Hvorfor påvirker rejsekaosset Europa så meget mere end resten af ​​verden?

Skal du på ferie til sommer eller er du måske allerede rejst af sted? Så bør du forvente en forsinkelse eller en aflysning - især hvis du rejser til en destination her i Europa. Snoede køer og bunker af efterladt bagage bliver et stadig mere almindeligt syn i lufthavne på tværs af Europa. Flyselskaber har aflyst titusindvis af flyvninger siden maj, hvilket har efterladt passagerer strandet og lufthavne i kaos. Særligt efter pandemien er rejser blevet en uforudsigelig bedrift. Alligevel er nogle destinationer markant mere kaotiske end andre. Men hvorfor?

Europæiske lufthavne kan ikke følge med den stigende rejselyst

Rejsende står over for kaos i stort set alle verdens lufthavne efter pandemien. Siden maj har amerikanske flyselskaber aflyst mere end 21.000 flyvninger, hvilket svarer til omkring 2,7 procent af det planlagte samlede antal flyafgange. I weekenden den 4. juli - en amerikansk helligdag - var hundredvis af flyafgange aflyst, og der var mere end 12.000 forsinkede. Antallet af aflysninger blegner dog stadig i forhold til det europæiske antal flyforstyrrelser. Ifølge det globale flysporings- og datatjenesteselskab RadarBox.com havde Europa mere end dobbelt så mange aflysninger sammenlignet med de amerikanske luftfartsselskaber mellem april og juni. Mellem 1. april og 29. juni aflyste Europas lufthavne hele 64.100 flyvninger. Årsagen til aflysningerne skyldes blandt andet personalemangel. Amerikanske og Europæiske flyselskaber og lufthavne har også beskåret personalet under pandemien. På grund af alle de mange og varierende COVID-restriktioner mellem de europæiske lande har efterspørgsel på flyrejser, og rejser i det hele taget, ikke været der før nu. Det har imidlertid ikke i så høj grad været et problem for flyrejser i USA. Her startede de fleste amerikanske lufthavne og luftfartsselskaber – herunder American Airlines, Delta, United Airlines og SouthWest Airlines - rekruttering i midten af ​​2021 i takt med stigningen af ​​indenrigsrejser. De europæiske flyselskaber og lufthavne er først nu begyndt med rekrutteringen af nyt personale. Den amerikanske flytrafik steg hurtigere end den europæiske, hovedsagelig på grund af det enorme indenrigsnetværk. I 2021 nåede indenlandske flyrejser i USA mere end 70 procent af niveauerne før pandemien. De har derfor været i gang med rekruttering af personale i længere tid end i Europa. I øjeblikket ansætter Delta og United Airlines i gennemsnit 200 piloter om måneden. De europæiske lufthavne kan ikke følge med efterspørgslen, og derfor er køer og aflysninger hurtigt blevet normer for flyrejser.

Underbemanding og strejker i Europas lufthavne

Europæiske lufthavne kæmper for at klare det ekstreme personaleunderskud. Da ​​COVID-19-pandemien var på sit værste niveau afskedigede lufthavne og flyselskaber omkring 191.000 europæiske luftfartsarbejdere. Ifølge en undersøgelse offentliggjort i januar 2021 af European Transport Workers Federation (ETF) var 58,5 procent af lufthavnens jordpersonale på det tidspunkt på arbejde. Mindst 23 procent af dem blev afskediget. Nu, hvor flyrejser igen er blevet muligt for første gang siden 2019, er der ikke nok personale til at bemande bagagekontrollen, sikkerhedskontrollen og flybesætninger. Rekrutteringsprocessen er blevet holdt tilbage af langvarige sikkerhedstjek og uattraktive arbejdsforhold. I mellemtiden har de resterende ansatte iværksat en række strejker på grund af dårlige arbejdsforhold og lønnedskæringer under pandmien. British Airways, Ryanair, EasyJet, lufthavnen Schiphol i Amsterdan og Lufthansa er blandt de flyselskaber, der står over for stridsspørgsmål. Ryanairs spanske kabinepersonale indledte en seks dage lang strejke opdelt fra den 24. – 26. juni og den 30. juni til den 2. juli. Det gjorde de, da de ikke kom til enighed med det irske flyselskab i lønforhandlingerne. Tidligere i denne uge gik Ryanair og EasyJets kabinepersonale med base i Spanien atter i strejke den 12. juli. Ryanair vil strejke 12 dage, mens medarbejdere fra EasyJet vil strejke i ni dage. Der har ligeledes været kaotisk i de danske lufthavne grundet mangel på arbejdskraft, der blandt andet kan ses på køerne og strandet bagage, der hober sig op. For ikke at nævne den igangværende strejke hos SAS, der betyder, at flere hundrede bliver forsinket og aflyst hver dag. SAS-piloternes strejke rammer op mod 30.000 passagerer hver dag, som enten ikke kan komme af sted på deres længe ventede rejse eller som strander på deres destination. SAS-piloterne strejker nu på dag 12. Dog kom det tirsdag ud, at SAS og Pilotforeningen genoptager forhandlingerne om en ny overenskomst onsdag den 13. juli.

Europa fører frem i opsvinget inden for rejser – men flyselskaberne har det svært

Personalemangel og arbejdskonflikter er faldet sammen med et opsving i internationale rejser. Ifølge UNTWO (United Nations World Tourism Organisation) vil de internationale turismeankomster nå op på omkring 70 procent af niveauerne før pandemien i 2022. Europa har ledet dette opsving. I de første tre måneder af 2022 modtog Europa næsten fire gange så mange internationale ankomster (en stigning på 280 procent) som i samme periode i 2021. I Amerika blev ankomsterne mere end fordoblet (en stigning på 117 procent) i forhold til samme periode året før. Dette boom skyldes til dels den hurtige lempelse af COVID-restriktionerne hos de europæiske lande. I starten af ​​sommersæsonen 2022 havde 31 europæiske destinationer ingen COVID-indrejserestriktion. De Europæiske lande er ivrige efter at byde besøgende velkommen. Men udbuddet kan simpelthen ikke imødekomme efterspørgslen. Lufthavne som eksempelvis Heathrow og Schiphol har tryglet flyselskaberne om at skære ned på flyafgange, mens mange flyselskaber er blevet tvunget til at annullere deres tidsplaner ved tusindvis af flyrejser. "At foretage disse aflysninger er ikke noget, vi tager let på," sagde den tidligere easyJet-operativchef Peter Bellew til personalet efter at have annulleret dusinvis af flyvninger. Lavprisselskabet er ikke alene. British Airways skar 8000 flyvninger fra deres tidsplan i perioden oktober til marts, mens Lufthansa reducerede deres flyafgange i sommeren med 3100 flyvninger. "Fordi mange medarbejdere og ressourcer er stadig utilgængelige, ikke kun hos vores infrastrukturpartnere, men også i nogle af vores egne områder," skrev det tyske flyselskab i et brev til kunderne. Læs også om Lufthansa sender undskyldningsbrev til kunder efter flyaflysninger.

Hvor længe vil rejsekaosset vare?

Desværre er der ingen, der ved det. Kaosset vil sandsynligvis fortsætte frem til slutningen af ​​sommeren, da passagerantallet stiger ud over personalekapaciteten. Rekrutteringsprocessen er i gang, men det tager tid at uddanne personalet i stillinger i blandt andet security og bagagekontrollen. Air Council International (ACI) - Europas handelsorgan for lufthavne - har forudsagt, at forsinkelser er uundgåelige i to tredjedele af de europæiske lufthavne denne sommer. I mellemtiden kan du følge disse tips for at sikre, at din rejse går så problemfri som muligt i denne artikel. Læs også om hvordan du kommer hurtigt og nemt igennem lufthavnen.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €