I en ny prognose fra Eurocontrol er den hidtil forventet genopretningen af luftfarten nedjusteret. De vurderer nu først, at flytrafikken er tilbage til niveauet før coronapandemien i 2025.
Den seneste prognose fra
organisationen Eurocontrol vurderer først, at flytrafikken er tilbage til niveauet før coronakrisen i 2025.
Eurocontrol er en organisation, der arbejder med luftfartssikkerhed og analyser inden for flytrafik i Europa.
Eurocontrols generaldirektør Eamonn Brennan udtalte således om prognosen:
"Vi har set en stærk efterspørgsel denne sommer, men den er blevet holdt tilbage både af sektorens kapacitet til at håndtere hurtig vækst og af virkningen af krigen i Ukraine.”
Brennan forklarer yderligere, at de forventer at se 49 procent flere flyvninger i år end i 2021. Dette tal er dog stadig 16 procent lavere end i 2019. Brennan ser dog positivt på fremtiden:
"Vi er optimistiske med hensyn til, at flytrafikken kommer tilbage til omkring 92 procent af niveauet fra 2019 næste år. Men der er betydelige nedadrettede risici, der kan påvirke opsvinget."
Læs også om Lufthansa har lagt pandemien bag sig med milliardoverskud.
Inflationen og de høje energipriser vil påvirke efterspørgslen på flyrejser
Eurocontrols prognoser er højt ansete. De er generelt blandt de mest nøjagtige.
Den seneste prognose tyder på, at de fleste luftfartsselskaber vil forblive forsigtige med hensyn til kapacitet i den nuværende periode, hvor inflationen og økonomisk usikkerhed er blevet en del af dagsorden.
Prognosen opstiller tre scenarier.
I det mest optimistiske scenarie af de tre forudses flytrafikken tilbage til 2019-niveauet i 2023.
Det mest pessimistiske scenarie ser derimod ikke flytrafikken tilbage til 2019-niveauet efter 2028.
"Basisscenariet", der forudser flytrafikken tilbage til 2019-niveauet i 2025, anses for at være det mest sandsynlige af de tre.
Alle tre scenarier antager, at de stigende energipriser har en afsmittende virkning på forbrugernes købekraft, hvilket påvirker efterspørgslen af flyrejser. Derudover antager alle tre scenarier også, at dele af personalemanglen, som blev set denne sommer, kan opstå igen i 2023.
De tre scenarier antager dog en fuld genopretning af langdistanceflyvninger i 2023 med "meget begrænsede rejserestriktioner" som følge af Covid-19.
Basisscenariet vurderer en svag økonomisk vækst for de fleste europæiske lande næste år og fortsat høj inflation.
Det lavere vækstscenario vurderer en recession i et betydeligt antal europæiske lande og et kraftigt fald i efterspørgslen på grund af inflationen.
Højvækstscenariet er baseret på moderat økonomisk vækst i det meste af Europa næste år – et perspektiv, der forekommer usandsynligt – og inflation, der har en begrænset indvirkning på efterspørgslen.
Eurocontrol bemærker, at flytrafikken i året til dato nåede 82 procent af niveauet fra 2019 i oktober og var på 87 procent først på måneden. Dette lå dog fortsat under prognosen for juni på 90 procent i september-oktober og 92 procent i december.
Prognosen vurderer, at flytrafikken i 2023 vil nå 92 procent af niveauet fra 2019 og stige til 98 procent i 2024.
Læs også om sådan skal europæiske lufthavne og flyselskaber undgå en gentagelse af sommerens rejsekaos.
Usikker fremtid
Prognosen bemærker, at brændstofpriserne er steget 47 procent siden begyndelsen af året ligesom flypriserne, der er steget med 15 procent i forhold til juli 2019.
Det er ifølge Eurocontrol ikke sikkert, om flyselskaberne på baggrund af brændstofprisstigningerne vil gøre deres billetpriser dyrere.
Eurocontrol forudser "ingen tilbagevenden til 'normal' ruteplanlægning" i ukrainsk og russisk luftrum "ved udgangen af den syvårige horisont".
De advarer, om at en længere konflikt med større forstyrrelser på energimarkederne vil betyde et større hit for den globale økonomiske ekspansion og en yderligere forværring af den økonomiske situation.
Du kan læse hele analysen fra Eurocontrol
her.
Læs også om Europas flyselskaber flyver igen, men ikke som før pandemien