Erstatning / kompensation for flyforsinkelse & forsinket fly

Flyforsinkelser er en del af den moderne fly- og luftfartindustri. Lad os nu være ærlige. Forsinkelser kan aldrig helt undgås, hvad end vi snakker fly, tog, bus, bil eller den daglige cykeltur. Forsinkelser er bare en del af hverdagen. De gør os ofte sure og frustreret, især når vi har betalt penge for at komme fra A til B til tiden. Flyforsinkelser er ingen undtagelse.

Alene de sidste tredive dage har der i Europa været 98.159 flyforsinkelser ifølge FlightStats.

De første otte måneder af 2018 var 19,37% af alle indenrigsflyvninger forsinket ifølge tal fra Bureau of Transport Statistics (BTS). Den gennemsnitlige tid flypassagerer måtte vente som følge af en flyforsinkelse var i 2018 ca. 66 minutter. Bureauet klassificerer en flyvning som værende forsinket, hvis flyet er mere end 15 minutter efter tidsplanen.

Flyforsinkelserne kan være forårsaget af en række faktorer såsom dårligt vejr, overbooking, tekniske problemer, sygdom i besætningen eller sikkerhedsproblemer.

I langt de fleste tilfælde er du berettiget kompensation. Du bør derfor bekende dig med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261 /2004, hvis du står i den uheldige situation, at dit fly er forsinket. EF 261/2004 er regelsættet, der beskytter dig som flypassager. Heldigvis er forordningen ikke så kompliceret, som den ser ud. Læs med i denne artikel og bliv klogere på dine rettigheder, når din flyrejse er forsinket.

Flyforsinkelser i 2 eller flere timer

Når flyet er forsinket ved afgang med mindst to timer, er flyselskabet forpligtiget til at tage sig af dig. Din “ret til pleje” gør flyselskabet forpligtiget til at udlevere:

  • mad og drikke, det kan være i form af måltidskuponer
  • adgang til telefonopkald og / eller e-mails, så du kan kontakte familiemedlemmer, kollegaer, annullere en udlejningsbil osv.
  • indkvartering og transport mellem lufthavnen og hotellet, hvis forsinkelsen strækker sig over natten, dog kun hvis forsinkelsen er 3 timer eller mere.

Det ses dog i mange tilfælde, at flyselskabet ikke tager sig af dig. Personalet kan nægte at samarbejde, men det skal du ikke lade dig fortvivle over. Du har stadig ret til forplejning, så du kan derfor selv stå for ordningerne, dvs. køb af et måltid, og om nødvendigt et hotelophold. Bare husk at behold kvitteringerne. Du kan bede flyselskabet om at refundere udgifterne bagefter.

Vær dog opmærksom på, at flyselskabet kun refunderer “rimelige udgifter”. Forvent ikke at de betaler for din tid i lufthavnens spa eller bar! Så det er kun fornødne udgifter flyselskabet dækker.

Flyforsinkelser i 3 eller flere timer

Når dit fly er forsinket ved afgang med mere end 3 timer, har du selvfølgelig også ret til forplejning.

Derudover og mere interessant, hvis dit fly ankommer til dit endelige rejsemål 3 timer eller mere efter det, der oprindeligt var planlagt, kan du kræve kompensation. Beløbet vil variere ud fra følgende kriterier:

  • Den samlede distance af rejsen
  • Længden på ​​forsinkelsen – ved din destination, ikke ved afrejse

Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer;

  • 250 € for flyvninger mindre end 1.500 km
  • 400 € for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km og intra-community fly over 1.500km
  • 600 € for flyvning mere end 3.500 km

Flyselskabet kan reducere kravet med 50%

Flyvninger inden for EU kaldes også “intra-community” -flyvninger. Selvom afstanden er længere end 3.500 km ved disse flyvninger, er du berettiget til maksimalt 400 €.

Hvis du tilbydes en omlægning af din flyrejse til din endelige destination på en alternativ flyvning, og ankomsttidspunktet ikke overstiger det planlagte ankomsttidspunkt på den oprindeligt reserverede flyvning, så kan det transporterende flyselskab nedsætte ovenstående kompensationsbeløb med 50 %.

Når forsinkelsen ved ankomst er på mindre end fire timer for en rejse på mere end 3 500 km, der omfatter en tredjelandslufthavn, kan kompensationen nedsættes med 50 % og beløber sig derfor til 300 EUR.

Flyforsinkelser i 5 eller flere timer

Når dit fly er forsinket med 5 timer eller mere, behøver du ikke vente på det. Uanset om flyselskabet er ansvarlig for forsinkelsen eller ej.

Flyselskabet skal give dig valget mellem at vente på dit fly ELLER ikke tage med det og få:

  • en fuld refusion af dit fly, og
  • en fuld refusion af flyvninger, der drives af dette flyselskab under samme booking (fx retur eller videreflyvninger)

Aflyser du selv rejsen ved at bede om refusion, er du ikke berettiget til at søge om kompensation.

Hvis du derved beslutter dig for at vente på det og tage flyet alligevel, kan du have ret til op til 600 € afhængige af om flyselskabet har ombooket dig ved førstgivne lejlighed.

Kompensationsbeløbet er efter samme begrundelse som i foregående afsnit (“flyforsinkelser i 3 timer eller mere”).

Derudover skal flyselskabet også respektere din ret til pleje som beskrevet tidligere.

Lær mere om flyforsinkelser og dine rettigheder som flypassager.

Ombooking ved førstgivne lejlighed

Flyselskabet skal ombooke dig ved førstgivne lejlighed, dvs. til den første flyafgang til din slutdestination. Hvis flyselskabet ikke ombooker dig ved førstgivne lejlighed, er flyselskabet som udgangspunkt forpligtet til at dække prisdifferencen mellem den oprindelig billet og den nye billet, hvis du vælger at købe en ny rejse, hvor afgangen er tidligere end hvad flyselskabet har tilbudt dig. Det er dog altid en konkret vurdering.

Din ret til kompensation afhænger af:

  1. Om du fløj fra/til et EU-land

Dit krav på kompensation bygger på EF-forordning 261/2004, der er et regelsæt vedtaget af EU i vinteren 2004. Når EU laver regler, gælder de derfor som udgangspunkt kun indenfor EU. Det betyder, at reglerne naturligvis gælder, hvis du flyver fra ét EU-land til et andet.

Hvis du påbegynder din rejse i et EU-land, er du også omfattet af reglerne, selv om din flyvning slutter udenfor EU. Det gælder dog ikke i den omvendte situation, hvor du påbegynder din flyvning udenfor EU og slutter indenfor EU – med mindre flyselskabet flyver under en EU-licens.

Eksempel: En flyvning fra Kastrup, København til New York, USA vil altid være omfattet af reglerne, da rejsen starter i EU. Hvis du blev forsinket på hjemturen fra Newark, New York, til Kastrup, København, vil du kun være omfattet af reglerne, hvis du flyver med et flyselskab, der opererer under en EU-licens.

Bemærk! Indtræder forsinkelsen mellem 2 EU-lande (mellemlanding), så er man stadig berettiget til kompensation uagtet rejsen starter fra et tredjeland.

  1. Om flyselskabet flyver under en EU-licens

Alle flyselskaber der flyver under en licens udstedt af et EU-land, er altid omfattet af EF-forordning 261/004, og de skal derfor betale dig kompensation ved aflysninger, overbookninger eller forsinkelser, uanset om rejsen begynder eller slutter i EU.

Eksempel: Hvis du flyver fra Kastrup, København til Newark, New York, vil du altid være omfattet af reglerne, men hvis du flyver fra Nweark, New York, til Kastrup, Danmark, vil du være omfattet af reglerne hvis du flyver med SAS eller Norwegian, men ikke hvis du flyver med American Airlines eller Delta, da de opererer under en amerikansk licens.

Du kan i skemaet herunder se om dine flyrejse giver dig ret til kompensation.

AfgangEU LicensIkke EU Licens
Fra EUJaJa
Udenfor EUJaNej

 

Ekstraordinære omstændigheder

Begrunder flyselskabet flyforsinkelsen med en såkaldt ekstraordinær omstændighed, skal de kunne bevise det. De er ellers forpligtiget til at give dig forplejning og kompensation i henhold til EF 261/2004. Tag derfor altid dine forholdsregler og spørg dig selv “hvis ansvar er det, at det her skete?”. En ekstraordinær omstændighed betyder, at den pågældende forsinkelse ikke kunne have været undgået. Flyselskabet har således ikke kunne forudse eller forberede sig på situationen. Ifølge EF 261/2004 indebærer ekstraordinære omstændigheder:

  • Uønskede vejrforhold
  • Ulovlig arbejdsnedlægning
  • Strejke hos tredjepart
  • Sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnen
  • Politiske opstande eller protester
  • Skjulte produktionsfejl
  • Sygdom hos besætning/personale
  • “Bird strikes” – sammenstød med fugle
  • ATC-restriktion

Flyselskabet har ud fra ovenstående omstændigheder ikke pligt til at udbetale kompensation. Det afhænger dog af om, hvorvidt de kan dokumentere for en ekstraordinær omstændighed, samt hvorvidt de har forsøgt at ombooke dig ved førstgivne lejlighed.

Læs mere om ekstraordinære omstændigheder her.

Tekniske problemer

Det er flyselskabets eget ansvar at vedligeholde deres fly ordentligt. Tekniske fejl betragtes derfor ikke som værende en ekstraordinær omstændighed. I enkelte tilfælde kan tekniske problemer fritage flyselskabet for at betale kompensation. Flyselskabet skal dog kunne påvise, at de tekniske problemer er usædvanlige og ikke kunne være undgået, selv om alle forholdsregler var truffet. Det er de nationale luftfartsmyndigheder, som skal vurdere disse spørgsmål. Her i Danmark er det Trafik- og Byggestyrelsen, du skal kontakte.

Hvad skal du gøre, hvis dit fly er forsinket?

Kontakt dit flyselskab eller Flypenge

Hvis dit fly er aflyst eller forsinket, så skal du som det første kontakte dit flyselskab. Du skal finde ud af alle detaljer vedrørende din flyvning, herunder:

  • hvor længe forstyrrelsen vil tage
  • om du bliver nødt til at overnatte
  • hvor længe det tager dem at få dig på en anden flyvning.

Undersøg hvorvidt de vil hjælpe dig med at komme videre på din flyrejse. Hvis ikke, skal du spørger dem om eventuelle refusionsrettigheder.

Hvis dit fly er forsinket, og du spekulerer på, om du har ret til kompensation eller ej, kan du nemt og enkelt finde ud af om du er berettiget ved at udfylde Flypenges ansøgningsskema. Så klarer vi resten for dig.

Husk at gemme eventuelle skriftlig korrespondance med flyselskabet samt andre rejsedokumenter

Det kan også være en god idé at tage notater af eventuelle samtaler eller skriftlig korrespondance med dit flyselskab og holde billetter, flyveplan, boardingkort og kvitteringer for eventuelle omkostninger i forbindelse med forsinkelsen.

Start dit krav om kompensensation for forsinket fly hos Flypenge

Er EF 261/2004 alligevel en lidt for stor mundfuld for dig, er vi hos FlyPenge altid klar til at videreføre din sag. Vi er fast besluttet på at håndhæve dine rettigheder som flypasager verden over. Vores mission er at hjælpe dig med at få dine penge tilbage for din forsinket, aflyste eller overbooket flyrejse. Vores dygtige juridiske afdeling gennemgår din sag helt gratis. Vi kontakter derefter flyselskabet på dine vegne og gør krav på kompensationen. Når flyselskabet har betalt, indbetaler vi kompensationen til din bankkonto. Helt problemfrit. Du finder vores kontaktinformation her: https://flypenge.dk/flykontakt/ Vi ser frem til at høre fra dig!

Kræv dine penge nu!

Asta Sahl har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie F. har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent Kjær har fløjet med BRUSSELS AIRLINES og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med Jet Time A/S og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida Johanne har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars Peter Kruse har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med Atlantic Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva Gaarsdal har fløjet med AIR CANADA og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja Thejlmann har fløjet med BRUSSELS AIRLINES og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.

© Copyright 2015 - 2018 Flypenge.dk
Firma adresse: Vestergade 18 E, 1456 København K, DK | Tel: 44224080 | Email: info@flypenge.dk.
Flypenge.dk | CVR 34593833 | Åbningstider &
Flypenge.dk Rated 4.9 / 5 based on 85 reviews. | Review Flypenge.dk