Du har nok på et eller andet tidspunkt hørt om EU 261/2004. Men hvad er det, og hvad betyder forordningen for dig, som rejsende?
Siden EU 261-forordningen blev vedtaget i 2004, har passagerer været beskyttet mod alvorlig flyafbrydelse. Lovgivningen bekræfter, at lange forsinkelser, aflysninger, mistede forbindelser og ny bookinger af flyvninger medfører stor ulempe for passageren, og som sådan bør berørte passagerer kompenseres.
Hvilke krav er der til mig som rejsende?
EU-forordning 261/2004 gælder når du har:
- En gyldig flybillet og booking bekræftelse.
- Starter din rejse i en EU-lufthavn, eller landen i en EU-lufthavn, såfremt flyselskabet har hovedkvarter i EU.
Det er uanset om:
- Du har bestilt en pakkerejse
- Du flyver med et lavpris-flyselskab
- Er på en forretningsrejse
- Har børn med
- Flyver med rabat, kampagnepriser eller gratis biletter.
Hvad har jeg så krav på?
Som det første skal flyselskabet i tilfælde af en flyafgang som er mere end to timer forsinket, tilbyde dig gratis mad og drikke. Derudover skal du tilbydes gratis hotelophold og transport mellem lufthavn og hotel, såfremt en overnatning skulle blive nødvendig.
Samtlige madudgifter og drikke kan du kræve dækket af flylselskabet – Husk at gemme dine kvitteringer. Hvis der er økonomiske tab derudover kan du også have krav på at få erstatning.
Hvor meget kan jeg få i erstatning?
Såfremt du ankommer på rejsedestination over 3 timer forsinket, kan du som udgangspunkt få:
- Ved flyvninger under 1500 km: 250 Euro
- Ved flyvninger over 1500 km indenfor EU, eller flyvninger mellem 1500 og 3500 km: 400 Euro.
- Ved flyvninger som ikke falder under ovenstående: 600 Euro.
- For at kunne søge om erstatning er det vigtigt du husker at gemme dine Kvitteringer for Hotelophold, og Kvitteringer for Mad og drikke.
Hvad er ”extraordinary circumstance”?
Under EU-lovgivningen er flyvningsforstyrrelser undertiden ikke berettiget til erstatning, da årsagen bag den blev betragtet som en "ekstraordinær omstændighed". Dette er, når forstyrrelsen er ude af flyselskabets hænder, og derfor ikke deres ansvar. Disse forhold inkluderer blandt andet:
- Uundgåelige sikkerhedsrisici
- Politisk ustabilitet
- Lukning af lufthavn eller luftrum
- Uheldige vejrforhold
- Fugle, der flyver ind i motoren
- Strejker
Dog er der en undtagelse hvis rejseselskabet kunne have forhindret problemet.
Et eksempel ville være, hvis luftfartsselskabet beskyldte dårligt vejr for flyafbrydelser, og hvad der faktisk skete, var at flyselskabet ikke kunne sikre, at der var tilstrækkelige forsyninger med afisning inden vinterens begyndelse. I dette tilfælde kan flyselskabet holdes ansvarligt for forsinkelsen, når alt kommer til alt de kunne have forhindret det. En afgørende indikator for en situation som denne er, hvis andre flyvninger tog sted under det dårlige vejr.
Flyaflysningskompensation
Hvis du er uheldig nok med at finde dig selv i en situation, hvor et flyselskab pludseligt har annulleret din flyvning, har du i det mindste ret til kompensation samt nogle ekstra tjenester og fordele i lufthavnen.
Hvis luftfartsselskabet ikke informerede dig om aflysningen af flyvningen senest 14 dage eller mere inden start, i henhold til EU's luftfartspassagerforordning, kan du få mellem € 250 - € 600 i refusion for ulejligheden.
På flypenge.dk kan du altid se om du kan få kompensation for din flyrejse.