Sådan får du kompensation for et annulleret eller forsinket fly

Er du en af dem, der ofte rejse med fly, ja så har du sikkert oplevet problemer i lufthavnen. Fra unødvendige lange forsinkelser til en helt aflyst flyvning. For nogle passagerer kan en forsinket eller aflyst flyvning betyde, at de ikke når et vigtigt møde. For andre kan det betyde en ødelagt ferie. Nogle gange er disse situationer uundgåelige, men vidste du, at dine passagerrettigheder i EU betyder, at du kan have ret til kompensation for disse rejseforstyrrelser? Europa-Parlamentets og Rådets forordning vedtog d. 11. februar 2004 en fælles bestemmelse om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser. Forordningen 261/04 blev vedtaget netop for at beskytte passagerrettigheder, og de omfattende retningslinjer giver rejsende mulighed for at kræve kompensation for forsinkede, overbookede eller aflyste flyvninger af flyselskaberne. Forordningen har til formål at reformere nuværende fremgangsmåder og holde flyselskaber økonomisk ansvarlige, når flyrejser tager en uventet drejning, der påvirker passagerens planer. Det er derfor vigtigt, at du ved, hvordan du kan kræve kompensation i tilfælde af forstyrrelser på din flyrejse. Det kan nemlig dreje sig om mange penge. Inden du ringer til flyselskabet eller beder om refusion for din rejse, så bør du læse denne artikel om dine passagerrettigheder, herunder hvad du har ret til, så du får den rigtige kompensation for en forsinket eller aflyst flyvning.

Hvornår har jeg ret til kompensation?

EU 261/04 har strenge retningslinjer, der skal overholdes af flyselskaberne. Det er vigtigt at forstå dine rettigheder i henhold til EU 261/04, så du kan vide, hvordan du kan kræve kompensation, og hvor du skal starte. I mange tilfælde kan passagerer have ret til en kompensation for flyvninger fra € 250 til € 600, når flyvninger er blevet annulleret eller forsinket, når de flyver i eller til EU-lande. EU 261/04 handler om mere end økonomisk kompensation. Forordningen beskriver også flyselskabets forpligtelse til at informere passagerer om deres rettigheder og ret til refusion eller omdirigering og endda kuponer og måltider under din forsinkelse. Imidlertid er det ikke alle flyforsinkelser eller flyaflysninger, der giver ret til kompensation. Om et flyselskab skal udbetale dig kompensation, afhænger af:
  • Om start- og / eller hvis den endelige destination er inden for EU
  • Hvor længe og hvorfor du blev forsinket
  • Hvornår du blev underrettet om annulleringen eller forsinkelsen
EU-forordningen 261/04 gælder kun, når:
  • Din flyvning er inden for EU og drives af et EU- eller ikke-EU-flyselskab
  • Din flyvning ankommer til EU uden for EU og drives af et EU-flyselskab
  • Din flyafgang fra EU til et land uden for EU drives af et EU- eller ikke-EU-flyselskab
Derudover skal årsagen til forsinkelsen eller aflysningen også være inden for flyselskabets kontrol og ikke skyldes en ekstraordinær omstændighed. Du kan læse mere om ekstraordinære omstændigheder her.

Hvad er en ekstraordinær omstændighed?

En ekstraordinær omstændighed betyder kort og godt, at den pågældende forsinkelse, overbookning eller aflysning er uden for flyselskabets kontrol. Flyselskabet har således ikke været i stand til at forudse eller forberede sig på situationen. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder inkluderer:
  • Ugunstige vejrforhold
  • Ulovlig arbejdsnedlægning
  • Uanmeldte strejker
  • Sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnen
  • Politiske opstande eller protester
  • Skjulte produktionsfejl
  • Sygdom hos besætning/personale
  • “Bird strikes” – sammenstød med fugle
Flyforsinkelser eller flyaflysninger, der ikke betragtes som ekstraordinære omstændigheder, kan omfatte:
  • Tekniske problemer fundet under vedligeholdelse
  • Operationelle spørgsmål
  • Ustyrlige passagerer
Hvis flyselskabet ikke giver dig en gyldig forklaring på din aflysning eller forsinkelse, har du ret til at fremsætte et krav om kompensation for forsinkelsen. FlyPenge er her for at hjælpe dig med en juridisk vurdering og rådgive dig om, hvordan du kan kræve din berettiget kompensation.

Hvordan fungerer kompensation for flyforsinkelse?

Din kompensation for en flyforsinkelse bestemmes af længden af ​​forsinkelsen og den tilbagelagte afstand. Kompensationsbeløbet afhænger af omstændighederne, men det maksimale beløb er € 600. Flyselskabet er forpligtet til at yde forplejning, imens du venter i lufthavnen i overensstemmelse med, hvor mange timer din flyvning er forsinket:

Hvis din flyvning er forsinket mindst to timer 

Når dit fly er forsinket mindst to timer, skal flyselskabet informere dig om dine rettigheder til måltider og indkvartering, mens du venter. Under retten til forplejning bør flyselskabet tilbyde dig:
  • Mad og drikke i lufthavnen i form af kontanter eller kuponer
  • Indkvartering og transport til dit hotel, hvis dit fly er forsinket natten over

Hvis din flyvning er forsinket mere end tre timer 

Hvis din flyvning er forsinket til din endelige destination med mere end tre timer, har du ret til kompensation for flyforsinkelse, medmindre det skyldes ekstraordinære omstændigheder. Her er den grundlæggende oversigt over, hvordan kompensation for flyforsinkelse fungerer baseret på kilometertal for den forsinkede flyvning:
  • 250 € - flyrejser mindre end 1.500 km
  • 400 € - flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 € - flyvninger mere end 3.500 km
Under forsinkelsen har du også ret til forplejning, mens du venter, og derudover måltider og drikkevarer samt hotelophold og transport dertil, hvis dit fly er forsinket natten over.

