Hvor lang tid tager det at få kompensation?

Det kan være vanskeligt at forstå, hvilke rettigheder du har som flypassager, når du rejser i EU. Hvad er en ekstraordinær omstændighed? Hvor længe skal flyet være forsinket, og i så fald, hvornår er du berettiget kompensation? Alle spørgsmål besvarer den europæiske passagerrettighedsforordning, EU 261/04.

Men hvad denne forordning ikke svarer på, er hvor lang tid, det tager for dig at modtage din berettigede kompensation, når du har indsendt din sag. Det forsøger vi at gøre rede på i denne artikel.

Opkrævningen af flykompensation

Flyselskaber forsøger ofte at gøre processen med opkrævning af din berettigede kompensation besværlig. Når de bliver anmodet om kompensationer for aflysninger, forsinkelser eller overbookinger anvender de ofte en strategi eller bestemte taktikker, hvor de enten er meget langsomme eller stopper korrespondancen med passageren, som fører en sag mod selskabet.

De prøver at gøre det svært og uoverskueligt for de passagerer, som benytter sig af deres rettigheder, og som prøver på at få den kompensation, som de har til.

Hos FlyPenge stræber vi efter at vinde din sag uanset scenariet. Lad os starte med dine rettigheder i tilfælde af en forsinket flyvning eller en aflyst flyvning i EU. 

Læs også om taktikker som flyselskaber bruger, når de prøver at undgå at betale flykompensation.

Hvad er dine rettigheder som flypassager?

Dine rettigheder som passager er defineret i den europæiske forordning EU 261/04. De grundlæggende krav, du skal opfylde for at være berettiget til kompensation, er, at du har en gyldig billet og reservationsbekræftelse samt din rejse begyndte i en lufthavn i EU eller dit fly lander i en lufthavn i EU. Desuden skal Flyselskabet hovedkvarter også have beliggenhed i EU.   

Det er vigtigt at huske, at EU 261/04 beskytter dig mod mere end bare et aflyst fly. Forordningen dækker også lange forsinkelser, manglende forbindelsesflyvninger og overbookede flyvninger.  

Der er visse afstandstærskler, der skal være opfyldt. Disse afstandstærskler giver dig desuden en idé om, hvilken EU-flykompensation, som du er berettiget til. Du ser dem nedenfor: 

  • Forsinkelser med kort afstand (alt under 1500 km rejse) gør dig berettiget til en kompensation på € 250 pr. Passager.
  • Forsinkelser med mellemlangafstand (mellem 1500 km og 3500 km) gør dig berettiget til en kompensation på € 400 pr. Passager.  
  • Forsinkelser ved langdistanceflyvning (alt over 3500 km) gør dig berettiget til en kompensation på € 600 pr. Passager.  

Et andet punkt, der er værd at bide mærke i, er, at flyforsinkelsen eller en eventuel aflysning skal være inden for flyselskabets kontrol. Din ret til kompensation afhænger af årsagen til aflysningen.  

Hvis en ekstraordinære omstændighed var skyld i din forsinkelse, så falder din ret til kompensation bort. 

Læs mere om hvad en ekstraordinær omstændighed er her.

I tilfælde af en forsinket eller aflyst flyvning er det dette, du skal huske på;

  • Flyselskabet har visse forpligtelser, som de skal opfylde. Disse forpligtelser inkluderer at informere dig om dine rettigheder, hvis en situation kræver det og give dig den nødvendige indkvartering under forsinkelsen eller aflysningen. De skal først og fremmest tilbyde dig en ny flyrejse til den samme destination. Ellers er de forpligtet til at tilbagebetale din billet som en form for kompensation for din flyaflysning.   

Lad os nu se videre på hvordan du kan indgive dit krav på kompensation, og ikke mindst hvordan vi kæmper for dine rettigheder. 

Indgivelse af dit krav er første skridt

Hvis du beslutter dig for at starte denne proces på egen hånd, kan du forudse nogle forhindringer på vejen. Udfyldning af de rigtige papir med informationer om din rejse samt gennemgang af disse trin kan føre til en langsom, vanskelig proces. 

Uden en form for overblik over processen vil det være svært at opretholde synligheden i din sags status og spore den, når den bevæger sig gennem systemet. Flyselskabet står potentielt over for et stort antal sager om kompensation for flyforsinkelse i EU, og de vil kun langsomt bevæge sig gennem sagerne. Flyselskaber stopper ofte strategisk, medmindre der er noget, der skubber dem videre. De vil ikke gøre det let for passagererne at udøve deres rettigheder og få kompensation for en EU-flyforsinkelse. 

Det er her vi gør dit liv lettere, og hvor vi viser vores værdi. 

Gå gennem processen med FlyPenge

Vi hos FlyPenge vil fremskynde denne proces. Selvom der ikke er nogen måde at forudsige nøjagtigt, hvor lang tid det vil tage før, at du har din kompensation, så vil vi kontakte flyselskabet på dine vegne, så snart dit krav er indgivet til os.  

Vi vil gøre alt for at få din kompensation så hurtigt som muligt. Situationer kan variere, og vi er forberedt på dem alle. Der vil være enorme forskelle i, hvor hurtigt flyselskaber reagerer på sager om kompensation for flyforsinkelser i EU. Undladelse af at svare er uacceptabelt, og det er i strid med dine rettigheder. Undervejs følger vi op på alle igangværende sager og presser flyselskaberne til at besvare din anmodning om kompensation.   

Læs også om EU-passagerer kan kræve flykompensation for flyforsinkelser uden for EU.

Hvad sker der efterfølgende?

Vores team forstår og forudser de undskyldninger, som flyselskaber bortforklarer med, når de står over for et krav om kompensation for flyforsinkelse et sted i EU. Hvis kravet afvises, vil vores advokater gennemgå din sag. I sidste ende bringer vi din sag for retten, hvis det er det, du beslutter at gøre.  

Når vi først har gennemgået din sag, og vi mener, at flyselskabet var ansvarligt for din forsinkelse eller aflysning, så vil vores juridiske eksperter kæmpe for, at din sag vinder. Hvis din sag ender med at komme for retten, så kan det tage mere end 6 måneder, før sagen er afsluttet. 

Læs også om hvordan du får din berettiget kompensation for dit forsinkede, aflyste eller overbookede fly her.

No cure, No pay: FlyPenges arbejdsprincip

Det kan være stressende og frustrerende at befinde sig i en situation, hvor du skal indgive krav om kompensation for en flyforsinkelse, aflysning eller overbooking til et flyselskab. FlyPenge arbejder ud fra princippet ”No cure, No pay”, hvilket vil sige, at du kun skal betale noget, hvis det lykkes os at vinde sagen og flyselskabet udbetaler den berettigede kompensationen. Hvis det derimod ikke lykkes os at inddrive dine penge, så vil du ikke blive opkrævet noget og der er ingen skjulte gebyrer. Sagt på en anden måde er vores service helt gratis!

Uanset om du får at vide, at det var ekstraordinære omstændigheder, som der var skyld i forsinkelsen, eller flyselskabet blot ikke reagerer på din sag, så er vi her for at hjælpe.  

Vores online ansøgningsskema gør det nemt for dig at tage det næste skridt. Når din sag er modtaget, gennemgår vi sagen gratis og hurtigt. 

Læs mere om Hvorfor du skal kende til dine flypassagerrettigheder her.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €