Flyveture har mere eller mindre mistet deres ”magi” som eksisterede for nogle årtier siden. Det kan ofte føles som et kryds imellem at sidde fast i trafikken og være i en børnehave med skrigende børn.
Og som sådan er verdens største passagerfly, Airbus A380, måske ikke ligefrem det man tænker på, når man søger efter magien i hverdagen. Faktisk, så ryger modellen snart på pension.
Men ved nærmere undersøgelse er Airbus A380 intet mindre end et moderne eksempel på utrolig ingeniørvidenskab.
Det tungeste fly
Dens startvægt er en halv million kilo. Og den flyver uden så meget som et klag. A380 er det tungeste fly, der nogensinde er fløjet - 171 tons tungere end dens tidligere rekordholder, det noget mindre imponerende Antonov An-124.
A380 kan flyve lige så hurtigt som en Boeing 747-400 og længere, og de to passagerdæk, der kører i sin fulde længde, giver den halvdelen gange mere plads i kabinen.
Plads til 1000 passagerer
A380 kan bære op 1000 passagerer – ja, 1000 passagerer. Og det er uden at et ligner elgiganten på Black Friday. Dog ser du på de fleste flyvninger ”kun” op til 649 passagerer, og nogle gange ned til 555.
Airbus A380 er verdens største passager jetfly - og det fly, som mange måske kan forestille sig, når de tænker på at sidde på et førsteklasses sæde, få en gratis business class-flyvning med deres firma eller endda slappe af mere end i mange fly i economy klasse - dobbeltdækkende fly tilbyder mere komfort og stabilitet end dens konkurrenter.
Nogle gange går dette til det ekstreme. Private fladseng-suiter, en up-in-the-air lounge og cocktailbar, personlig mini-bar ved hvert sæde - Emirates har endda bygget brusebad ombord i sin flåde af dobbeltdækker flyene.
Der hvor du oftest vil finde a380 modeller er i Emirates 1st class fly, og det kan mærkes på luksus interiøret.
Økonomiske problemer
Desværre er det ikke underligt at den kedelige, trange Boeing-tvilling jet har udsolgt den rummelige SuperJumbo med seks til én: økonomien er langt bedre. Passagerer foretrækker A380, men den præmie, vi er villig til at betale samlet, er ikke nok til at understøtte dens ejerskab og driftsomkostninger.
Airbus satsede på, at A380 ville komme godt. Efterhånden som stor-lufthavne blev mere overbelastede, gik teorien, at ordrer ville flyve afsted. Det skete dog aldrig.
Hvis du i dag vil prøve at flyve en magisk tur med et A380, er dit bedste bud at flyve med Singapore eller Emirates på 1st class.