Bird strike – er du berettiget kompensation?

Hvis du flyver meget, er dit fly højst sandsynlig på et tidspunkt blevet ramt af en fugl, en hændelse man på fly-sprog kalder bird strike. Kollisioner med fugle sker faktisk ganske ofte, uden du opdager noget som helst. Ofte kan flyet blot flyve videre, men undertiden kan selv en lille fugl skabe massive ødelæggelser af flyet, som derfor må nødlande.

Er du i tilfælde af bird strikes berettiget kompensation, og er bird strikes farlige? Det får du svaret på her.

Hvor tit opstår bird strikes?

Federal Aviation Administration (FAA) anslår, at der er mere end 10.000 fuglekollisioner om året, hvilket rundt regnet svarer til mere end 26 sammenstød med fugle om dagen. I mange tilfælde er flypassagerne ikke engang klar over det. Derudover er skaderne for det meste minimale eller ikke-eksisterende.

Er bird strikes farlige?

En kollision med en fugl er slet ikke farlig, medmindre du selvfølgelig er en fugl. Fly er designet til at kunne modstå bird strikes. Så i tilfælde af en fugl rammer flyets motor eller vinge, ville der ikke være direkte skade. Derudover trænes piloter til at håndtere sådanne situationer. For det meste er hverken flypassagerer eller piloter klar over, at de har kollideret med en fugl.

Bird strikes kan lyde ganske dramatisk, men faktisk bevirker det næppe nogen skade. I princippet ville motorens kraft ødelægge fuglen fuldstændigt. En almindelig fugl vil således forårsage lidt eller ingen skade. En sværm af fugle eller fugle af større størrelse kan på den anden side være skyld i mere markante skader ved for eksempel at bule motorens knive. Motoren skal derefter kontrolleres omhyggeligt for potentielt skader og ridser, hvilket ofte resulterer i lange forsinkelser.

Er du berettiget kompensation ved bird strikes?

Eftersom EU-domstolene har ændret EU261-forordningen i 2016 betragtes bird strikes nu som værende en ”ekstraordinær omstændighed”. Ekstraordinære omstændigheder frigør flyselskabet fra ansvaret, hvorved din berettigelse til kompensation bliver ophævet. Det er trodsalt meget lidt et flyselskab kan gøre for at forhindre at flyve ind i en fugl. Indimellem er skaden på flyet og motorerne stor efter en kollision med en fugl, og de kan være dyre at reparere. Når flyet er ude af drift i en længere periode, vil det desuden koste dem mange penge.

Du kan læse mere om ekstraordinære omstændigheder her.

Ekstraordinære omstændigheder træder ikke kun i kræft i forbindelse med hændelser som er udenfor selskabets kontrol. Det skal udover dette være en afvigelse fra den normale daglige drift. Førhen blev bird strikes anset som en ‘iboende risiko ved at udføre en flyvning’, hvilket betegner at det ikke er en ekstraordinær omstændighed.

Andre hændelser som betragtes som uden for flyselskabet kontrol er strejke, ekstremt vejr og terrorangreb. I disse situationer er flypassagerne ikke berettiget til kompensation.

Flyselskabet er dog ansvarligt for at sørge for forplejning og assistance. Dette indebærer at flypassagerne bookes om og desuden får tilbudt måltider, forfriskninger og hotelovernatninger. Du kan læse mere om dine rettigheder ved boardingafvisning her.

Læs også om 5 måder at få bedre flyrejser.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €