Luftfartshistorien er fuld af indflydelsesrige fly, der har repræsenteret højdepunkter i design: Hurtige jagerfly, langdistance bombere og transporter, spændende sportsfly og eksperimentelle fly, der brugte himlen som et laboratorium.
Mange satte bemærkelsesværdige rekorder, hjalp med at vinde krige, øgede vores mobilitet og trænede tusindvis af piloter. Enhver, der er fjernt interesseret i flyvehistorien, vil øjeblikkeligt genkende navnene: SPAD, Fokker Triplane, Vega, Comet Racer, Zero, Spitfire, MiG, Pitts, Starfighter, Blackbird og Concorde, for blot at nævne nogle få.
Men hvilke var de mest indflydelsesrige historiske fly? Dem, der ændrede designpraksis, så fremtidige fly af lignende typer var anderledes end hvad der var fløjet før?
Wright 1905 – Flyer
2 år tidligere havde Wright i 1903 et fly ved navn Flyer, men det var først i 1905 man fik det første praktiske fly.
Selvom flyet stadig brugte en katapult til lancering, og den stadig havde ustabiliteten af alle tidlige Wright-bifly, adskiller Flyer fra 1905 sig markant fra dem.
Den havde opretstående siddepladser til sin pilot og en passager, dobbelt så meget som sine forgængere, 50 procent større hastighed og meget større udholdenhed, der var i stand til at flyve i mere end en halv time. Flyet var tydeligvis en skabelon til verdens fly, der fulgte.
Læs mere om brødrene Wright her, og den første succesfulde flymaskine.
Junkers J-13 (F-13)
Lidt mere end et årti efter at Wrights først fløj, genopfandt Hugo Junkers flyet.
Junkers adopterede den tykke vinge, der producerede større løft og muliggjorde konstruktion af udkragede vinger. Da han var mistænkelig over for trækonstruktion valgte han metal, hvilket positivt har påvirket alle moderne fly siden.
Det havde en lav vinge, en lukket kabine, og en høj grad af strømlining og lancerede både global lufttransport og æraen for det masseproducerede fly. Mere end 300 blev leveret over hele verden, og det bragte til og med en række lignende udseende efterkommere.
Læs også om Amelia Earhart, piloten der forsvandt sporløst.
Boeing 367-80
Med sine podede motorer og den lavt placerede fejede vinge gav den indflydelsesrige Boeings "Dash 80" fra 1954 verden den generelle konfiguration af mellemlange- og lange jetlinere.
Selvom andre variationer senere ville forekomme, såsom bagmonterede motorer og T-haler, blev den grundlæggende konfiguration af jetlinere indstillet ved dette bemærkelsesværdige design, som sikrede at amerikansk lufttransport forblev dominerende på den globale markedsplads i endnu et kvart århundrede, indtil det blev udfordret af fremkomsten af Airbus.
Introduktionen af den brede krop "jumbo", der startede med Boeing 747, var den logiske vækst af programmet 367-80 startede.
Aerospatiale Concorde
Concorde flyet var et fransk turbojet der fløj supersonisk med passagerer, fra 1976 til 2003.
Dets maksimale hastighed var over det dobbelte af lydens hastighed på mach 2. Med pladser til op til 128 passagerer var Concorde både et fornuftigt og luksuriøst passagerfly.
Concorde var udstyret med fire Rolls-Royce efterbrændermotorer, den samme type, der blev brugt på jagerfly. Fordrevne bremsesystemer lod flyet røre ved en asfalteret asfalt, selvom det landede i langt højere hastigheder end dets subsoniske kolleger.
Fordi flyets næsstemperatur kunne stige til 278 grader, mens det fløj, var det belagt i en meget reflekterende hvid maling, der udstrålede varme.
Passagerer kunne forvente
at klamme champagneglas i højden og spise Beluga-kaviar. Selvom
Concorde-hytterne var slanke og barben, med loftet, der måler en trang seks
meter høj, kunne få klage over oplevelsen.
Det ser meget sandsynligt ud, at forretningsfolk med en masse penge kunne flyve
supersoniske private jetfly, men det forekommer usandsynligt, at supersoniske
flyvninger bliver kommercielt tilgængelige for alle lige foreløbigt.
Der går rygter om at nogle flyselskaber arbejder på lignende supersoniske kommercielle fly, men desværre er der ingen konkrete tegn på at det sker.