Flyselskaber har bevæget sig mod flere flyvninger med mindre fly snarere end færre flyvninger med større fly, men de største passagerfly i luftfartshistorien fortsætter med at flyve i dag - og vil sandsynligvis også i årene fremover.
Læs videre for at se på de største fly, der er i brug i dag, fra den rummelige og komfortable A380 til den minimalistiske, revolutionerende Stratolaunch.
Airbus A330-743L "Beluga XL"
Airbus A300-600ST (Super Transporter) eller "Beluga" er forgængeren til Beluga XL, der er beregnet til at erstatte de aldrende originaler. Den fløj første gang i september 1994, og alle fem jetfly, der blev bygget, forbliver i brug i dag. Det er meget lidt kortere og smalere end Beluga XL, og kan ikke bære så tungt som en nyttelast.
Derfor byggede man senere A330-743L, eller som det er kærligt kendt, "Beluga XL", som er baseret på Airbus 'A330-200 flylinje, men stærkt modificeret til at transportere store størrelser som dele til mindre fly. Den fløj første gang i juli 2018 og forventes at komme i rutekørsel inden 2020.
Airbus A380-800
Airbus A380, Airbus 'moderne svar på Boeing’s berømte 747, er det største passagerfly, der nogensinde er bygget. Afhængigt af sædeindretningen kan flyet medbringe op til 850 passagerer, men det typiske er nærmere omkring 575.
Flyet gik ind i kommerciel service i 2007 og repræsenterede Airbus 'gamble om, at en "hub-and-speak" -model ville være fremtiden for kommercielle flyrejser.
Efterhånden som flyselskaberne er kommet mere i retning af at tilbyde hyppigere direkte punkt-til-punkt-flyvninger med mindre, mere brændstofeffektive fly Airbus har meddelt, at A380-produktionen vil afslutte i 2021.
Læs vores artikel om Airbus A380 her.
Boeing 747
For et halvt århundrede
siden foretog 747 sin første flyvning. Flyet fortsatte med at ændre flyrejser
for evigt.
Større end noget andet kommercielt fly på det tidspunkt var det en lige så stor
gamble for Boeing, der fortsatte med at betale sig enormt, ikke kun for Boeing,
men også flyselskaber og passagerer.
Selvom antallet falder
hurtigt, kan du i dag stadig få et glimt af dets let genkendelige profil i
lufthavne rundt om i verden. Men lige så historisk som flyet har været, kom
Boeing’s sejr ud af et økonomisk tab.
Selvom introduktionen oprindeligt skabte problemer for lufthavne -
bagagesystemer blev overvældet, taxaer var for smalle, og noget jordudstyr
kunne ikke nå passagerdørene - blev de til sidst løst. Desuden elskede
passagerer og flyselskaber de rummelige fly.
Selv i dag med den større Airbus A380, der flyver rundt omkring i verden, er der stadig få bedre kørsler end privatlivets fred på øverste dæk eller den fredfyldte ro i næsesektionen i premiumklassen.
Boeing 747 "Dreamlifter"
Se bare på den. Behøver vi sige mere? Dreamlifter flyet bruges til at transportere flydele verden rundt.
Alt fra sine 68 meter lange vinger, der giver det en enorm lift til sine motorer og 28-hjulet landingsudstyr, er designet til hurtigere start
Flyets hale er knyttet til resten af flykroppen ved hængsler, så det kan svinge åbent, når lastoperationer starter. Dreamlifter-komponenter glider derefter gennem flyets åbne bageste på et system med spor, inden jet'en starter og flyver til det næste stop.
Dreamlifter har skåret leveringstider på 787 dele fra en måned til en dag.
Nogle entusiaster har spurgt om det var muligt at have en middagsselskab inde i Dreamlifter's mave, men det ville kun være tilrådeligt, når flyet er jordet: Cockpittet, mens du er i luften, er den eneste del af flyet, der skal tryksættes.
Læs også om de største fly nogensinde her.
Hvis det nu skulle gå galt, og den lange flyvetur blev aflyst eller overbooket, så er du allerede det bedste sted, for at få hjælp med fly kompensation! Se om du kan få kompensation i dag.