvepladser er i stand til at bringe kunden fra punkt A til punkt B hurtigt. I 2017 blev Ryanair det første europæiske flyselskab til at transportere 1 milliard kunder.

Ryanairs største konkurrent er EasyJet, som har langt større fokus på større lufthavne såsom Amsterdam Airport Schiphol og Paris-Charles de Gaulle, som iøvrigt er blandt de travleste i Europa.

Ryanairs rutenetværk

Ryanair var det første europæiske luftfartsselskab, vis specifikke målsætning var at tilbyde lavere priser på kortdistance inden for Europa.

I dag de dækker i dag et rutenetværk, der spænder ud over Europas grænser. Ryanair tilbyder alt fra storbyrejser til eksempelvis USA og Berlin til solrige sommerdestinationer til de Kanariske Øer, Cypern, de græske øer og Malta.

Ryanair anmeldelser og statistikker

Ifølge Skytrax er Ryanair blevet vurderet som 5/10, hvilket er baseret på mere end 1495 kunders anmeldelser. Ryanair ligger nr.64 i top 100 over bedste flyselskaber på Skytrax.

Ryanair har dog været kilde til en del negativ omtale i medierne. Der har bl.a. floreret historier omkring Ryanairs dårlige kundeservice, deres elendige vilkår for ansatte samt uberettiget opkrævninger i forhold til check-in faciliteter, bagage. toiletbesøg, mad og drikkevarer. 

Ryanairs kundeservice er ligefrem blevet stemplet som værende en af de værste i branchen.

Ryanair er ligeledes ikke gode til at behandle kompensationsansøgninger inden for acceptabel tid. Når du søger erstatning for en flyforsinkelse, flyaflysning eller en overbookning med Ryanair, er det derfor en god idé at få hjælp fra juridiske eksperter. Her hos Flypenge står vi altid klar til at hjælpe dig med at få di berettiget kompensation. Du kan nemt og enkelt starte dit krav på kompensation her, så klarer vi resten for dig.

Kategorier:Uncategorized

Ryanair FAQ

Her finder du svar på nogle af de mest udbredte spørgsmål om forsinkelser og aflysninger med Ryanair

  • Blev dit Ryanair fly forsinket, aflyst eller overbooket?

    Du kan få helt op til 4.500 kr. i kompensation og erstatning pr. pasager.

  • Hvornår har du ret til erstatning?

    Hvis der er en forsinkelse på mere end 4 timer for en flyvning på 3.500 km eller derover; forsinkelse på 3 timer eller mere inden for en flyvning på 1500 km eller derover og forsinkelse på 3 timer i tilfælde af fly under 1500 km har passagerer ret til kompensation i henhold til EU-reglerne som fastsat i forordning (EF) nr. 261/2004.

  • Hvor kan du søge om erstatning?

    Du kan selv klage eller søge erstatning for aflyst eller forsinket fly hos Ryanair, men det er lidt besværligt og tidskrævende. Flypenge.dk tilbyder derfor, at håndtere din klage og erstatningskrav for dig. Og det er på No Cure No Pay. Du skal ikke betale noget – vi tager blot en mindre del af den erstatning eller kompensation vi skaffer til dig.

Få din kompensation

Had a delayed or canceled flight within the past 3 years? Get up to 600€ pr. passenger!

  • 100% gratis kompensationstjek
  • No cure, no pay
  • Hvis du bliver betalt, trækker vi et mindre gebyr fra, inden vi udbetaler dig.

Seneste artikler

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.