Har Instagram en god eller dårlig indflydelse på rejser

Det er svært at huske en tid, hvor Instagram ikke var en del af vores liv. Vi konfronteres dagligt med Instagrams allestedsnærværelse på restauranten, hotellet, foran den lille havfrue, ja selv i metroen. Det er blevet sværere at spotte en fotoglad turist, da selv indbyggere er opslugt af mediet, men en ting er sikkert.

Instagram har infiltreret selve kernen i rejsen; hvordan folk interagerer med steder, hvor de vælger at tage hen og kunsten i at formidle rejseværdier. I det sidste årti har Instagram været med til at opbygge vores rejsedrømme, men har det sociale medie også ødelagt dem?

Er Instagram's indflydelse på rejser god?

Roden i ​​at opføre sig ordentligt

Med over en milliard månedlige brugere er Instagram blevet et overfyldt marked for eksisterende influencers og alle dem der prøver at passe ind. Denne overmættelse påvirker folk til at øge deres tilstedeværelse med mærkværdige opslag for netop at få opmærksomhed og blive virale. For at få disse billeder og videoer nærmer folk sig kanten af ​​klipperne, trænger ind på ulovlige områder, begiver sig op på skyskrabere, og hænger fra dem for at få de bedste billeder, læner sig ud af kørende toge, ligger på togspor og tager vulkan-selfies. Dette vanvid har resulteret i en række dødsulykker. Mellem 2011 og 2017 var der over 250 selfie-relaterede dødsfald.

At få likes kan undertiden påvirke folk til at tage dårlige beslutninger

Listen over dårlig influencer-etik inkluderer at deltage i coitus ved Giza-pyramiderne, dele billeder med fattige børn, mens de offentliggør deres HIV-status, selfies i Auschwitz og at spise truede dyrearter.

Læs også om Tjernobyls reaktor nr. 4 der nu er åbent for turister for første gang.

Iscenesat virkelighed

På Instagram er ørkensafari, grottebesøg og dybhavsdykning aktiviteter som kan udføres iført aftenkjoler. Fotoopstillinger såsom overdrevent store madanretninger på flydende fade i swimmingpools laver gode fotosammensætninger, men de er ikke repræsentative for, hvordan de fleste virkelig rejser og tilskynder til spild af mad. 

Maden på billedet smager ofte ikke så godt, som den ser ud.

Besøgende til Balis Lempuyang-tempel blev forfærdet over at opdage, at en "sø", de havde set i utallige influencer-billeder af, faktisk var en optisk illusion skabt ved at placere et spejl under en iPhone.

Ofte er de smukke Instagram-billeder langt fra virkeligheden.

Problemet med Instagrams rejsefortælling er imidlertid dens evne til at manipulere virkeligheden: hyperredigering, lysere farver, slettede turister og endda tilføjelsen af ​​falske fugle. Der er endnu ingen definitiv regelbog for Instagram-influencers, hvilket betyder, at billeder muligvis ikke er reelle, og som sådan kan vi ikke altid tro på det, vi ser.

Overtourisme

Som et ferieplanlægningsværktøj er Instagram fantastisk. Geotagging betyder, at prioriterede steder kan identificeres og gemmes i mapper, hvilket kan sammenlignes lidt med en form for personlig feriebrochure. Rapporter viser, at Instagram er en del af rejsendes beslutningsproces, der vælger destinationer baseret på potentielle likes. Det har fremhævet steder som Cappadocia, Horseshoe Bend og Norges Trolltunga til drømmedestinationer.

Trolltunga, klippe over søen Ringedalsvatnet i Norge.

Men det har dog ført til overturisme, hvilket til tider fører til lukning, som det var tilfælde med Sunflower farm i Ontario i Canada.

Nogle gange har det perfekte billede for Instagram katastrofale konsekvenser for destinationer.

Vulkanøen Santorini i Grækenland har begrænset adgang for de daglige besøgende, og Boracay på Filippinerne er lukket i seks måneder for at komme sig efter virkningen af ​​overtourisme. For at håndtere miljøforringelse har Jackson Hole i det nordvestlige Wyoming i USA bedt besøgende om at stoppe geotagging af fotos helt.

Læs også om hvordan storbyer håndterede overturisme i 2019.

Designet til Instagram - oplevelser

En anden indflydelse, som Instagram har haft på rejsebranchen, er fremkomsten af ​​selfie-fabrikker. Verdensgallerier har nu omfavnet Instagram, og skabt specifikke museer til sociale medier; tænk bare på Museum of Ice Cream i San Francisco og New York og Color Factory i New York og Houston. Hvor traditionelle gallerier historisk har forbudt fotografering, trives disse interaktive, farverige steder som fotohotspot. Caféer og restauranter er også i stigende grad Instagram-fokuseret i deres anretning og menuer.

Nye jobroller

For at imødekomme vores Instagram-besættelse er nye erhverv poppet op. Instagram-Butler er nu et rigtigt job på Conrad Maldiverne Rangali Island, og hotelkæden Ibis oprettede en service af Instagram Sitters (nærmest en slags barnepige), der administrerede gæsters instagramprofil under deres ophold, så de kunne være fuldt ud til stede og faktisk hygge sig.

Den falske forbindelse

Trangen til at dokumentere oplevelser betyder, at vi altid er på jagt efter #instagramværdige-øjeblikke. Vi ønsker at se verden, men i stigende grad gør vi det via filtre og historier. Mens nogle virksomheder aktivt opmuntrer denne tilbøjelighed for selvudtrykkelse, prøver andre at redde os fra den. Hotelkæden Wyndham Grand belønner gæster, der er villige til at låse deres telefoner med gratis mad og førsteklasses poolpladser. Det er deres mål at afbryde gæsternes forbindelse til de sociale medier for så at oprette forbindelse virkeligheden.

Fjern fokus fra Instagram når du rejser.

Når alt kommer til alt, kan vi selv vælge at se Instagram som det er - en række firkanter. Det er imidlertid ubestrideligt, at de former måden, hvorpå vi ser verden.

Læs også om verdens mest Instagrammede turistattraktion.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €