Flyselskaber har bevæget sig mod flere flyvninger med mindre fly snarere end færre flyvninger med større fly, men de største passagerfly i luftfartshistorien fortsætter med at flyve i dag – og vil sandsynligvis også i årene fremover.
Læs videre for at se påde største fly, der er i brug i dag, fra den rummelige og komfortable A380 tilden minimalistiske, revolutionerende Stratolaunch.
Airbus A330-743L “Beluga XL”
Airbus A300-600ST (SuperTransporter) eller “Beluga” er forgængeren til Beluga XL, der erberegnet til at erstatte de aldrende originaler. Den fløj første gang iseptember 1994, og alle fem jetfly, der blev bygget, forbliver i brug i dag.Det er meget lidt kortere og smalere end Beluga XL, og kan ikke bære så tungtsom en nyttelast.
Derfor byggede man senereA330-743L, eller som det er kærligt kendt, “Beluga XL”, som erbaseret på Airbus ‘A330-200 flylinje, men stærkt modificeret til attransportere store størrelser som dele til mindre fly. Den fløj første gang ijuli 2018 og forventes at komme i rutekørsel inden 2020.
Airbus A380-800
Airbus A380, Airbus ‘moderne svar på Boeing’s berømte 747, er det største passagerfly, der nogensinde er bygget. Afhængigt af sædeindretningen kan flyet medbringe op til 850 passagerer, men det typiske er nærmere omkring 575.
Flyet gik ind ikommerciel service i 2007 og repræsenterede Airbus ‘gamble om, at en”hub-and-speak” -model ville være fremtiden for kommercielleflyrejser.
Efterhånden somflyselskaberne er kommet mere i retning af at tilbyde hyppigere direktepunkt-til-punkt-flyvninger med mindre, mere brændstofeffektive fly Airbus harmeddelt, at A380-produktionen vil afslutte i 2021.
Læs vores artikel om Airbus A380 her.
Boeing 747
For et halvt århundredesiden foretog 747 sin første flyvning. Flyet fortsatte med at ændre flyrejserfor evigt.
Større end noget andet kommercielt fly på det tidspunkt var det en lige så storgamble for Boeing, der fortsatte med at betale sig enormt, ikke kun for Boeing,men også flyselskaber og passagerer.
Selvom antallet falderhurtigt, kan du i dag stadig få et glimt af dets let genkendelige profil ilufthavne rundt om i verden. Men lige så historisk som flyet har været, komBoeing’s sejr ud af et økonomisk tab.
Selvom introduktionen oprindeligt skabte problemer for lufthavne -bagagesystemer blev overvældet, taxaer var for smalle, og noget jordudstyrkunne ikke nå passagerdørene – blev de til sidst løst. Desuden elskedepassagerer og flyselskaber de rummelige fly.
Selv i dag med den størreAirbus A380, der flyver rundt omkring i verden, er der stadig få bedre kørslerend privatlivets fred på øverste dæk eller den fredfyldte ro i næsesektionen ipremiumklassen.
Boeing 747 “Dreamlifter”
Se bare på den. Behøvervi sige mere? Dreamlifter flyet bruges til at transportere flydele verdenrundt.
Alt fra sine 68 meterlange vinger, der giver det en enorm lift til sine motorer og 28-hjuletlandingsudstyr, er designet til hurtigere start
Flyets hale er knyttettil resten af flykroppen ved hængsler, så det kan svinge åbent, nårlastoperationer starter. Dreamlifter-komponenter glider derefter gennem flyetsåbne bageste på et system med spor, inden jet’en starter og flyver til detnæste stop.
Dreamlifter har skåret leveringstider på 787 dele fra en måned til en dag.
Nogle entusiaster har spurgt om det var muligt at have en middagsselskab inde i Dreamlifter’s mave, men det ville kun være tilrådeligt, når flyet er jordet: Cockpittet, mens du er i luften, er den eneste del af flyet, der skal tryksættes.
Læs også om de største fly nogensinde her.
Hvis det nu skulle gå galt, og den lange flyvetur blev aflyst eller overbooket, så er du allerede det bedste sted, for at få hjælp med fly kompensation! Se om du kan få kompensation i dag.