I en tid med høj inflation og økonomisk usikkerhed er den stigende efterspørgsel på flyrejser bemærkelsesværdigt. Ifølge en ny undersøgelse af Easyjet bliver ferie og flyrejser prioriteret højt i hverdagsbudgettet.
Et af de flyselskaber, der klarer sig godt, er Storbritanniens største lavprisselskab,
EasyJet.
Johan Lundgren, der er koncernchef hos EasyJet, er blevet interviewet af avisen
Independent, hvor han forklarer, hvorfor selskabet sælger flybilletter som aldrig før.
Ifølge Lundgren sætter briterne hellere deres penge til side til en fremtidig rejse end at bruge dem på takeaway, restaurantbesøg og nyt tøj.
Forleden fremlagde EasyJet et regnskab for de seneste seks måneder, der, ligesom de fleste flyselskaber, viste underskud i vintermånederne.
Billetsalget for sommeren 2023 har dog overgået alle forventninger.
Allerede 73 procent af flybilletter mellem juli og september i år er booket. Ifølge EasyJet hungrer folk efter en ferie efter to år med restriktioner som følge af pandemien.
Derfor er de også villige til at ændre deres vaner for at få råd til det. Ferie og flyrejser er nu den højeste prioritet efter husholdningsregninger, ifølge en undersøgelse foretaget af selskabet.
I sin undersøgelse fandt EasyJet ud af, at britiske rejsende fravælger takeaway (45 procent), restaurantbesøg (42 procent) og tøj (30 procent) for at få råd til deres sommerferie.
Om resultaterne af undersøgelsen sagde Johan Lundgren:
"EasyJets optimerede netværk kombineret med den stærke efterspørgsel efter flyrejse og ferie, forbedrede indtjeningsmuligheder og operationel modstandsdygtighed betyder, at vi går ind i sommeren med tillid.”
EasyJet vil opjusterer sin rejseplaner, således at selskabet opnår otte procent mere kapacitet end 2019-niveauet før pandemien.
EasyJet har desuden sin egen pakkerejseafdeling,
EasyJet Holidays, der forventer et overskud på £ 80 millioner over hele regnskabsåret. Det svarer til over en milliard danske kroner.
Læs også om derfor er en flyrejse i 2023 betydeligt dyrere.