Verdens største fly nogensinde

Betyder størrelsen noget? Når det gælder længere flyvninger i økonomiklassen eller transport af store tunge genstande, er svaret ja. Højere end en 5-etagers bygning og længere end en fodboldbane. Hvert fly er designet til et bestemt formål. Derfor er der mange kriterier til at afgøre, hvilke fly som kan flyve afsted med titlen som verdens største. Du får her i denne artikel en liste over de største fly i verden nogensinde med udgangspunkt i den fysiske størrelse, lastrum, passagerantal og vingefang. Selvom du ikke sidder i et af dem lige nu, kan du med god vilje beundre deres uhyre størrelse. Disse fem kæmpefly er intet mindre end fascinerende!

Antonov An-225 Mriya

Uanset om vi taler om vægt eller spændvidde, er der kun et fly, der kan tage titlen som verdens største flyvemaskine. Det seks motor-tunge transportfly Antonov An-225 Myria er uden tvivl verdens største fly. Det enorme fly har en vægt på 285.000 kg, og en spændvidde på 88 m. Det svarer næsten til længden på en fodboldbane. Flyet blev oprindeligt bygget af det Sovjetunionske styre til at fragte rumfærgen Buran. I dag lejes flyet ud til særligt svære fragtopgaver. Det har blandt andet fløjet med alt fra kampvogne, lokomotiver og en 189 tons tung kraftværksgenerator. 

Dornier Do X

Dette monsterfly blev udviklet i Tyskland i 1929. Det transporterede faktisk flere tons end Antonov An-225 Mriya, der kom et årti senere. Dornier var Tysklands førende flyproducent, der især blev kendt for at lave flyvebåde. Med ikke mindre en tolv motorer var Do X det største, tungeste og mest kraftfulde fly i sin tid. Flyet havde en vægt på 56 tons. Dornier Do X var et passagerfly med plads til over 100 passagerer på korte udflugter. Set udefra var flyet langt fra elegant. Men den flyvende båd var indrettet i overdådigt interiør med spisestue, vinbar og sågar en ryge lounge.

Antonov An-124

Dette kæmpe fly er et andet sovjet-ukrainsk projekt, der endte med at blive forløberen for Antonov An-225 Mriya. Antonov An-124 blev bygget som et strategisk lastfly, hvilket betyder, at dets primære formål var transportering af militærlast. Det kan fragte op mod 150 tons ad gangen. Det har i øjeblikket titlen som verdens største militærtransportfly. I modsætning til Mriya, der kun findes i ét eksemplar, er der 26 af  An-124, som regelmæssigt indtager himlen. Forskellen på de to er hovedsageligt antallet af motorer. An-225 har seks mod 124’erens fire. Begge fly vejer op til 250 tons, har et vingefang på næsten 90 meter og er over 18 meter høje. Det er ligeså højt som en 5-etagers bygning!

Airbus A380

Superjumboen Airbus A380 er verdens største passagerfly. Det kan byde velkommen til op mod 853 passagerer i dets unikke dobbeltdækkede design. Flyene er luksuriøst indrettet med behagelige sæder med tilhørende tv-skærmme, brede trapper og lyslister langs loftet. Der var endda planer om at indrette et træningscenter og restaurant, men passagererne må nøjes med en inddørs lounge. En Airbus af typen A380 kostede i 2017 omkring 2,67 milliarder kroner. Airbus A380 har været i kommerciel drift siden 2007, men udarbejdelsen begyndte allerede tilbage i 1988. Er du interesseret i at opleve en flyrejse i højeste klasse, så er Airbus største kunder, Singapore Airlines, Lufthansa og Emirates (som ovenikøbet har en brusekabine til 1. klasse passagerer).

Hvem flyver med titlen?

Hvilket af disse fire fly fortjener så titlen som det største? Når det kommer til passagerer, ja så vinder Airbus. Med hensyn til den fysiske størrelse flyver Antonov An-225 Mriya med prisen. Lillesøsteren Antonov AN-124 fortjener også titlen. Dette fly var nemlig prototypen for Mriya, og dermed det største fly i verden indtil AN-225 blev sat i luften. Tysklands Dornier Do X fortjener titlen, eftersom de var først til at designe et så stort fly, der ikke var tiltænkt soldater og krig.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €