SAS flykompensation

SAS Airlines, også kendt som Scandinavian Airlines, blev etableret i 1946 og lancerede sin første interkontinentale flyvning fra Stockholm til New York City samme år. Flyselskabet blev dannet ved at fusionere tre separate flyselskaber og har fortsat datterselskaber i Danmark, Norge og Sverige. Alle selskaber opererer under SAS' varemærke. Hvis du vil kræve kompensation for flyforsinkelse i EU, skal du henvende dig til hovedkontoret i Stockholm.

SAS betjener primært Skandinavien med over 800 flyvninger om dagen i 2018 og transporterer 30 millioner passagerer til 125 destinationer i EU, Asien og Amerika. Hovedknudepunktet er Københavns Lufthavn, efterfulgt af lufthavnene i Stockholm og Oslo. SAS er rangeret som et af de bedste flyselskaber i verden og har høje kundebedømmelser og en fremragende rettidighed. Du kan dog stadig få brug for at kræve kompensation for flyforsinkelser eller aflysninger fra SAS Airlines.

Hvornår er du berettiget til kompensation for flyforsinkelse i EU?

Kompensation for flyforsinkelse i EU gælder ikke for alle passagerer eller flyvninger. Før du indgiver et krav, skal du sikre dig, at du er berettiget baseret på flyruten, dine handlinger før flyvningen og årsagen til forsinkelsen eller aflysningen.

Afgangs- og landingssteder

For at være berettiget til kompensation skal din flyvning enten starte eller lande inden for EU, og flyselskabet skal have sit hovedkvarter i EU. Alle SAS Airlines' datterselskaber opfylder dette krav. Du er berettiget, hvis din flyvning opfylder følgende kriterier:

Dit ansvar

For at være berettiget til kompensation for flyforsinkelse skal passagererne opfylde disse kriterier:

Ekstraordinære omstændigheder

Flyselskabet er kun ansvarligt for kompensation, hvis aflysningen eller forsinkelsen var inden for deres kontrol. Hvis en begivenhed uden for deres kontrol, kaldet 'ekstraordinære omstændigheder', forårsagede problemet, er flyselskabet ikke forpligtet til at kompensere passagererne. Ekstraordinære omstændigheder omfatter:

Passagerer er dog stadig berettiget til kompensation, hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldtes årsager som f.eks:

Hvis flyselskabet afviser dit krav med henvisning til ekstraordinære omstændigheder, skal du altid bede om årsagen til forsinkelsen eller aflysningen. Hvis du har mistanke om, at flyselskabet flygter fra sit ansvar, så kontakt en ekspert som Flypenge.

Kompensationsbeløb

Størrelsen på flykompensationen afhænger af forskellige faktorer. Ved flyforsinkelser er kompensationsbeløbet baseret på forsinkelsens længde og flyvningens afstand. For aflysninger er det kun baseret på afstanden. Sådan fungerer det:

Kræv kompensation for flyforsinkelser

Et fly anses for at være forsinket, hvis det ankommer til sin destination mindst 3 timer for sent. Kompensationsbeløbene fastsættes som følger:

Kompensation for aflyste fly

Hvis SAS aflyser din flyvning med mindre end 14 dages varsel, kan du være berettiget til følgende kompensation baseret på flyveafstand:

Hvis dit fly bliver aflyst, kan du tage det næste ledige fly eller vælge fuld refusion. Kompensation er tilgængelig uanset din beslutning om at flyve eller modtage refusion.

Sådan søger du om kompensation for forsinket fly fra SAS

Når du søger om kompensation, er dokumentation afgørende. Bed flyselskabet om en skriftlig forklaring på forsinkelsen eller aflysningen, da disse årsager senere kan blive undersøgt i retten. Selv enkle forklaringer som "vejret" kan anfægtes.

Passagerer kan indgive kompensationskrav direkte til SAS via flyselskabets hjemmeside, men denne proces indebærer ofte lange kommunikationsforsinkelser. Flypenge forenkler denne proces ved at håndtere al kommunikation og retssager på dine vegne.

Vi opererer med et no cure, no pay-system - hvilket betyder, at du kun betaler, hvis vi vinder. Er du klar til at komme i gang? Anmeld en skade på vores hjemmeside, så klarer vi resten.

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL: SAS-kompensation og tilbagebetaling

Hvad sker der, hvis mit SAS-fly bliver aflyst?

Hvis dit SAS-fly bliver aflyst, kan du have ret til kompensation, refusion eller ombooking til et alternativt fly i henhold til EU-forordning 261/2004.

Hvorfor aflyser SAS så mange afgange?

SAS-flyvninger kan blive aflyst af forskellige årsager, herunder personaleproblemer, mekaniske problemer eller ugunstige vejrforhold.

Hvordan får jeg kompensation for aflyste fly fra SAS?

Hvis du vil have kompensation for aflyste fly, skal du anmelde det til SAS eller lade Flypenge hjælpe dig med processen.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €