Årsager til, at din flyvning er overbooket

Du har sikkert hørt historier om passagerer, der er blevet nægtet boarding, fordi deres fly var overbooket. Hvis du rejser ofte nok, så er chancerne for, at du selv har prøvet det store. Du undrede dig uden tvivl over, hvorfor flyet i det hele taget var overbooket? Hvorfor gør flyselskaberne det overhovedet? Overbooking er faktisk meget almindeligt i flybranchen. Flyselskaberne kan lovligt sælge flere sæder ud fra den antagelse af, at ikke alle passagerer dukker op. Så hvem bliver ramt af en overbooket flyvning, og hvorfor?

Den bedste taktik til at undgå nægtet boarding er, at kende og forstå hvorfor flyselskaberne overbooker og dine EU 261 passagerrettigheder. Denne artikel forklarer, hvad du kan forvente, hvis du nægtes boarding, hvordan du undgår det på din næste flyvning, samt hvordan du kan kræve din berettiget kompensation, hvis uheldet er ude.

Hvad er en overbooket flyvning?

Et overbooket fly, eller oversolgt fly, er når et flyselskab sælger flere billetter end der er tilgængelige pladser. Overbooking sikrer, at sæderne i flyet er fyldt, så de kan bevare rentabiliteten. Flyselskaber bruger algoritmer til at finde ud af, hvor mange passagerer der stiger ombord på fly baseret på flere faktorer, såsom dårligt vejr og mekaniske sammenbrud, der kan forårsage forsinkelser og aflysning af andre fly.

Hvad sker der, når en flyvning er overbooket?

To scenarier kan opstå, når flyet er overbooket:

1) Du kan blive bedt om at opgive din plads frivilligt; eller

2) Du kan blive tvunget til ufrivilligt at opgive dit sæde.

Før du opgiver din plads, er det vigtigt at forstå forskellen mellem frivilligt nægtet boarding og ufrivilligt nægtet boarding.

Hvad er frivillig nægtet boarding?

Frivilligt nægtet boarding opstår, når flyselskabet beder passagerer om at opgive deres pladser. Flyselskabet tilbyder generelt kompensation eller fordele baseret på deres politikker samt EU-flybestemmelserne, herunder opgraderinger, point, kontanter eller rejsekuponer. Passagerer, der melder sig frivilligt til ikke at gå ombord flyet, kan ikke senere kræve kontant kompensation for nægtet boarding. Derfor skal du sørge for, at fordelene opvejer omkostningerne, før du opgiver din plads.

Hvad er ufrivillig nægtet boarding?

Ufrivillig nægtet boarding opstår, når et flyselskab ikke kan få nok passagerer til at opgive deres pladser frivilligt. Flyselskabet kan derefter nægte et bestemt antal passagerer at gå ombord på flyet. I disse tilfælde har passagerer, der ufrivilligt nægtes siddepladser, ret til kompensation i henhold til EU-forordningen 261.

Hvad er dine muligheder, når din flyvning er overbooket?

Flyselskaber har mange måder at få passagerer til at opgive deres pladser. Uanset om du frivilligt opgiver dit sæde eller bliver tvunget ud af flyet, så skal du huske disse muligheder, når du rammes af en overbooket flyvning:

1. Bliv i nærheden af ​​gaten

Forlad ikke gaten, når du er blevet nægtet ombordstigning, særligt hvis dit sæde ikke er bekræftet. Der er altid en chance for, at en anden frivilligt vil opgive sit sæde, som så kan blive dit.

2. Vent til den næste tilgængelige flyvning

Du har ret til omdirigering til din endelige destination hurtigst muligt i henhold til EU-forordningen 261, når du nægtes boarding. Hvis du vælger denne mulighed, så har du ikke længere ret til at få godtgjort din billet. Du kan dog stadig have ret til en vis kompensation afhængigt af afstanden, og hvor varigheden af din forsinkelse var i forhold til den oprindeligt planlagte ankomsttid. Flyselskabet skal desuden dække udgifter såsom måltider og indkvartering i dette tidsrum.

3. Få en rejsekupon

Der er forskellige måder at modtage kompensation for din nægtet boarding på det overbooket kompensation fly. Hvis du beslutter for at tage imod en rejsekupon og vente til den næste flyvning, så skal du insistere på et bekræftet sæde udover din voucher til fremtidige flyvninger. Sørg også for at bede om måltider eller hotelkuponer. Husk, at mange flyselskaber ikke erstatter mistede værdikuponer. Spørg, hvornår rejsekuponen udløber, og om du kan kombinere din voucher med andre rabatter.

4. Kræv kompensation med EU 261.

Flyselskabet skal kompensere dig for flyvningen, hvis du nægtes boarding i tilfælde af overbooking. I henhold til EU 261 passagerrettigheder kan du have ret til op til € 600 i kompensation, hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding.

Hos Flypenge kan vi gennemgå, hvad der sker, når en flyrejse er overbooket med dig og derudover hjælpe dig med at afgøre, om du har ret til kompensation. Hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding, kan vi hjælpe dig med at indgive et krav, så du ikke går glip af erstatning.

Du kan læse mere om hvad EU-forordning 261 er, og hvad betyder den for dig.

Sådan undgår du at blive nægtet boarding

Det er ikke værd at opgive sin flyrejse, selvom du er berettiget kompensation og andre frynsegoder ved nægtet boarding. I mange tilfælde kan være uundgåeligt at forhindre, men du kan midlertidig minimere dine chancer ved at følge disse tip:

1. Indtjek dig så tidligt som muligt

Flyselskaber nægter ofte boarding til passagerer baseret på check-in tid. Jo senere du ankommer til lufthavnen, desto større er sandsynligheden for, at du vil blive nægtet boarding. Du kan minimere chancerne ved at komme til lufthavnen lidt tidligere.

2. Reserver dit sæde i god tid

Du kan prøve at forudvælge dit sæde under reservationen, selvom det måske vil koste dig lidt ekstra. Passagerer uden sædereservationer har større chance for at blive nægtet boarding. Der er dog ingen garantier. Hvis flyselskabet ikke er i stand til at tildele dig et sæde, så skal du tage dette som et tegn på, at flyvningen muligvis er overbooket.

3. Flyv ikke med flyselskaber, der rutinemæssigt overbooker

Nogle flyselskaber er berygtede for overbooking. Prøv at booke fly med flyselskaber, der ikke rutinemæssigt overbooker. Hvis du er nødt til at booke med et bestemt flyselskab, så skal du gøre en bevidst indsats for at flyve under rejsetider uden for spidsbelastningsperioder.

4. Flyv ikke på populære rejsedage

De bedste dage at rejse på er tirsdage, onsdage og lørdag aftener. Chancerne er større for, at fly overbookes på de travleste dage, såsom fredage samt lørdag og mandag morgener.

5. Flyv uden for højsæson

Jo travlere sæsonen er, desto større sandsynlighed er der for, at du er den passager, der bliver nægtet boarding på et fly. Prøv at undgå at rejse i skoleferier og book din næste flyvning uden for turistsæson.

6. Undgå for såvidt muligt forbindelsfly

Book en direkte flyrejse. Selvom du ofte kan spare penge, når du booker en indirekte flyvning, så har du flere forbindelser, der øger sandsynligheden for, at du på et tidspunkt bliver nægtet ombordstigning.

7. Bliv medlem af flyselskabets Loyalitetsprogram

Flyselskaber er mindre tilbøjelige til at nægte ombordstigning til loyale passagerer. Selv med lavere elitestatus har du stadig en større chance for at komme ombord end andre passagerer, der ikke har tilmeldt sig flyselskabets loyalitetsprogram.

8. Førsteklasse

Første- og erhvervsklasse passagerer bliver sjældent nægtet boarding. Hvis du køber elitestatus eller prioriteret siddeplads, så har du en bedre chance for at komme med på flyet sammenlignet med passagerer, der har købt billigere sæder.

Min flyvning blev overbooket. Hvad er mine rettigheder?

Europa har etableret stærke passagerrettigheder baseret på EU's flyvebestemmelser. Når du kender dine EU 261 passagerrettigheder, og hvorfor dit fly er overbooket, så er du i stand til få din berettiget kompensation i tilfælde af nægtet boarding.

Mange passagerer mener, at de ikke har tid eller ekspertise til at indgive et krav til flyselskabet. Flypenge kan hjælpe dig med hvert skridt i processen. Hvis du er blevet nægtet boarding, så lad os guide dig gennem processen. Vi kan indgive dit krav om flykompensation allerede i dag.

Læs også om kompensation og erstatning ved overbooking af fly her.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €