Forsinkede fly skaber store problemer for rejsende over hele verden. I 2018 var næsten 25 procent af flyvningerne fra Storbritannien forsinket med 15 minutter eller mere. For hyppigt rejsende eller dem, der er afhængige af tilslutningsfly, kan forsinkelser være endnu mere frustrerende. Derfor indførte EU den europæiske forordning EC 261/04. Den blev designet til at skabe et tilgængeligt system for kompensation i tilfælde af flyforsinkelser eller -aflysninger, hvilket hjælper med at holde flyselskaberne ansvarlige.
Hvis dit fly er forsinket med mere end 3 timer, kan du være berettiget til en kompensation på op til 4.500 DKK.
Hvis du er tvunget til at vente på dit fly, er flyselskaberne forpligtet til at informere dig om dine yderligere rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser, f.eks:
Disse rettigheder ved flyforsinkelser træder i kraft allerede efter 2 timer, så selv om du ikke er berettiget til kompensation for en forsinkelse på 3 timer eller mere, kan du stadig have ret til forfriskninger og indkvartering. Du skal bare sørge for at kontakte flyselskabet eller besøge billetskranken ved din gate.
Hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket, kan du vælge ikke at tage flyet. Flyselskabet skal så gøre et af følgende:
Dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser afhænger af, om du opfylder et par enkle kriterier. Brug følgende tjekliste til at finde ud af, om du er berettiget.
Din berettigelse til kompensation for flyforsinkelse er baseret på din ankomsttid i destinationslufthavnen, ikke din afgangstid. Det betyder, at forsinkelsen skal medføre, at du ankommer til din destination mindst 3 timer senere end planlagt.
Hvad betyder "ankomst"? Dit fly anses for at være ankommet, når mindst én af flyets døre er åbnet. Tjek dit ur! Hvis du er mindst 3 timer senere end dit oprindeligt planlagte ankomsttidspunkt, kan du være berettiget til kompensation for flyforsinkelse.
Passagerer skal være opmærksomme på, at deres rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser kun gælder, hvis ulejligheden skyldes noget, der er inden for flyselskabets kontrol. Dette er klausulen om "ekstraordinære omstændigheder", og vi vil diskutere den nærmere nedenfor.
Når du har fundet ud af, at du opfylder alle kriterierne, er næste skridt at beregne din udbetaling. Kompensationsudbetalinger varierer fra 250-4.500 DKK. Det samlede beløb, du har ret til i kompensation for flyforsinkelse, afhænger af længden af din rejse og forsinkelsens varighed og ikke af prisen på din billet. Tjek skemaet nedenfor for at se, hvor meget du kan få udbetalt.
Forsinkelse af din ankomst | Flyveafstand | Kompensation |
---|---|---|
3 timer eller mere | Mindre end 1.500 km | €250 |
Mellem 1.500 km og 3.500 km | €400 | |
Mere end 1.500 km og inden for EU | €400 | |
3-4 timer | Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU | €300 |
4 timer eller mere | Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU | 4.500 DKK |
Som nævnt har passagerer kun ret til kompensation, hvis årsagen til forsinkelsen var inden for flyselskabets kontrol. Mekaniske problemer og vedligeholdelsesproblemer er blandt de mest almindelige årsager til, at passagerer kan udøve deres rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser, da disse betragtes som værende inden for flyselskabets kontrol.
Personaleproblemer eller -mangel kan også betragtes som værende inden for flyselskabets kontrol. Så hvis dit fly er forsinket, fordi flyselskabet venter på en kvalificeret pilot eller flere stewardesser, kan det berettige dig til kompensation for flyforsinkelse.
På den anden side gælder kompensation for flyforsinkelse ikke, hvis der er tale om "ekstraordinære omstændigheder" Dette omfatter alt, hvad der ikke er inden for flyselskabets kontrol.
For eksempel er dårlige vejrforhold, der forhindrer start, en meget almindelig årsag til forsinkelser - men du vil ikke kunne gøre brug af dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser i dette tilfælde. Andre ekstraordinære omstændigheder omfatter:
Når du søger kompensation, skal du være opmærksom på, at flyselskaberne kan forsøge at forsinke processen eller unddrage sig ansvaret. Derfor er det vigtigt at kende dine rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser og spørge flyselskabet om årsagen til forsinkelsen, mens den finder sted. Det gør det sværere for flyselskabet fejlagtigt at hævde, at der er tale om ekstraordinære omstændigheder.
At hyre en ekspert er altid en smart måde at gøre det på. Flypenges mission er at hjælpe med at gøre din vej til kompensation lettere. Når dit krav er indgivet til os, kontakter vi flyselskabet på dine vegne for at fremsætte kompensationskravet. Vi håndterer alle aspekter af kommunikationen, som ofte kan være en detaljeret og langvarig proces.
Vores team forstår og forudser de undskyldninger, som flyselskaberne ofte bruger, når de står over for et krav om kompensation for en flyforsinkelse. Men hvis flyselskabet er ansvarligt for forsinkelsen, forventes det at betale. Vores juridiske eksperter vil kæmpe for at sikre, at dit krav bliver en succes og en fordel.
Vi håndterer din sag om kompensation for flyforsinkelse på basis af "no cure, no pay". Hvis du ikke får kompensation, betaler du ikke.
Det er nemtgør krav på en flyforsinkelse ved at udfylde vores onlineformular, så gennemgår vi sagen gratis. Er du ikke sikker på, om du er kvalificeret? Du kan altidkontakt os, hvis du har spørgsmål. Vi er glade for at kunne hjælpe.