Fredag morgen gik 1409 skandinaviske SAS-piloter i strejke. Strejken har med de seneste aflysninger tirsdag ramt over 200.000 passagerer. Strejken kommer i kølevandet på mislykkede forhandlinger om en kollektiv overenskomst mellem piloter og flyselskabet.
SAS påstår, at strejken kvalificerer sig som en "ekstraordinær omstændighed", hvilket fritager dem fra at udbetale kompensation til de berørte passagerer. Information-direktør i SAS, Ove Myrold, har i den forbindelse udtalt, at de vil modsætte sig kompensationskrav, da strejken er uden for deres kontrol.
Førhen var strejke noget, som fritog flyselskaber for at kompensere sine passagerer. I april 2018 kom der en dom, hvor Europa-Parlamentet fastslog, at en strejke fra flyselskabets personale ikke er uden for deres kontrol. En intern strejke i flyselskabet omfatter derfor ikke en" ekstraordinær omstændighed ". SAS er ifølge denne dom forpligtiget til at betale kompensation.
Kompensation ved strejke
Ifølge (EF) forordningen 261/04 har passagerer, der er ramt af
større flyforsinkelser eller aflysninger, ret til kompensation. Forsinkelser over 3 timer kan resultere i kompensation på op til € 600. Passagerernes ret til kompensation afhænger dog af, om hvorvidt flyselskabet kan holdes ansvarlig for den pågældende forsinkelse eller aflysning.
I følge Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 skal flyselskaber ikke udbetale kompensation, når der henvises til en ekstraordinær omstændighed. I forordningen gives denne forklaring om ekstraordinære omstændigheder:
“Sådanne omstændigheder kan navnlig indtræffe som følge af politisk ustabilitet, vejrforhold, der er uforenelige med gennemførelsen af den pågældende flyvning, sikkerhedsrisici, uforudsete sikkerhedsproblemer eller strejker, der berører det transporterende luftfartsselskabs drift.”(EF 261/2004)
Strejke hos tredjepart
Der er tale om en ekstraordinære omstændighed, når en strejke holdes af tredjepart såsom flyvelederne eller lufthavnspersonalet. I disse situationer har flyselskabet ikke været i stand til at forudsige eller forhindre forsinkelsen eller aflysningen, på trods af at de traf alle rimelige foranstaltninger. De er derfor ikke forpligtiget til at betale økonomisk kompensation.
Du kan læse mere om ekstraordinære omstændigheder her.
Intern strejke
Reglerne forholder sig anderledes, når der er tale om en intern strejke hos det pågældende flyselskab.
Når en strejke vedrører flyselskabets personale såsom piloter eller kabinepersonale, er flyselskabet ansvarlig. Denne form for strejke kan ikke betragtes som en ekstraordinær omstændighed, og flyselskabet er derfor forpligtiget til at udbetale kompensation til de berørte passagerer.
Flyselskabet skal betale kompensation til passagerer, når flyaflysning er forårsaget af en strejkeaktion fra flyselskabets medarbejdere, såfremt de ikke har meddelt passagerer om aflysningen mindst to uger forud for den planlagte afgangstid.
Var du forsinket som følge af SAS-strejken?
Du er berettiget kompensation, hvis din flyafgang med SAS blev aflyst i forbindelse med piloternes strejke. Hvor meget du kan kræve i kompensation, afhænger dels af den samlede distance af rejsen samt længden på forsinkelsen –
ved din destination, ikke ved afrejse.
Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer;
- 250 € for flyvninger mindre end 1.500 km
- 400 € for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km og intra-community fly over 1.500km
- 600 € for flyvning mere end 3.500 km
Når strejken forårsager forsinkelser på over 5 timer
Du har ret til fuld refusion af din flybillet, hvis strejken medfører forsinkelser på over 5 timer på den betingelse, at du ikke har modtager nogen alternativ flyvning fra det pågældende flyselskab.
Aflyser du selv rejsen ved at bede om refusion, er du ikke berettiget til at søge om kompensation.
Hvis du beslutter dig for at vente på flyet eller en alternativ flybillet, kan du have ret til op til 600 € afhængige af om flyselskabet har ombooket dig ved førstgivne lejlighed.
Yderligere ret til forplejning
Du har desuden ret til forplejning, hvis du er i lufthavnen, og du har oplevet en langvarig forsinkelse på grund af strejke. Nedenfor er angivet dine rettigheder baseret på længden af forsinkelsen og afstanden på din flyrejse:
- Flyvninger under 1500 km; afgang forsinket 2 timer eller mere - gratis drikkevarer og mad, og 2 telefonsamtaler, e-mails eller fax
- Flyvninger mellem 1500 og 3500 km; afgang forsinket 3 timer eller mere - gratis drikkevarer og mad, og 2 telefonsamtaler, e-mails eller fax
- Flyvninger over 3500 km: Afgang forsinket over 4 timer eller mere - gratis drikkevarer og mad og 2 telefonopkald, e-mails eller faxer
Når strejken udsætter dit fly til den følgende dag
Hvis strejken fører til udsættelse af dit fly til den følgende dag, har flyselskabet en forpligtelse til at indkvartere dig på et hotel natten over. Omkostningerne ved transport mellem hotellet og lufthavnen skal flyselskabet også dække.
SAS skal dække din forplejning i forbindelse med strejken
Er SAS ikke selv ude at tilbyde forplejning i form af madkuponer eller hotelkuponer, så er du berettiget til selv at købe det og bagefter at få refunderet pengene.
Du skal huske at
beholde kvitteringerne. Du kan bede flyselskabet om at refundere udgifterne bagefter.
Vær dog opmærksom på, at flyselskabet kun refunderer “rimelige udgifter”. Forvent ikke at de betaler for din tid i lufthavnens spa eller bar! Flyselskabet dækker udelukkende fornødne udgifter.
Få din berettiget kompensation ved strejke
Blev dit fly aflyst på grund af pilotstrejken hos SAS den 26. april? Vi er hos
FlyPenge.dk altid klar til at videreføre din sag. Vores dygtige juridiske afdeling gennemgår din sag helt gratis. Hos FlyPenge.dk er der ingen udbetaling, forudbetaling, gebyrer eller lignende. Det er rent
no cure, no pay, og det koster dig derfor ikke en krone, hvis du ikke også selv får penge ud af det.
Alt du skal gøre, er at indtaste dine flyoplysninger i vores ansøgningskema.
Skemaet kan du finde her. Hvis du kvalificerer dig til kompensation, tager vores team af jurister sig af resten for dig.