Taiwans EVA Air hjælper folk med at finde kærlighed 10 km over jorden.
Singler i Taiwan, der drømmer om romance i de kolde måneder, kan måske have heldet med sig takket et helt nyt datingkoncept. Datingkonceptet ved navn, ”Fly! Love is in the Air”, er blevet lanceret af Eva Airways, der er Taiwans næststørste flyselskab, i samarbejdet med det lokale datingfirmaet Mobius.
Flyvningerne er for alle singler, der er på udkig efter deres perfekte match, og som er klar på at tage af sted på en flyrejse uden en egentlig destination. Der er planlagt tre romantiske flyrejse hen over julen, nemlig 1. juledag, nytårsaften og nytårsdag.
"På grund af Covid-19 har EVA Air organiseret disse 'falske flyrejse'- oplevelser for at opfylde folks ønske om at rejse," forklarer Chiang Tsung-Wei, talsmand for Mobius, " Når single mænd og kvinder rejser, bortset fra at nyde det sjove i rejsen, vil de måske møde nogen - som i en scene i en romantisk film. ”
Hver flyvning vil lette fra Taoyuan International Airport i Taipei. Derefter vil flyet cirkulere rundt i Taiwans luftrum i flere timer. Blandt andet vil flyet flyve over Taiwans østkyst i løbet af dagtimerne og over den vestlige bred om aftenen.
Ombord får passagerer tildelt pladser ved en tilfældig lodtrækning. Passagerer får derefter chancen for at skifte sæde og møde andre singler under flyvningen. Mens de er ombord, får singlerne serveret velsmagende snacks tilberedt af Michelin-stjernede kok Motokazu Nakamura samt Häagen-Dazs is.
Prisen for flyvningen er $ 295 pr. Person (svarende til 1.835 Danske kroner).
Vidste du, at EVA Air er et af Asiens nyeste større luftfartsselskaber? Det asiatiske flyselskab blev grundlagt i 1989, hvor den første flyvning fandt sted i juli 1991. Kuala Lumpur (Malaysias hovedstad) var blandt de første byer, der blev betjent af EVA Air.
Navnet EVA udtages korrekt som tre separate bogstaver ('EV-A') snarere end 'Eva' eller 'Ava', som de fleste udtaler det.
EVA Air er blandt de få flyselskaber i verden, der på Skytrax er femstjerned. Flyselskabet er også en del af Star Alliance's globale luftfartsalliance.
Kun for en snæver målgrupper
Singler skal for at deltage i flyvningen først ansøge. Selvom det ikke er specificeret, at dette er en begivenhed rettet mod heteroseksuelle. Det er dog underforstået, at hver passager vil få tildelt en plads ved siden af nogen af det modsatte køn ombord på flyet.
Mænd skal være mellem 28 og 38 år, og kvinder mellem 24 og 35. Alle passagerer skal også have en universitetsgrad og være taiwanesisk statsborger. Denne meget lille aldersgruppe (og ikke mindst aldersforskellen) gav dog en del kritik online. Flyselskabet forklarede dog, at det hele er en del af konceptet.
"Fra forskellige undersøgelser, vi har foretaget, vil de fleste af de mandlige deltagere gerne møde kvinder yngre end dem selv, mens kvindelige deltagere gerne vil møde mænd, der er ældre end dem selv. Derfor er der forskellige alderskriterier for begivenheden," sagde Chiang.
Ud over den tid, der er brugt om bord, vil der også være en to-timers soirée tilbage på land for at hjælpe potentielle turtelduer med at blande sig.
To romantiske flyruter
Hver flyvning varer cirka tre timer, selvom Mobius håber, at de forhold, der bliver dannet ombord, vil holde lidt længere. Antallet af passagerer for hver flyvning varierer, men ifølge Mobius vil hver flyvning have omkring 16-20 mænd og 16-20 kvinder ombord.
Alle de 40 pladser på den første flyvning var udsolgt inden for en uge, hvor over 400 ansøgere kæmpede om pladserne. De næste to "kærlighedsflyvninger" er åbne for ansøgning nu.
Dagsflyvninger, der letter juledag og nytårsdag, flyver "østkystrute" over det smukke landskab på østkysten, Huadong- dalen og den vestlige spids af Ryukyuøerne i Japan.
For dem, der foretrækker afrejse ved aftenstid, lover Mobius, at romantikere vil "nyde månen fra stor himlen", mens de flyver over Taiwans vestkystbyer (Taipei, Taichung, Tainan og Kaohsiung) og Ryukyu-øerne.
I forbindelse med COVID-19 opfordres passagerer til at beholde deres mundbind på, når de ikke spiser eller drikker.
Verdens flyselskaber tænker i nye kreative baner
Her på FlyPenge er der blevet skrevet om de mange opfindsomme koncepter, som flyselskaber rundt om i verdenen har fundet på under pandemien. Særligt er flyvninger uden destinationer blevet en tendens i Asien og i Australien under corona- pandemien. Indtil videre har de fleste af disse flyvninger - som har sin oprindelse i byer såsom Hong Kong, Sydney og Taipei - fokuseret på sightseeing, hvor rejsende får udsigt over berømte vartegn fra flyet.
Blandt andet har det nationale australske flyselskab, Qantas, indført sightseeingture som en del af deres flyprogram, hvor de flyver passagerer fra Australiens største by til Antarktis og tilbage hjem igen.
Du kan læse mere
her.
Andre flyselskab eksperimenterer med at bringe deres service ombord på flyet hjem til deres kunder. Det finske flyselskab Finnair er begyndt i et nyt forretningsforetagende at sælge færdiglavet business class-inspirerede flymåltider i en butik nær Helsinki Lufthavn i byen Vantaa. Produkterne fra ‘Taste of Finnair’ fås i det finske supermarked K-Citymarket i Tammisto, der er ejet af Kesko.
Du kan læse mere
her.
Qantas satte for nylig adskillige barvogne fra Boeing 747’ere med alkohol, godbidder, førsteklasses tæpper og nattøj etc. til salg. De er allerede udsolgt.
I mellemtiden lancerede Singapore Airlines en pop-up restaurant med luftfarts-tema i Singapore Changi Airport. Her kreerede de en madoplevelse, som var man ombord på en Airbus A380.
Læs også om rejs gratis rundt med Tinder og mød dit nye crush.