Airbus vs Boeing? Sådan bliver du en mester til at spotte fly

Skal du snart ud at flyve eller har du lige været en tur ude i det blå, ja så vil flyet med stor sandsynlighed enten være en Airbus eller en Boeing. Når man flyver over Atlanten, er det som regel med store maskiner, herunder Airbus 330, 340, 350 og 380 eller Boeing 787 Dreamliner, 777, 747 og 767. Den amerikanske flyproducent Boeing og det franske konsortium Airbus har gennem en årrække domineret luftfartsindustrien. De er de førende konkurrenter inden for produktion af passagerfly og ejer hver især omkring 50% af det globale kommercielle fly-marked. Airbus er forholdsvis ny i forhold til Boeing. Mens Boeing har eksisteret siden 1916, kom Airbus-konsortiet først til i 1970. Airbus og Boeing har brede produktserier af passagerfly, der dækker forskellige kombinationer af kapacitet og rækkevidde. Med det store udvalg kan det være vanskeligt at identificere de individuelle producenter og fly. Heldigvis er der råd forude, der kan gøre dig til den sande mester i at spotte fly. Her er en simpel flyidentifikationsguide til dig med en spirende fascination for luftfart.

Se forskel på Boeing og Airbus

Hemmeligheden ligger i detaljerne. Du kan hurtigt se, om der er tale om en Airbus eller en Boeing ved at betragte flyenes antal af motorer, placeringen af motorerne, formen af næsen samt forrude- og haledesign. Helt overordnet set har Airbus-fly en mere buet og afrundet næse, mens Boeing-fly er mere spidse foran. På samme måde er cockpitvinduerne også forskellige; Airbus-fly har flere firkantede vinduer, vis placering ligger i en lige linje langs bunden. Det yderste sidevindue har desuden fået "skåret" sit ene hjørne af. Boeing har derimod designet vinduerne i en lille v-form langs bunden. Af andre forskelle er motorplacering, hvor Airbus generelt placerer motoren under vingerne, mens Boeing monterer dem på vingens forside.

Narrow-body eller wide-body passagerfly?

De kortere og mindre fly kaldes narrow-body, eftersom de kun har en enkelt midtergang. Airbus narrow-body modeller omfatter A318, A319, A320 og A321, mens Boeings modeller omfatter B737 og B757. Modsætningen hertil er wide-body passagerfly. Disse fly har typisk to midtergange i kabinen og kan rumme op mod 10 sæder per række. Af Airbus wide-body modeller findes A300, A310, A330, A340, A380 og A350. Af Boeings modeller er B747, B767, B777, B787 Dreamliner og B747-8 Intercontinental.

Konkurrerer på størrelsen

Har flyet to motorer eller fire motorer? Kun A340, A380 og B747 har fire motorer. Alle andre fly har to motorer. Disse tre fire-motorede fly er blandt de største passagerfly i verden. Eller mere specifik Airbus A380 er det største passagerfly i verden. Dette fly kan byde velkommen til op mod 853 passagerer i dets unikke dobbeltdækkede design. Har flyet to etager med vinduer og fire motorer, så er det en A380. Har flyet en pukkel med en ekstra etage og fire motorer, så er det en Boeing B747. Hvis der derimod kun er et enkelt dæk, men en længere krop og fire motorer, er det en A340.

Fly i mellemstørrelse

Airbus 330 vs Boeing 787 Dreamliner

Både Airbus 330 og Boeing 787 er to-motoret wide-body langdistancefly. De ligner umiddelbart meget hinanden, men deres vingetippe afviger fra hinanden. Airbus har en stor firkantet vingetip, mens Boeing har en mere spids vingetip.

Airbus A340 vs Boeing B777

Disse to fly varierer meget i udseende, på trods af at de begge er wide-body langdistancefly. Airbus A340 er udstyret med fire motorer, mens Boeing 777 har to. Derudover har B777 seks dæk modsat A340's kun fire dæk.

Mindre passagerfly

A320 vs B737-800 Disse to narrow-body to-motorede fly er blandt de mest almindelige kommercielle jetfly i verden. De er meget lig hinanden, men du kan ved at se på næsen og halen adskille dem. Næsen hos Boeing er spids og halen afsluttes med en V-forbindelse til skroget. Airbus har en blød rund næse og dens hale flugter sig i en lige linje med skroget.

Konkurrencen styrker branchens produktivitet

Boeing vs Airbus er en af ​​de største og mest overvågede rivaliseringer på det globale marked i dag. Det er også en af ​​de mest fascinerende. Boeing vs Airbus rivaliseringen kan sammenlignes med Coke vs Pepsi og McDonald's vs Burger King. Mange folk har ofte en klar favorit uden helt at vide hvorfor. Men i sidste ende kommer konkurrencen dig som forbruger til gode. Den stærke konkurrence holder virksomhederne yderst innovative og oppe på dupperne. De fly eller for den sags skyld den cola som produceres er i første klasse. Der er simpelthen ikke plads til fejl. Angående luftfartsindustrien bliver det især spændende at se, om det er Boeing eller Airbus, som først lancerer et elektrisk fly, og i så fald om de kan følge trop med den øvrige branche. Hvem ved, måske ender vi med at vende blikket mod en ny producent.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €