EasyJet flykompensation

easyJet er et populært lavprisflyselskab, der blev etableret i 1995. Med hovedkvarter i London Gatwick Airport flyver easyJet til over 150 lufthavne verden over på mere end 1.000 ruter. Med over 80 procent af sine flyvninger, der afgik inden for 15 minutter af deres planlagte tid i 2018, rangerede easyJet som det fjerdebedste britiske flyselskab for punktlighed.

På trods af easyJets gode resultater kan forsinkelser og aflysninger forekomme hos alle flyselskaber. Derfor er det vigtigt for rejsende at kende deres rettigheder til kompensation for easyJet-forsinkelser og være klar til at håndtere sådanne situationer. Lad ikke en flyforsinkelse eller -aflysning ødelægge din rejse - EU 261 er her for at beskytte dig og alle flypassagerer i EU.

easyJet kompensation for aflyst fly

Hvis din easyJet-flyvning blev aflyst med mindre end 14 dages varsel, kan du være berettiget til at søge om kompensation. Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens længde:

Ud over kompensation har du også ret til at få refunderet din billetpris. Dette gælder dog kun, hvis easyJet har aflyst din flyrejse. Hvis du ændrer dine planer eller aflyser din rejse af personlige årsager, vil du ikke være dækket af EU 261.

easyJet kompensation for forsinkelse

For at være berettiget til easyJet-forsinkelseskompensation skal du beregne, om du ankom - eller ville være ankommet - til din destination mindst 3 timer senere end planlagt. Berettigelse er baseret på ankomsttid, ikke afgangstid.

Ifølge EU-domstolene er et flys "ankomsttidspunkt" defineret som det tidspunkt, hvor flyet åbner mindst én af sine døre. Hvis du opfylder dette krav, er næste skridt at bestemme din kompensation baseret på flyvningens længde og forsinkelsens varighed:

Forsinkelseslængde Flyvningens længde Mængde
3 timer eller mere Mindre end 1.500 km €250
3 timer eller mere Mellem 1.500 km og 3.500 km €400
3-4 timer Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU €300
4 timer eller mere Mere end 3.500 km mellem en lufthavn i og uden for EU €600

kompensation for overbooking af easyJet-fly

Flyselskaber overbooker ofte flyvninger for at maksimere overskuddet ved at sælge flere billetter, end der er pladser, idet de antager, at ikke alle passagerer vil dukke op. Men denne strategi kan give bagslag og føre til overbookede fly. Hvis du bliver afvist fra dit fly, kan du indgive et kompensationskrav til easyJet.

Overbooking er næsten altid flyselskabets skyld, hvilket betyder, at du har ret til kompensation. Men andre grunde til at blive nægtet boarding (f.eks. beruselse, sygdom eller mangel på de rigtige dokumenter) er op til besætningens skøn, og du vil ikke være berettiget til kompensation i disse tilfælde.

Betingelser, der skal opfyldes for et easyJet-kompensationskrav

For at være berettiget til easyJet-kompensation baseret på din flyforsinkelse eller -aflysning skal du også opfylde følgende kriterier:

En af de vigtigste faktorer er, om forsinkelsen eller aflysningen var inden for flyselskabets kontrol. Vejr, naturkatastrofer, birdstrikes, lufthavnslukninger og politisk uro betragtes som "ekstraordinære omstændigheder", hvilket betyder, at easyJet ikke er ansvarlig for kompensation i disse tilfælde.

Men hvis forsinkelsen eller aflysningen skyldtes faktorer inden for easyJets kontrol, f.eks. overbookede fly, personaleproblemer eller mekaniske problemer, har du ret til kompensation i henhold til EU 261. Forordningen holder flyselskaberne ansvarlige for afbrydelser, der kan undgås, og opfordrer dem til at forbedre deres processer.

Hvilke andre passagerrettigheder har du?

Ud over kompensation giver EU 261 andre passagerrettigheder. For eksempel har du altid ret til refusion for aflyste fly, uanset årsagen til aflysningen. Flyselskabet kan tilbyde dig en anden rute, men du kan vælge at få pengene tilbage i stedet. Denne tilbagebetaling er adskilt fra eventuel kompensation for forsinkelser.

Ved forsinkelser vil easyJet forsøge at ombooke dig til det næste ledige fly. Hvis forsinkelsen varer mere end 5 timer, behøver du ikke at acceptere ombookingen. Flyselskabet skal så arrangere alternativ transport eller sende dig gratis tilbage til dit udgangspunkt. Du kan også have ret til kompensation.

Under ventetiden skal easyJet sørge for assistance som måltider, forfriskninger, telefonopkald og hotelophold (hvis du har brug for at overnatte). Gem dine kvitteringer, hvis flyselskabet ikke udleverer vouchers, da du måske kan medtage disse udgifter i dit kompensationskrav.

Rejsetips til easyJet-flyforsinkelser og -aflysninger

Vær opmærksom

Kom tidligt, og vær opmærksom på tegn på en potentiel forsinkelse eller aflysning, f.eks. øget aktivitet eller diskussioner ved gaten. Det kan give dig en fordel i forhold til at sikre dig det næste ledige fly.

Deltag i belønningsprogrammet

Frekvente rejsende og medlemmer af bonusprogrammer kan få fortrinsret til den næste ledige flyafgang. Hvis du flyver ofte, kan du overveje at deltage i et loyalitetsprogram.

Kend dine rettigheder

Når du kender dine rettigheder i henhold til EU 261, som beskrevet her, hjælper det dig med at sikre den indkvartering og kompensation, du har ret til, og sikrer et vellykket erstatningskrav.

Hvilke oplysninger skal du bruge for at indgive et easyJet-krav?

Spørg altid om årsagen til flyets forsinkelse eller aflysning, og få den om muligt på skrift. Gem dit boardingkort, din bookingbekræftelse og eventuelle kvitteringer for mad eller overnatning. Disse dokumenter kan være nødvendige for at gøre et vellykket krav gældende.

Sådan gør du et easyJet-kompensationskrav gældende

Når du har samlet al din dokumentation, er det nemt at anmelde et erstatningskrav hos Flypenge. Du skal blot gør krav på noget på vores hjemmeside, så håndterer vi kommunikationen med easyJet på dine vegne. Da flyselskaberne ofte forsinker disse processer, hjælper det at have et professionelt team med at sikre, at alt forløber glat.

Hos Flypenge er vi eksperter i kompensation for easyJet-forsinkelser, refundering af aflyste fly og meget mere. Vi arbejder på at afdække den virkelige årsag til din flyforsinkelse og tager endda sagen i retten, hvis det er nødvendigt. Vores "no cure, no pay"-system betyder, at du kun betaler, hvis vi vinder.

Har du stadig spørgsmål? Kontakt os for at få mere at vide om dine rettigheder, og hvordan du indgiver et erstatningskrav fra easyJet.Kontakt os i dag.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €