Det er længe siden, at flyrejser var en ny og eksklusiv ting. I det at flyrejser bliver billigere, så stiger mængden af flyvninger dramatisk.
Hver dag leverer FAA’s lufttrafikorganisation (ATO) service til mere end 44.000 flyvninger og 2,7 millioner flypassagerer over mere end 29 millioner kvadratkilometer luftrum.
På de højeste operationelle tider er der 5.000 fly på himlen, hvilket også betyder, at der er omkring 518 aktive lufthavnstrafikstyretårne.
Gå udenfor og se op på en klar dag, og så vil du sandsynligvis se de krydsende kondensstriber, der nu er blevet et kendetegn i det moderne luftrum.
I år vil kommercielle fly transportere næsten fire milliarder passagerer, ifølge International Air Transport Association (IATA). Det er næsten det dobbelte af antallet end for bare 12 år siden, hvilket svarer til halvdelen af verdens befolkning (dog repræsenterer antallet individuelle rejser snarere end unikke passagerer).
I 2036 forventer vi at have 7,8 milliarder flyvninger om året.
For at imødekomme denne høje stigning i kommerciel luftfart har industrien brug for flere og flere fly - flere 737, flere A320, generelt bare flere fly. Som om der ikke allerede var nok.
Hvor mange fly er der?
Spørgsmålet er helt klart ikke enkelt. Trods registrering og fremstillingstal er det ikke en nem opgave at holde styr på alle fly i verden.
Ifølge luftfartsanalytikerne fra Ascend er det samlede antal fly, der i øjeblikket er i drift, ca. 23.600 - inklusiv passager- og fragtfly. Desuden regner de med, at der er 2.500 flere fly på lager.
Et andet estimat på luftfartsentusiastens websted airliners.net inkluderer alle kommercielle og militære fly (men ikke lette fly), der hævder, at der er omkring 39.000 fly i verden - og at der i løbet af historien har været mere end 150.000.
Hvor mange er der behov for?
Så ja, en hel del fly - men ikke helt nok.
Den internationale civile luftfartsorganisation (ICAO), et FN-led, siger, at det ”globale lufttransportnetværk” fordobles mindst en gang hvert 15. år, og at det forventes at gøre det igen inden 2030.
Boeing, en af verdens største flyfabrikanter, er enig. De siger, at der er behov for 39.620 nye fly i de næste 20 år, så inden 2037 skulle der være 63.220 fly i verden - minus ældre fly som går ud af drift.
”Vores prognose er baseret på en kombination af vækst i flyselskaberne og udskiftning af ældre, mindre effektive fly,” siger en talsmand. " Der er ingen tvivl om passagerefterspørgsel vil fortsætte med at vokse i en sund fart."
Hvem bygger de mange fly?
Hovedsagelig Boeing og Airbus, de to største producenter, med årlige indtægter på $ 90 billioner og 81 Billion $ (fra 2014).
De to, der er ansvarlige for størstedelen af kommercielle fly, kæmper hvert år for at skifte flest enheder - i 2016 leverede Airbus 688 fly sammenlignet med Boeings 748. I slutningen af juli havde Airbus ordrer for mere end 17.000, for det meste A320-modellen, mens Boeings efterslæb var på 5.705.