Forsinkede fly skaber store problemer for rejsende over hele verden. I 2018 var næsten 25 procent af flyvningerne fra Storbritannien forsinket med 15 minutter eller mere. For hyppigt rejsende eller dem, der er afhængige af tilslutningsfly, kan forsinkelser være endnu mere frustrerende. Derfor indførte EU den europæiske forordning EC 261/04. Den blev lavet til at skabe et tilgængeligt system for kompensation i tilfælde af flyforsinkelser eller -aflysninger, hvilket hjælper med at holde flyselskaberne ansvarlige.
Hvilke rettigheder har jeg, når mit fly er forsinket?
Når dit fly bliver forsinket, er du som passager beskyttet af EU-forordning 261/2004. Reglerne sikrer, at du får både hjælp, kompensation og information fra flyselskabet, når forsinkelsen skyldes forhold, de selv er ansvarlige for.
Allerede efter to timers ventetid har du krav på assistance og ved mere end tre timers forsinkelse ved ankomst, kan du være berettiget til op til 4.500 DKK i kompensation.
Måltider og forfriskninger
- Ved 2 timers forsinkelse skal flyselskabet tilbyde mad og drikkevarer i rimeligt omfang.
- Det sker som regel i form af vouchers, som kan bruges i lufthavnens caféer og restauranter.
Overnatning og transport
- Hvis din afgang først sker næste dag, skal flyselskabet sørge for hotelovernatning og transport mellem hotel og lufthavn. 
- Dette gælder uanset, om du flyver med et lavprisfly, et rutefly eller et charterfly.
Kompensation og refundering
- Ved forsinkelser på over tre timer har du ret til kompensation på op til 4.500 DKK, afhængigt af flyvningens distance.
- Er forsinkelsen mere end fem timer, kan du vælge ikke at tage flyet og i stedet få refunderet hele billetten.
Er jeg berettiget til kompensation for flyforsinkelse?
Dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser afhænger af, om du opfylder et par enkle kriterier. Brug følgende tjekliste til at finde ud af, om du er berettiget.
| Krav for kompensation | |
|---|---|
| ✈️ Flyet letter eller lander i EU | 🧭 Flyselskabet er baseret i EU | 
| ⏰ Forsinkelsen er på mindst 3 timer | 🎟️ Du har en gyldig billet og booking | 
Din berettigelse til kompensation for flyforsinkelse er baseret på din ankomsttid i destinationslufthavnen, ikke din afgangstid. Det betyder, at forsinkelsen skal medføre, at du ankommer til din destination mindst 3 timer senere end planlagt.
Hvad betyder “ankomst”? Dit fly anses for at være ankommet, når mindst én af flyets døre er åbnet. Tjek dit ur! Hvis du er mindst 3 timer senere end dit oprindeligt planlagte ankomsttidspunkt, kan du være berettiget til kompensation for flyforsinkelse.
| Situation | Eksempler | 
|---|---|
| Tekniske fejl eller vedligeholdelsesproblemer | Mekaniske fejl, som kunne være opdaget ved rutinetjek | 
| Personalemangel | Forsinkelse fordi flyselskabet mangler besætning eller venter på en pilot | 
| Planlægningsfejl | Forkert disponering af fly eller mandskab | 
| Overbooking | Flyselskabet har solgt flere billetter end pladser på flyet | 
Hvor meget kompensation har jeg ret til for et forsinket fly?
Når du har fundet ud af, at du opfylder alle kriterierne, er næste skridt at beregne din udbetaling. Kompensationsudbetalinger varierer fra 250-4.500 DKK. Det samlede beløb, du har ret til i kompensation for flyforsinkelse, afhænger af længden af din rejse og forsinkelsens varighed og ikke af prisen på din billet.
| Forsinkelse af din ankomst | Flyveafstand | Kompensation | 
|---|---|---|
| 3 timer eller mere | Mindre end 1.500 km | ca. 1850 DKK (€250) | 
| Mellem 1.500 km og 3.500 km | ca. 3000 DKK (€400) | |
| Mere end 1.500 km og inden for EU | ca. 3000 DKK (€400) | |
| 3-4 timer | Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU | ca. 2250 DKK (€300) | 
| 4 timer eller mere | Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU | 4.500 DKK (ca. €600) | 
Hvad er ekstraordinære omstændigheder for forsinkede fly?
Kompensation for flyforsinkelse gælder ikke, hvis der er tale om “ekstraordinære omstændigheder” Dette omfatter alt, hvad der ikke er inden for flyselskabets kontrol.
For eksempel er dårlige vejrforhold, der forhindrer start, en meget almindelig årsag til forsinkelser – men du vil ikke kunne gøre brug af dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser i dette tilfælde. Andre ekstraordinære omstændigheder omfatter:
| Ekstraordinære omstændigheder | Eksempler | 
|---|---|
| Vejrforhold | Tåge, storm, sne eller lynnedslag, som gør det uforsvarligt at flyve | 
| Lukning af lufthavn eller luftrum | F.eks. på grund af sikkerhedstrusler eller naturkatastrofer | 
| Politiske uroligheder | Krig, protester eller andre situationer uden for flyselskabets kontrol | 
| Strejke uden for flyselskabet | F.eks. strejker blandt lufthavnspersonale eller flyveledere | 
| Kollision med fugle | Når fugle rammer motoren under start eller landing | 
Få hjælp til at kræve din kompensation for flyforsinkelse
At navigere i reglerne om rettigheder ved flyforsinkelse kan være forvirrende, især når flyselskaberne afviser et krav med henvisning til “ekstraordinære omstændigheder”. Vi hjælper dig med at vurdere, om du er berettiget til kompensation
Når du indsender din sag, tager vi kontakt til flyselskabet på dine vegne, gennemgår dokumentationen og håndterer hele processen fra start til slut. Vi arbejder efter princippet “no cure, no pay”, hvilket betyder, at du kun betaler, hvis vi vinder sagen for dig.
Det er nemt at komme i gang:
Udfyld vores onlineformular, så vurderer vi gratis, om din flyforsinkelse giver ret til kompensation efter EU-forordning 261/2004