Swiss Airlines flyforsinkelse eller Aflyst fly

Var dit Swiss Airlines fly forsinket, overbooket eller helt aflyst? Så kan du have krav på op til 4.500 kr. i erstatning og kompensation pr. pasager.

Du kan selv søge erstatning for forsinket eller aflyst fly direkte hos Swiss Airlines, men proceduren  kan godt være lidt bøvlet og tidskrævende. 

Vi tilbyder derfor, at håndtere hele sagen for dig. Du skal intet betale - vi tager blot en mindre andel af det beløb vi ender med at skaffe i erstatning eller kompensation til dig.

https://vimeo.com/458197427

Forsinket med Swiss International Air Lines

Er du en af de uheldige, vis fly med Swiss International Air Lines er forsinket med mere end 3 timer eller helt er aflyst, så kan du kræve økonomisk kompensation. Flyselskaber skal give dig kompensation i overensstemmelse med rejsens længde:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 km  og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

Bemærk! Ovenstående beløb er pr. person. Hvis du kræver kompensation for andre medrejsende end dig selv, skal oplysningerne gives for hver person enkeltvis.

Du kan starte dit krav på kompensation hos flypenge, nemt og enkelt gennem 4 trin. 

Om du fløj til/fra EU med Swiss

Hvis du påbegynder din rejse i et EU land, er du også omfattet af reglerne, selv om din flyvning slutter udenfor EU.

Det gælder dog ikke i den omvendte situation, hvor du påbegynder din flyvning udenfor EU og slutter indenfor EU – med mindre flyselskabet flyver under en EU licens.

Forsinkelsen opstået uden for EU

Du er ikke berettiget komposition, hvis det forsinkede fly både havde afgang og ankomst uden for EU Ifølge EU-reglerne om kompensation skal enten afgangslandet eller ankomstlandet for det forsinkede eller aflyste flyafgang ligge i EU. Rejser du fra et EU-land til et land uden for EU, er det i EU-landet, du skal kontakte de relevante myndigeder, hvis flyselskabet afviser jeres krav. Du kan også bare kontakte Flypenge.

Overbooking Swiss International Airlines

Boardingafvisning omfatter ikke kun boardingafvisninger, som skyldes overbookning, men også andre grunde, såsom driftsmæssige grunde.

Hvis Swiss International Airlines har afvist dig mod din vilje, er du berettiget kompensation og erstatning. Forsinkelsen skal dog være på mindst to timer, og du skal afgå fra en EU-lufthavn ELLER dit fly skal være registreret i EU. Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

  • refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed
  • ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg

Du kan læse mere om dine rettigheder ved overbooking og nægtet boarding her.

Forplejning ved forsinkelser, aflysninger eller overbookinger med Swiss International Airlines

Du har ret til tilstrækkelig forplejning, hvis din Swiss Air-flyvning er forsinket, aflyst eller er du blevet nægtet boarding.

Forplejning inkluderer to telefonopkald, mad og drikke, og såfremt det bliver nødvendigt indkvarering på et hotel og transport mellem lufthavnen og hotellet. 

Omfanget af forplejning og indkvartering vurderes ud fra hver situation med hensyn til passagerernes behov under de relevante omstændigheder og proportionalitetsprincippet (dvs. afhængigt af ventetiden).

Få din berettiget kompensation fra Swiss International Airlines

Hvis dit fly med Swiss International Air Lines er enten forsinket, aflyst eller overbooket, kan du nemt og enkelt finde ud af om du er berettiget kompensation ved at udfylde Flypenges ansøgningsskema. Så klarer vi resten for dig.

Du kan læse mere om aflyste her og du kan læse mere om flyforsinkelser her.

Swiss International Airlines historie

Swiss International Airlines er et schweizisk flyselskab og datterselskab af Lufthansa Airlines. Swiss Airlines' hovedkontor ligger i Basel. Zürich lufthavn, den største internationale lufthavn i Schweiz, fungerer som hub for Swiss Airlines.

Swiss International Airlines blev etableret i 2002, da Swiss Air Transport Company Ltd. (Swissair) gik konkurs. Det schweiziske flyselskab flyver til byer i Europa, Asien, Afrika, Mellemøsten og Nord- og Latinamerika.

Dobbelt så hurtig som konkurrenterne

Swissair blev grundlagt den 26. marts 1931 ved fusionen af ​​Basler Luftverkehr (Balair, grundlagt 1925) og Ad Astra Aero (grundlagt i 1919). Swissair overtog fra sine forgængere ruter inden for Schweiz og ruter fra Schweiz til den tyske delstat Rheinland samt til Lyon i Frankrig.

I 1932 modtog det schweiziske flyselskab Lockheed Orion-fly. Lockheed Orion var det hurtigste kommercielle fly af sin tid - mere end dobbelt så hurtigt som alle sine konkurrenter. 

Swissair var det eneste flyselskab i Europa, der benyttede dette fly, og de kunne dermed levere den hurtigste transport mellem Zürich, München og Wien.

Nyt Swiss rutenetværk efter Anden Verdenskrig

Under Anden Verdenskrig måtte Swissair, som så mange andre flyselskaber, stoppe alle flyvninger. Swissair genoptog dog sine flyvninger igen i 1946, og allerede i 1949 begyndte de at flyve transatlantisk mellem Scheiz og New York. 

Swissair tilføjede i 1950'erne ruter til Sydamerika og Østasien. Allerede i 1961 begyndte de at flyve til Tokyo, og senere blev destinationer til Afrika og Mellemøsten tilføjet.

Økonomisk nedgang gjorde Swissair til en del af Lufthansa

I slutningen af ​​1990'erne begyndte Swissair at opleve vanskeligheder. Et Swissair fly, der fløj fra New York til Genève, Schweiz, styrtede ned i Østcanada nær Nova Scotias i 1998.

Alle 229 mennesker ombord blev dræbt. Dette skabte et dårligt ry for Swissair. De forsøgte derfor efterfølgende hurtigt at udvide selskabet ved at investere i andre flyselskaber. Udvidelsen medførte yderligere økonomiske vanskeligheder, som blev forværret efter d.11. september 2001, hvor billetsalget faldt drastisk. I slutningen af ​​2001 gik Swissair konkurs. Den 31. marts 2002 ophørte flyselskabet.

Sidenhen blev Crossair, Swissairs regionale luftfartsselskab, og andre dele af Swissair omorganiseret, hvilket blev starten på Swiss International Air Lines (kendt som SWISS). Flyselskabet blev opkøbt af Lufthansa-koncernen i 2005. Lufthansa er i dag Europas største flyselskab, og igennem den tyske koncern opnåede Swiss medlemskab af Star Alliance

Swiss Airlines priser og Anmeldelser

Swiss International Air Lines er vurderet til 4-stjerner af Skytrax. Skytrax vurderer og kårer hvert år flyselskaber og lufthavne rundt om i hele verden. I top-100 ligger Swiss på en 12. plads.

Placeringen er baseret på bl.a. siddekomfort, service, underholdning ombord på flyet, mad, og den overordnet værdi for penge. Swiss har med udgangspunkt i passagerernes egne oplevelse ombord fået 7 ud af 10 stjerner.

Men når det kommer til punktlighed halter det schweiziske flyselskab bagud.

Vi har hos Flypenge lavet en oversigt over punktligheden af 19 udvalgte flyselskaber med flest passagerer i Københavns Lufthavn. Det fremgår klart, at Lufthansa-Koncernen er udfordret. Mens Swiss International Air Lines kommer på en 11.plads med 26,05% forsinkelser, kommer moderselskabet Lufthansa på en 15.plads med 28,49% forsinkelser. Det svarer til, at lidt mere end hvert fjerde fly er forsinket.

Se hvilket flyselskab som indtog førstepladsen over de mest punktlige flyselskaber i 2018.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €