OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL (FAQ)

Kompensation for flyrejser i EU

EU 261-forordningen fastsætter retningslinjer for, hvordan rejsende kan få kompensation for forsinkede og aflyste fly, men kun under visse omstændigheder. Om du har ret til flykompensation fra flyselskabet for et forsinket, overbooket eller aflyst fly, afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen er inden for EU, hvor længe og hvorfor du blev forsinket, og om flyselskabet er registreret i EU. Skemaet nedenfor kan hjælpe dig med at afgøre, om du er berettiget til EU-flykompensation.

Jeg fløj fra en lufthavn
Med et EU-flyselskab
Med et ikke-EU-flyselskab
Inden for EU

Uden for EU

Husk, at du sagtens kan være berettiget til kompensation, selvom der står "nej" i tidsplanen, hvis du har haft et tilslutningsfly på rejsen - det gælder også charterrejser.

Står der i tabellen, at du har ret til kompensation for flyforsinkelse? Der er endnu en kvalifikation: Forsinkelsen må ikke skyldes det, der i reglerne kaldes "ekstraordinære omstændigheder" - det vil sige ting, der ligger helt uden for flyselskabets kontrol, og som flyselskabet ikke på nogen måde kunne have forudset eller forberedt sig på. Vejret er et eksempel på en ekstraordinær omstændighed - flyselskaber behøver ikke at betale EU-flykompensation, hvis forsinkelsen skyldes vejret.

Hvad der tæller som en "ekstraordinær omstændighed" er en juridisk vurdering, og det er som regel her, at kampen mellem flyselskabet og Flypenges juridiske team finder sted.

Hvor meget du kan få i kompensation fra flyselskabet for dit overbookede, forsinkede eller aflyste fly, afhænger af rejsens længde, og hvor længe du har været forsinket, da du ankom til din destination. Husk også, at kompensationen er pr. passager. Tjek EU's flykompensationsregler for at få flere oplysninger om flyrefusionsbeløb.

Hvis dit fly er forsinket i mere end 2 timer, har du ud over EU-flykompensation ret til:

Et gratis måltid og en forfriskning
Et gratis telefonopkald
I tilfælde af en forsinkelse på mere end 5 timer har du også ret til en gratis overnatning (om nødvendigt) samt transport til og fra lufthavnen under opholdet. Det er vigtigt at vide, hvad du skal gøre, hvis dit fly er forsinket, så du kan gøre krav på de værdikuponer og faciliteter, du har ret til.

Alle flyselskaber, der er underlagt flypassagerernes rettigheder i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004, skal betale kompensation for forsinkelser. Om et flyselskab skal betale EU-flykompensation afhænger af, om det er registreret i EU, og også af afgangs- og ankomstbyerne. Brug skemaet nedenfor til at afgøre, om dit flyselskab og din flyvning falder ind under reglerne.

Flyrute
EU-registreret flyselskab
Ikke-EU-registreret flyselskab
Fra og til uden for EU
Nej, ikke
Nej, ikke
Fra uden for EU til inden for EU
Ja Nej
Nej Fra
Fra inden for EU til uden for EU
Ja, fra
Ja, fra
Fra inden for EU til inden for EU
Ja, fra
Ja, fra

Når dit fly bliver aflyst, ombooker flyselskabet dig til det første ledige fly til din destinationsby. Mens du venter, har du ret til gratis mad og drikke. Derudover skal du have fri adgang til at sende e-mails samt foretage to telefonopkald. Hvis ombookingen betyder, at du først rejser dagen efter den planlagte afgang, tilbyder flyselskabet dig gratis indkvartering på et hotel og transport mellem lufthavnen og hotellet. Hvis du har betalt for mad og drikke eller hotelophold, kan du kræve, at flyselskabet dækker dine udgifter. Husk derfor altid at gemme dine kvitteringer.

Hvis dit aflyste fly var et forbindelsesfly, kan du også vælge at få refunderet flyrejsen og få en returflyvning til din oprindelige lufthavn. Du kan også have ret til yderligere kompensation baseret på længden af din forsinkelse, indtil du kan blive ombooket. Tjek vores side om flypassagerers rettigheder for flere oplysninger.

Flypenge er en privat virksomhed, der hjælper forsinkede passagerer med at kræve EU-flykompensation fra flyselskaber i henhold til EU 261-forordningen. Vi har den erfaring, du skal bruge for at vinde dit krav og få de penge, du har til gode.

På Flypenge.dk kan du hurtigt og nemt tjekke, om du er berettiget til kompensation ved at udfylde vores formular. Hvis du er berettiget til kompensation, vil Flypenge tage sig af at indgive dit krav om kompensation for EU-flyrejser og kommunikere med flyselskabet - hvilket kan være meget tidskrævende og frustrerende for rejsende. Og det koster dig kun noget, hvis vi vinder sagen!

Erfaring tæller! Flypenge er en del af HornskovVindberg®, et af Danmarks største inkassobureauer. Der er vægt bag ordene, når vi sender et brev til flyselskaberne. Vi følger sagerne hele vejen til døren, og det ved de. HornskovVindberg® er partner med Danmarks to største gældsregistre, RKI og Debitor Registret, og vi har mange timers erfaring med at håndtere pengeinddrivelse både i og uden for retten.

Flypenges krav håndteres af ACEA Law, som er blandt de bedste i Europa til at inddrive EU-flykompensation. Vi ved, hvordan man kæmper for - og vinder - sin kompensation, og vi giver ikke op.

Endelig er der ingen forudbetalinger eller gebyrer hos TravelRefund. Det er lige ud ad landevejen "no cure, no pay", og det koster dig ikke en krone, hvis du ikke får din kompensation. Læs mere om, hvorfor du skal vælge os, og ring til os i dag.

"No cure, no pay" betyder, at du kun betaler noget, hvis det lykkes os at vinde sagen, og flyselskabet udbetaler flyforsinkelseserstatningen. Når du modtager din kompensation, fratrækker Flypenge en andel, og du modtager din andel i henhold til vores faste gebyrer! Vi sætter det direkte ind på din konto.

Hvis det derimod ikke lykkes os at skaffe dig din kompensation, bliver du ikke opkrævet noget, og der er ingen skjulte gebyrer - vores service er med andre ord gratis!

For at kunne behandle din sag bruger vi dine personlige oplysninger samt oplysninger om rejsen, og hvor forsinkelsen opstod. I nogle tilfælde har vi også brug for en kopi af e-billetten for at bekræfte dit køb af rejsen. Nogle flyselskaber kræver billed-ID for at bekræfte din identitet.

Det kan variere, men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at du får din kompensation så hurtigt som muligt. Den tid, det tager at behandle en sag, afhænger af, hvor lang tid flyselskabet er om at svare, om de afviser din kompensation, og om vi er nødt til at tage dem i retten.

Vi følger op på alle igangværende sager og presser flyselskaberne til at svare på din anmodning om kompensation. Hvis kravet bliver afvist, vil vores advokater gennemgå din sag, og derefter vil vi bringe din sag for retten. Hvis sagen kommer for retten, kan det tage mere end 6 måneder, før sagen er afsluttet. Ring til os, hvis du har spørgsmål om, hvordan du kræver kompensation for flyforsinkelse.

Du kan altid få svar på dine spørgsmål ved at skrive til os her eller ved at ringe til vores kundeservice på 0045 8282 8585.
Det er vigtigt, at du altid har et komplet overblik over, hvad der sker i din sag. Når du har indgivet en klage til os, starter vi med at dobbelttjekke de "formelle" oplysninger - hvilket flyselskab der var ansvarlig for din flyvning, hvor længe flyet var forsinket osv. Det gør vi for at sikre, at vi kræver din EU-flykompensation fra det rigtige flyselskab, og for at beregne præcis, hvor meget kompensation du er berettiget til. Derefter sender vi et brev til flyselskabet og starter processen med at inddrive din kompensation.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €