Det kan være vanskeligt at forstå, hvilke rettigheder du har som flypassager, når du rejser i EU. Hvad er en ekstraordinær omstændighed? Hvor længe skal flyet være forsinket, og i så fald, hvornår er du berettiget kompensation? Alle spørgsmål besvarer den europæiske passagerrettighedsforordning, EU 261/04.
Men hvad denne forordning ikke svarer på, er hvor lang tid, det tager for dig at modtage din berettigede kompensation, når du har indsendt din sag. Det forsøger vi at gøre rede på i denne artikel.
Opkrævningen afflykompensation
Flyselskaber forsøgerofte at gøre processen med opkrævning af din berettigede kompensationbesværlig. Når de bliver anmodet om kompensationer for aflysninger,forsinkelser eller overbookinger anvender de ofte en strategi eller bestemtetaktikker, hvor de enten er meget langsomme eller stopper korrespondancen medpassageren, som fører en sag mod selskabet.
De prøver at gøre det svært og uoverskueligt for depassagerer, som benytter sig af deres rettigheder, og som prøver på at få denkompensation, som de har til.
Hos FlyPenge stræbervi efter at vinde din sag uanset scenariet. Lad os starte med dinerettigheder i tilfælde af en forsinket flyvning eller en aflyst flyvning iEU.
Læs også om taktikker somflyselskaber bruger, når de prøver at undgå at betale flykompensation.
Hvad er dine rettigheder som flypassager?
Dine rettigheder sompassager er defineret i den europæiske forordning EU 261/04. De grundlæggendekrav, du skal opfylde for at være berettiget til kompensation, er, at du har engyldig billet og reservationsbekræftelse samt din rejse begyndte i en lufthavni EU eller dit fly lander i en lufthavn i EU. Desuden skal Flyselskabethovedkvarter også have beliggenhed i EU.
Det er vigtigt athuske, at EU 261/04 beskytter dig mod mere end bare et aflyst fly. Forordningendækker også lange forsinkelser, manglende forbindelsesflyvninger og overbookedeflyvninger.
Der er visseafstandstærskler, der skal være opfyldt. Disse afstandstærskler giver digdesuden en idé om, hvilken EU-flykompensation, som du er berettiget til. Duser dem nedenfor:
- Forsinkelser med kort afstand (alt under 1500 km rejse) gør dig berettiget til en kompensation på € 250 pr. Passager.
- Forsinkelser med mellemlangafstand (mellem 1500 km og 3500 km) gør dig berettiget til en kompensation på € 400 pr. Passager.
- Forsinkelser ved langdistanceflyvning (alt over 3500 km) gør dig berettiget til en kompensation på € 600 pr. Passager.
Et andet punkt, der erværd at bide mærke i, er, at flyforsinkelsen eller en eventuel aflysning skalvære inden for flyselskabets kontrol. Din ret til kompensation afhænger afårsagen til aflysningen.
Hvis en ekstraordinæreomstændighed var skyld i din forsinkelse, så falder din ret til kompensationbort.
Læs mere om hvad en ekstraordinæromstændighed er her.
I tilfælde af enforsinket eller aflyst flyvning er det dette, du skal huske på;
- Flyselskabet har visse forpligtelser, som de skal opfylde. Disseforpligtelser inkluderer at informere dig om dine rettigheder, hvis ensituation kræver det og give dig den nødvendige indkvarteringunder forsinkelsen eller aflysningen. De skal først og fremmest tilbydedig en ny flyrejse til den samme destination. Ellers er de forpligtet til attilbagebetale din billet som en form for kompensation for dinflyaflysning.
Lad os nu se videre påhvordan du kan indgive dit krav på kompensation, og ikke mindst hvordan vikæmper for dine rettigheder.
Indgivelse af dit krav er første skridt
Hvis du beslutter digfor at starte denne proces på egen hånd, kan du forudse nogle forhindringer på vejen. Udfyldningaf de rigtige papir med informationer om din rejse samt gennemgang af dissetrin kan føre til en langsom, vanskelig proces.
Uden en form foroverblik over processen vil det være svært at opretholde synligheden i din sagsstatus og spore den, når den bevæger sig gennem systemet. Flyselskabetstår potentielt over for et stort antal sagerom kompensation for flyforsinkelse i EU, og de vil kunlangsomt bevæge sig gennem sagerne. Flyselskaber stopper ofte strategisk,medmindre der er noget, der skubber dem videre. De vil ikke gøre det letfor passagererne at udøve deres rettigheder og få kompensation foren EU-flyforsinkelse.
Det er her vi gør ditliv lettere, og hvor vi viser vores værdi.
Gå gennem processen med FlyPenge
Vi hos FlyPenge vil fremskynde denneproces. Selvom der ikke er nogen måde at forudsige nøjagtigt, hvor langtid det vil tage før, at du har din kompensation, så vil vi kontakteflyselskabet på dine vegne, så snart dit krav er indgivet til os.
Vi vil gøre alt for atfå din kompensation så hurtigt som muligt. Situationer kanvariere, og vi er forberedt på dem alle. Der vil være enormeforskelle i, hvor hurtigt flyselskaber reagerer på sager om kompensation forflyforsinkelser i EU. Undladelse af at svare er uacceptabelt, og det er i stridmed dine rettigheder. Undervejs følger vi op på alle igangværendesager og presser flyselskaberne til at besvare din anmodning om kompensation.
Læs også om EU-passagerer kan kræveflykompensation for flyforsinkelser uden for EU.
Hvad sker der efterfølgende?
Vores team forstår ogforudser de undskyldninger, som flyselskaber bortforklarer med, når de stårover for et krav om kompensation for flyforsinkelse et stedi EU. Hvis kravet afvises, vil vores advokater gennemgå dinsag. I sidste ende bringer vi din sag for retten, hvis det er det,du beslutter at gøre.
Når vi først hargennemgået din sag, og vi mener, at flyselskabet var ansvarligt for dinforsinkelse eller aflysning, så vil vores juridiske eksperter kæmpe for, at dinsag vinder. Hvis din sag ender med at komme for retten, så kan det tagemere end 6 måneder, før sagen er afsluttet.
No cure, No pay: FlyPenges arbejdsprincip
Det kan værestressende og frustrerende at befinde sig i en situation, hvor du skal indgivekrav om kompensation for en flyforsinkelse, aflysning eller overbooking til etflyselskab. FlyPenge arbejder ud fra princippet ”No cure, Nopay”, hvilket vil sige, at du kun skal betale noget, hvis det lykkes os atvinde sagen og flyselskabet udbetaler den berettigede kompensationen. Hvis detderimod ikke lykkes os at inddrive dine penge, så vil du ikke blive opkrævetnoget og der er ingen skjulte gebyrer. Sagt på en anden måde er vores servicehelt gratis!
Uanset om du får atvide, at det var ekstraordinære omstændigheder, som der var skyld iforsinkelsen, eller flyselskabet blot ikke reagerer på din sag, så er vi herfor at hjælpe.
Vores online ansøgningsskema gør det nemt for digat tage det næste skridt. Når din sag er modtaget, gennemgår vi sagengratis og hurtigt.
Læs mere om Hvorfor du skal kendetil dine flypassagerrettigheder her.