Opsvinget i passagerrejser fortsætter med at tage fart, drevet af væksten i indenlandske og internationale ture. Dog vil de høje jetbrændstofpriser fortsat være en udfordring for luftfartsindustrien, ifølge generaldirektør af International Air Transport Association (IATA).
International Air Transport Association (IATA) offentliggjorde tallene af flytrafikken fra juli 2022 onsdag d. 7. september.
Her bemærkede de, at den samlede flytrafik i juli 2022 (opgjort på basis af Revenue Passenger Kilometers (RPK), dvs. passagerantal ganget med fløjne strækning i kilometer) er steget 58,8 procent sammenlignet med juli 2021.
Globalt er flytrafikken nu på 74,6 procent af niveauet før krisen, oplyser IATA.
Indenrigstrafikken i juli 2022 steg med 4,1 procent i forhold til samme periode sidste år og driver i øjeblikket opsvinget.
Den samlede indenrigstrafik i juli 2022 var på 86,9 procent af niveauet i juli 2019. Kina oplevede ifølge IATA en stærk forbedring i juli sammenlignet med juni.
Høje brændstofpriser udfordrer flyselskaberne
Den internationale flytrafik steg med 150,6 procent i forhold til juli 2021, og juli 2022 nåede internationale RPK'er 67,9 procent i forhold til niveauet i juli 2019.
Alle markeder rapporterede stærk vækst, særligt i Asien-Stillehavsområdet, meddelte IATA.
"Julis resultater fortsatte med at være stærke, hvor nogle markeder nærmede sig niveauet før COVID. Og det er endda med kapacitetsbegrænsninger i dele af verden, der var uforberedte på den hastighed, hvormed folk vendte tilbage for at rejse, "sagde Willie Walsh, IATA's generaldirektør, i en pressemeddelelse.
"Der er stadig plads til forbedring, men denne stigning er et glimrende tegn, når vi går ind i de traditionelt mere stille efterårs- og vintermåneder på den nordlige halvkugle."
I Europa registrerede flyselskaberne en trafikstigning på 116 procent i juli på baggrund af en kapacitetsforøgelse på 64 procent. Belægningsgraden steg mere end 20 procentpoint til 86,7 procent, den næsthøjeste blandt alle globale regioner.
Ifølge IATA havde kun Nordamerika en højere belastningsfaktor på 88 procent i måneden. De nordamerikanske luftfartsselskaber havde samlet en trafikstigning på 129,2 procent i juli i forhold til samme måned i 2021.
Kapaciteten steg 79,9 procent, og belægningsgraden steg 19,4 procentpoint til 90,3 procent, hvilket var det højeste blandt regionerne i en anden måned.
Den globale luftfartsindustri forventes stort set at komme sig til niveauet før pandemien i 2024, selvom der er regionale variationer, hvor USA forventes at komme sig i 2023 og Kina i 2025, sagde Marie Owens Thomsen, IATA’s cheføkonom.
Trods IATA har et positivt syn på branchens fremtid, vil høje brændstofpriser forblive en udfordring for flyselskaberne, ifølge Willie Walsh.
Walsh forklarer at priserne på jetbrændstof er stadig meget høje, og de vil fortsætte med at lægge pres på flyselskabernes omkostningsbase resten af året.
Frihed til at rejse
I IATA's øjne fortsætter luftfarten med at komme sig efter pandemien, efterhånden som folk igen begynder at udnytte deres frihed til at rejse.
"Pandemien viste, at luftfart ikke er en luksus, men en nødvendighed i vores globaliserede og forbundne verden," sagde Walsh, og tilføjede:
"Luftfartindustrien er forpligtet til fortsat at imødekomme kravene fra mennesker og handel og kravet om at gøre det bæredygtigt. Vi har sat et mål om at opnå netto nul CO2-udledning i 2050, hvilket er i overensstemmelse med målene i Parisaftalen. Regeringerne vil have mulighed for at støtte vores forpligtelse ved at acceptere et langsigtet ambitiøst mål (LTAG) om netto nul CO2-emissioner fra luftfarten inden 2050 på den kommende 41. forsamling i Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO)."
"Med regeringer, der støtter det samme mål og tidslinje, kan vi og vores værdikædepartnere bevæge os fremad med tillid mod en netto nul kulstof fremtid."
Læs også om pilotstrejke hos Lufthansa betyder flere hundrede aflysninger og forsinkelser.