Den første succesfulde flyvemaskine

Verden vi lever i i dag, ville ikke være den samme uden flyvemaskinen. Flyvemaskinen revolutionerede samfundets infrastruktur. Det lokale er smeltet sammen til en global virkelighed, hvor verdens ydrepunkter er forenet, både hvad angår økonomisk vækst, samhandel og persontransport. Flyvemaskinen har ikke mindst banet vej til nye geologiske og teknologiske opdagelser. Uden flyteknologien ville vi aldrig have været landet på månen!

Men flyvemaskiner er stadig en forholdsvist ny opfindelse i menneskets historie. I tusindvis af år var det kun fugle som fløj, mens mennesket måbende stod strandet, og drømte sig væk i himmelen blå.

Fløj ind i historien

Det var en kold decembermorgen i 1903, at Orville Wright svævede i luften over de tomme Kill Devil bakker nær Kitty Hawk på kysten til North Carolina. Ingen havde før været i stand til at balancere og opretholde en flyvemaskine i luften. Så de 59 sekunder Orville endte med at flyve, var nok til at skrive historie.  Forud havde Orville og hans bror Wilbur testet utallige svævefly. Alle ubemandet og styret som drager med reb fra jorden.  De to amerikanske brødre fandt i midlertidig ud af at kontrolstyre, var det manglende element i en succesfuldt flyvemaskine. Mens andre flypionerer forgæves forsøgte at udvikle flyvemaskiner baseret på indre stabilitet, udviklede Orville og Wilbur i stedet en mekanisme, der kunne kontrollere flyet.

Fascineret af fugle

Lysten til at flyve som fugle drev de to brødre. Interessen opstod, da de lærte om den tyske pilot Otto Lilienthal, der var pioneren bag bemandet svæveflyvning. Både Orville og Wilbur var meget fascineret af fugle, og måden hvorpå de bevægede sig gennem luften. I modsætning til deres ældre brødre fik de aldrig en uddannelse, men de beherskede ikke desto mindre en sofistikeret sans for mekanisk design. De byggede trykpresser, og i 1892 åbnede de deres eget cykelværksted. Deres erfaringer inden for design kombineret med overskud fra deres forskellige virksomheder tillod dem at forfølge deres drøm om at flyve.

Det banebrydende koncept

Aerodynamik er mekanismen, der får fugle til at flyve. Aerodynamik forklarer, hvordan luften agerer, når den er i bevægelse, og hvordan luften fungerer på ting, som er i bevægelse i den. Det er et undertryk på oversiden af fuglens vinge, der får den til at hæve sig over jorden. Denne mekanisme havde Otto Lilienthal allerede opdaget. Men hvad Lilienthal ikke havde observeret var, at fugles yderste fjer har samme aerodynamiske funktion.

Fugle kan indstille hver enkel fjer og derved ændre formen på sine vinger. Det gør dem i stand til navigere og opretholde sig i luften. Netop denne iagttagelse blev et afgørende element i Orville og Wilburs motordrevne svævefly. Datidens motorer kunne nemlig ikke producere tilstrækkelig kraft til at løfte flyet. Brødrene implementerede denne teknik med en trækkesnor, der kunne ændre vingernes form.

Mekanismen kaldte de wing warping. På dansk vingevridning.  Piloten kunne nu styre flymaskinen effektivt og opretholde balance ved vridning af vingernes bageste kanter. Akkurat som fuglene gør det med sine fjer.

Den gyldne æra

Wright brødrene var de første, der havde succes med at bygge en motordrevet flyvemaskine, der både kunne styres af og bære et menneske. Efter deres succes i North Carolina fortsatte brødrene med at rejse rundt i verden, perfektionere deres håndværk og ændre deres design. Men de gjorde så meget mere end det. De skabte den gyldne æra for den moderne fly- og luftfartindustri. Den æra der senere skulle vise sig at være en afgørende forudsætning for fastholdelsen af velstand og for økonomisk vækst i en moderne globaliseret verden.

Siden dengang er der sket en voldsom udvikling inden for flyindustrien, herunder den første soloflyvning over Atlanterhavet i 1927 og senere den første passagerflyvning i 1938. Mest imponerende må i midlertidig være, da Neil Armstrong og Buzz Adrin landede på månen. Kun lidt over 65 år efter Wrights brødrene skrev historie!

Så husk nu at sende et mentalt tak til Wright brødrene, næste gang du sidder i et fly mod fjerne kyster.

 

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €