Strejker blandt lufthavnens ansatte og flyselskabets personale var blandt den hyppigste årsag til forsinkelser og aflysninger i sommeren 2022. I hvilke tilfælde har du ret til kompensation? Læs mere om dine rettigheder som flypassager, når du oplever flyforsinkelser og aflysninger på grund af strejke.
Flyrejser i EU, der er ramt af forsinkelser eller aflysninger, giver normalt ret til økonomisk kompensation. Dette gælder dog ikke, hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder såsom dårligt vejr, bird strike, politisk ustabilitet og i nogle tilfælde strejker.
Hvilke rettigheder du har, afhænger af, hvem der strejker.
EU-Domstolen afgjorde i 2018, at flypassagerer har ret til kompensation, hvis det er flyselskabets egne ansatte, der strejker. Før dette blev enhver strejke betragtet som en ekstraordinær omstændighed.
Det betyder, at flyselskabet er forpligtet til at betale kompensation til passagererne, forudsat at strejken er blandt flyselskabets eget flypersonale.
Er det derimod de ansatte i lufthavnen, der strejker, f.eks. flyteknikere eller flyveledere, omfattes det som en ekstraordinær omstændighed. Det vil sige, at det er uden for flyselskabet kontrol. Du har derfor ikke ret til kompensation i henhold til EU Forordning 261/2004. Du har dog stadig rettigheder.
Læs også om hvad en ekstraordinær omstændighed er.
Refusion, ombooking eller en ny flyrejse
Hvis dit fly bliver aflyst på grund af strejke blandt flyselskabets personale, er du beskyttet af EU-forordningen 261/2004.
Er dit fly forsinket i mere end fem timer eller aflyst som følge af strejken, har du følgende muligheder:
- Refusion
- Ombooking med et andet flyselskab så hurtigt som muligt
- En ny flyrejse, dvs. ombooking til en anden dato
Hvis du stadig ønsker at flyve, kan du anmode om en billet til en anden flyvning så hurtigt som muligt eller på et senere tidspunkt.
Rejsen skal være af samme kvalitet som, din oprindelige flybillet - flyver du på business class, har du ret til en billet af samme standard.
Vælger du derimod at få dine penge tilbage for rejsen, bør du modtage pengene inden for syv hverdage.
Vær opmærksom på at en strejke hurtigt kan afblæses. Hvis du ikke har fået besked om, at dit fly er blevet aflyst, skal du møde op i lufthavnen som normalt.
Forplejning – Mad, drikke og overnatning
Passagerer har ret til forplejning, såsom mad og drikke eller indkvartering med transport, hvis forsinkelsen på flyrejsen er mere end to timer, eller hvis afgangen aflyses.
På længere rejser skal flyselskabet først tilbyde dette til passagererne i tilfælde af forsinkelser på mere end tre eller fire timer.
Du skal muligvis selv bestille overnatning og søge refusion hos flyselskabet senere.
Derfor er det vigtigt, at du husker at gemme kvitteringerne for dine udgifter i forbindelse med forsinkelsen eller aflysningen.
Du skal dog huske på, at flyselskabet kun dækker nødvendige udgifter.
Erstatning for forsinket og tabt bagage
Strejken kan også betyde, at din bagage bliver forsinket. Du har også ret til erstatning, hvis din bagage ikke når frem til tiden.
Det betyder, at du kan købe de mest nødvendige ting, hvis din bagage er mere end 24 timer forsinket. Du kan bruge omkring 550 kr. pr. dag. Dette beløb kan dog variere fra flyselskab til flyselskab.
Der er mulighed for erstatning, hvis din bagage aldrig dukker op.
Din bagage anses for bortkommet, hvis du ikke har modtaget den inden for 21 dage, og du har dermed ret til erstatning for den. Du skal udfylde en Property Irregularity Report (PIR-rapport), som er din dokumentation for, at bagagen er mistet. Erstatningsbeløbet kan være op til 10.000 kr. per person – uafhængigt af privat rejseforsikring.
Vi anbefaler dog altid, at man er dækket af en privat rejseforsikring inden, man rejser.
I tilfælde af, at din bagage er beskadiget, kan du også kræve erstatning. Du skal anmelde skaderne til dit flyselskab eller til flyselskabets handling agent senest syv dage efter, du modtog din bagage.
Du bør dog anmelde din forsinket eller beskadiget bagage hurtigst muligt, gerne i lufthavnen, hvor du kan udfylde en Property Irregularity Report (PIR).
Du kan læse mere om dine rettigheder ved tabt bagage i denne artikel.
Kompensation når flyselskabet strejker
Du er berettiget kompensation, hvis din flyafgang bliver aflyst eller forsinket på grund af strejke blandt flyselskabets ansatte. Det beløb, du kan kræve i kompensation, afhænger af den samlede distance på din flyrejse samt længden af forsinkelsen på din destination - ikke ved afgang.
Du er berettiget følgende i tilfælde af flyforsinkelser på mere end 3 timer:
Din rejse var |
Sagen bliver overdraget til advokat |
Sagen bliver IKKE overdraget til advokat |
under 1.500 km. og forsinket mere end 3 timer |
910,00 kr. |
1.300,00 kr. |
1.500-3.500 km. og forsinket mere end 3 timer |
1.330,00 kr. |
2.100,00 kr. |
over 3.500 km. og forsinket mellem 3-4 timer |
1.020,00 kr. |
1.600,00 kr. |
over 3.500 km. og forsinket mere end 4 timer |
2.100,00 kr. |
3.200,00 kr. |
Lad Flypenge behandle din sag og få din berettigede kompensation
Hos Flypenge gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe passagerer med at få deres rettigheder anerkendt af flyselskabet. Vores dygtige juridiske afdeling gennemgår din sag helt gratis. Der er ingen hævninger, forudbetalinger eller gebyrer.
Vi behandler altid din sag om kompensation for flyforsinkelse som "no cure, no pay”, hvilket betyder, at du kun betaler, hvis det lykkes os at vinde din sag.
Alt du skal gøre er at indgive dine flyoplysninger i vores ansøgningsformular. Du kan finde formularen
her. Hvis du er berettiget kompensation, tager vores team sig af resten for dig. Du kan altid
kontakte os, hvis du har nogle spørgsmål eller er i tvivl om noget.
Læs også om sommerens rejsekaos i de europæiske lufthavne vil gentage sig i 2023.