Hvis din flyforsinkelse er forsinket mere end fem timer 

Hvis forsinkelsen strækker sig over de sidste fem timer, skal flyselskabet give dig valget mellem at vente på den næste flyvning eller tilbyde dig:
  • En fuld refusion af din flyrejse
  • En fuld refusion af alle flyrejser fra dette flyselskab, hvis de er under samme reservation
  • En flyvning tilbage til din afgangslufthavn gratis, hvis du er strandet i en lufthavn
Hvis du beslutter for at tage den næste flyrejse i stedet for at få en refusion, så kan du stadig have ret til kompensation til op til 600 €.

Hvordan fungerer kompensation for et aflyst fly?

Passagerer, som er udsat for en flyaflysning i EU, har også ret til kompensation fra flyselskabet i henhold til EU-forordningen 261/04. En aflyst flyvning kan omfatte refusion af flybilletten og op til € 600 i kompensation. Hvis dit fly blev aflyst på grund af ekstraordinære omstændigheder, så er flyselskabet ikke ansvarligt. Din flyvning skal også matche en af disse to scenarier:
  • Du flyver til eller fra EU.
  • Flyselskabet skal have hovedkontor i EU.
Kompensationsbeløbet og din berettigelse afhænger af, hvornår du blev informeret om flyaflysningen, og hvor længe du skulle vente på en ny flyrejse. Andre faktorer inkluderer:
  • Hvis du ankommer til din destination ikke mere end to timer senere på trods af din aflyste flyvning, er du muligvis ikke berettiget.
  • Hvis du får besked om flyaflysningen mere end 14 dage i forvejen, så er du ikke berettiget.
  • Hvis du fik besked inden for 14 dage før afgang, men ikke fik en alternativ rute, har du ret til kompensation.
  • Hvis du fik en alternativ flyvning, men den afgik eller ankom til en endelig destination efter et bestemt antal timer, er du muligvis også berettiget.
Når din flyvning er aflyst, så kan du vælge at tage den næste tilgængelige flyrejse og stadig have ret til fordele og indkvartering, mens du venter. Du kan også få den fulde refusion og vælge ikke at tage den næste flyrejse.

Hvad med et mistet forbindelsesfly?

Når du har en eller flere forbindelser og mister en af dem på grund af en flyaflysning eller flyforsinkelse, så har du ret til kompensation, hvis:
  • Alle forbindelser blev reserveret under en enkelt reservation
  • Forsinkelsen til din endelige destination var mindst tre timer
  • Forsinkelsen skyldes ikke ekstraordinære omstændigheder
Du kan have ret til mere end blot refusionen for din flyrejse, så det er vigtigt, at du kender dine rettigheder og hvordan du kan kræve kompensation.

Sådan kræver du kompensation for flyforsinkelse og flyaflysning

Om flyselskabet skal udbetale dig kompensation, afhænger af afgangs- og ankomstbyerne, hvor længe du måtte vente, og årsagen til, at flyet blev forsinket eller aflyst. Du bør overveje disse muligheder, inden du indsender dit krav på kompensation eller søger refusion for en aflyst flyvning.

Kontakt flyselskabet

EU-Kommissionen anbefaler, at du først kontakter flyselskabet ved hjælp af enten formularen fra flyselskabet eller EU-flypassagerers rettighedsformular. Sørg for at angive navnene på passagererne, flynummer og årsagen til forsinkelsen.

Kontakt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Hvis du ikke modtager svar fra flyselskabet inden for to måneder, eller hvis du ikke er tilfreds med svaret, så kan du indgive en klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. De kan give dig en juridisk udtalelse om, hvordan du fortsætter med dit krav.

Kontakt en EU-kompensationsekspert

Hos FlyPenge kan du blive vejledt af en autoriseret EU-kompensationsekspert, der kan forklare dine passagerrettigheder og håndtere alle detaljerne for dig. Alle krav indsamlet via FlyPenge håndteres af ACEA Law, et af Europas førende advokatfirmaer for kompensation til fly.

Lad FlyPenge hjælpe dig med at få din berettiget kompensation

Det kan være vanskeligt at håndtere alle detaljerne omkring indgivelse af et krav på kompensation. Heldigvis behøver du ikke at gøre det alene. Uanset om du har fået at vide, at flyafbrydelsen skyldes en ekstraordinær omstændighed, eller flyselskabet ikke svarer, så er vi her for at hjælpe dig med at skaffe din berettigede kompensation. FlyPenge er her for at gøre processen lettere og forenkle alle forhold i forbindelse med din flyforsinkelse og flyaflysning. Vi har en solid forståelse af passagerrettigheder i EU 261. Hvis du er interesseret i at vide mere om dine passagerrettigheder, og hvordan du kan kræve kompensation, så skal du blot udfylde vores gratis online formular eller kontakte os. Læs også om hvad flykompensationer, og hvad dine rettigheder er, når du forsinkes.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €