I 2029 kan du flyve fra London til New York på cirka tre og en halv time – i dag tager det omkring otte timer. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er ikke desto mindre, hvad flyproducenten, Boom Supersonic, lover med dets supersoniske passagerfly Overture.
Virksomheden Boom Supersonic i den amerikanske delstat Colorado sigter mod at genskabe kommercielle supersoniske fly - en kategori af fly, der ikke har eksisteret siden Concorde-flyet udgik for 20 år siden i 2003.
Med Overture vil flyverejser få en renæssance, både hvad angår hastighed, sikkerhed og bæredygtighed. For Overture vil være i stand til at flyve med dobbelt så høj hastighed som nutidens passagerfly. Derudover er Overture designet til at flyve udelukkende på det 100 % bæredygtigt flybrændstof, SAF.
Ifølge Blake Scholl, Boom Supersonics grundlægger og administrerende direktør, handler det om at bringe os tættere sammen.
"Vi har sat et virkelig stort og dristigt mål om at skabe det første supersoniske fly, som titusinder af mennesker kan flyve i," sagde Scholl til CNN.
Superflyet Concorde med dobbelt lydens hastighed
Supersoniske fly er dog ikke noget nyt fænomen. Jagerfly er ofte supersoniske, men kun én gang i historien har et passagerfly været supersonisk – nemlig flyet Concorde, der blev indviet i 1976.
Concorde blev udviklet af British Aircraft Corporation og det franske Aérospatiale og finansieret af de respektive regeringer i 1962. Årsagen til, at andre flyselskaber og lande ikke investerede i Concorde-fly, var de høje driftsomkostninger. I den 2. marts 1969 fløj man den første testflyvning med Concorde.
Efter over 5.000 testflyvningstimer begyndte Air France og British Airways i januar 1976 at drive rutefly med Concorde.
Concorde fløj med en tophastighed på 2.04 Mach, hvilket er mere end 2.400 kilometer i timen og det dobbelte af lydens hastighed. Med den hastighed varede en flyvning fra London til New York under 3 og en halv time.
Concorde havde en passagerkapacitet på 100 personer og forbrugte over 89.000 liter brændstof til en transatlantisk flyvning. Til sammenligning har en Boeing 747 en kapacitet på mere end 400 passagerer og forbruger omkring 59.000 liter over samme afstand.
Flybilletterne var derfor utrolig dyre. Kun et fåtal havde råd og var villige til at betale for at flyve med overlydsfart. Den gennemsnitlige pris var 40.000 kroner.
Oliekrisen i 1977 drev de globale oliepriser til hidtil usete niveauer og gjorde priserne endnu højere.
Concorde går over i historien
Næsten ingen tvivlede på sikkerheden ved det mest testede jetfly - indtil 25. juli 2000. På den skæbnesvangre dag kort efter at være lettet fra Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris med kurs mod JFK lufthavn i New York brød et Air France Concorde-fly i brand. Det styrtede efterfølgende ned i et hotel nær lufthavnen. Over 100 mennesker mistede livet.
Efter denne ulykke faldt passagertallet, hvilket ligesom al anden kommerciel luftfart yderligere blev påvirket med angrebene d. 11. september 2001.
Vedligeholdelsesomkostningerne for Condorde var desuden stigende, og i 2003 meddelte British Airways og Air France, at de ville indstille alle sine flyvninger med Concorde permanent.
I alt blev der bygget tyve Concorde, heraf to prototyper og to forsøgsfly.
Concorde er et fly, der går over i historien med en rekord på 2 timer, 52 minutter og 59 sekunder mellem New York JFK og Heathrow. I dag kan et par af de resterende Concorde-fly findes udstillet i Storbritannien, Frankrig og USA.
Drømmen om det supersoniske fly
Drømmen om et supersonisk passagerfly har dog for mange ulmet siden Concorde blev pensioneret. Ikke mindst for Blake Scholl der aldrig selv fik chancen for at flyve med Concorde.
Han håber at lancere Overture kommercielt inden 2029. Boom Supersonic har for nylig afsløret en række nye detaljer om teknologien bag Overture og fremtidige planer.
Overture er designet til at transportere 64-80 passagerer med en hastighed på 1,7 Mach og en højde på 18.300 meter, dobbelt så høj hastighed og 50 procent højere højde end nuværende kommercielle fly såsom Boeing 787 og Airbus A350.
Med den hastighed kan Booms Overture-fly rejse mellem London og New York på cirka 3,5 timer, hvilket er en halveret rejsetid.
Blake Scholl, har udtalt, at billetpriserne på Boom Overture vil være meget mere overkommelige end Concorde - på niveau med nutidens business class-billetter.
Til trods for at de første fly første ruller ud af fabrikken i 2026, har tre flyselskaber allerede afgivet ordrer. United Airlines, American Airlines og Japan Airlines har tilsammen bestilt i alt 130 fly, hvoraf 35 betales uden refusion og 95 forudbestillinger.
Boom sigter mod en første flyvning i 2027 og certificering af sit fly i 2029. Umiddelbart efter vil det være klar til at komme i drift.
Blake Scholl indrømmer dog, at deres mål er svære at nå, men at han er tilfreds med de fremskridt, virksomheden har gjort indtil videre.
Kompleks proces
"Det er en meget kompleks proces, men i modsætning til elektriske fly eller vertikale start- og landingsfly behøver vi ikke en helt ny lovgivningsmæssig ramme for at blive certificeret," siger han.
"Dette er et andet fly," fortsætter han. "Den flyver med en anden hastighed."
"Men fra et lovgivningsmæssigt perspektiv er det de samme sikkerhedsstandarder og de samme regler, der allerede eksisterer. Vi skal bare følge dem og bevise, at vi kan leve op til dem."
Booms motor hedder Symphony og er designet i samarbejde med Florida Turbine Technologies. Ingeniørerne har arbejdet på supersoniske motorer i jagerfly såsom Lockheed Martin F-22 og F-35.
Effektiv, men stille
Ifølge Scholl er Overture designet med særligt fokus på støj, en af Concordens største ulemper.
"Det er meningen, at det skal være effektivt, men også stille under start og landing," siger han.
Motoren vil også være fuldt operationel med SAF, Sustainable Aviation Fuel. SAF er et jetbrændstof, der reducere kuldioxidemissionerne med op til 80 procent, ifølge brancheforeningen IATA.
Læs også om de mest indflydelsesrige historiske fly nogensinde.