Der er en hel indkøbsliste af stressfaktorer, der følger med at rejse. Flyrejser er en særlig udfordring af flere årsager.
Hver eneste dag er tusindvis af flypassagerer udsat for forsinkelser, aflysninger og overbookinger. Den gode nyhed er, at du har rettigheder som flypassager, og at du er berettiget kompensation i henhold til EU-forordningen 261, hvis uheldet er ude.
I denne artikel undersøger vi flypassagerrettighederne, hvordan du gør krav på din flykompensation, og sidst men ikke mindst hvordan vi her hos FlyPenge vil hjælpe dig på hvert skridt af vejen.
Flypassagerrettigheder
Passagerer, der kæmper med flyforsinkelser i EU, kan være helt uvidende om deres rettigheder til kompensation fra flyselskaberne. Selv de passagerer, der er bevidste om deres ret til at gøre et krav kan blive afskrækkede på grund af den langvarige proces, der venter dem forude.
Flyselskabet skal betale kompensation til sine flypassagerer, hvis der er en flyforsinkelse eller aflysning på grund af en fejl de selv er herre over. I 2015 fastslog EU-Domstolen, at uforudsete tekniske problemer stadig var under flyselskabernes ansvar, og at de derfor skulle betale kompensation. Flyselskaber pligt til forplejning passagererne. Du kan derfor i tilfælde af en flyforsinkelse, aflysninger eller overbookning have ret til forfriskninger, måltider og refusion for din transport til et hotel, hvis det er nødvendigt.
Det kan se ud som om, det ikke er umagen værd, at kæmpe sig gennem kravet på kompensation fra flyselskaberne. Men hos FlyPenge kæmper vi dagligt for flypassagerernes rettigheder til kompensation for flyforsinkelse i EU og forkorte sagsforløbet.
Hvor meget du kan forvente at modtage fra flyselskabet for dit overbookede, forsinkede eller aflyste fly afhænger af din specifikke flyrejse. Det omfatter hvorvidt flyselskabet fremsatte et tilbud om refusion på en rettidig måde, længden på din flyrejse og hvor meget du var forsinket, da du ankom til din destination.
Flykompensation uddybet
Kompensation for flyforsinkelse kan være en kompliceret proces på grund af de store flyselskabers bureaukratiske karakter. Det er en tidskrævende proces, og vi forstår, at de kan presse nogle passagerer til ikke at få deres berettiget kompensation for deres forsinkede, aflyste eller overbooket fly. Processen er uforudsigelig, og flyselskabet tilbyder dig måske kompensation.
EU- forordningen 261 skitserer de situationer, hvor flypassagerers rettigheder træder i kraft. Disse situationer inkluderer:
- Hvis din flyvning er inden for EU og drives af et enten EU eller et ikke-EU-flyselskab
- Hvis din flyvning ankommer til EU uden for EU og drives af et EU-flyselskab
- Hvis din fly afgår fra EU til et ikke-EU-land, der opereres af en EU eller et ikke-EU-flyselskab
- Hvis du ikke allerede har modtaget fordele (kompensation, omdirigering, hjælp fra flyselskabet) for forsinkelsen, aflysningen eller overbookingen i henhold til den relevante lovgivning i et land uden for EU.
Når en flyvning er forsinket, aflyst eller overbooket, bliver passagerer berettigede til mellem 250 til 600 Euro i kompensation, medmindre de er forårsaget af særlige omstændigheder. "Ekstraordinære omstændigheder" er et udtryk, der refererer til faktorer, der påvirker din flyvning, som er helt uden for flyselskabets kontrol. Noget, de ikke på nogen måde kunne have forberedt sig på.
Læs mere om ekstraordinære omstændigheder her.
Det kan ofte være vanskeligt at kræve kompensationen fra flyselskaberne på egen hånd. Det er her vi kommer ind i billedet.
Anmoder om kompensation for flyforsinkelse i EU
I tilfælde af et forsinket, overbooket eller aflyst fly, har du ret til at kræve flykompensation, men vi ved, hvor vanskeligt og skræmmende det kan være. Alt flyselskabet behøver sige for at fraskrive sig sit ansvar, er, at forsinkelsen eller aflysningen var en ekstraordinær omstændighed.
Vi hos FlyPenge gør processen for dig så effektiv og problemfri som muligt, i stedet for at du selv skal gennemgå de lange, tidskrævende arbejdsgange, som flyselskaberne måske forlanger, herunder papirarbejde og kommunikation frem og tilbage. Det er vigtigt, at du selv sætter dig i flyselskabets position og ser på situationen fra deres synspunkt. Større flyselskaber modtager tusinder af krav om flykompensation hver dag, og de vil forsøge at stoppe processen eller også glemmer de nogle af henvendelserne.
Så snart du har indgivet dit krav hos os, håndterer vi ethvert aspekt af din sag for dig. Vi debiterer dig ikke noget, medmindre vi kan få din kompensation fra flyselskabet. Vores primære vision er at sikre, at vores klienter får de penge, de har ret til, men vi stopper ikke der. Ud over EU-kompensation for flyforsinkelser, flyaflysninger og overbooking kan vi også hjælpe dig at få dækket dine udgifter for et længere hotelophold, leje af bil og måltider etc. i forbindelse med din flyrejses afbrydelse.
Du kan læse mere om dine rettigheder som flypassager i forbindelse med flyforsinkelser, flyaflysninger og overbookinger i de angivne links.
Hos FlyPenge arbejder vi konstant for at forbedre denne proces, så vores klienter får det, de fortjener på den hurtigst mulige måde. Når du ansøger om hjælp til inddrivning af flykompensation hos os, er det et simpelt succes / fiasko-scenarie. Vi arbejder ud fra no cure, no pay - enten får du din kompensation eller ikke. Du får aldrig en regning fra os, men blot hjælp til at få din berettiget kompensation.
Læs også om EU261 passagerrettigheder, når du rejser i Europa.