30 år med lavprisselskaber har ændret luftfartsindustrien

Hver tredje flyvning i Europa drives i 2022 af et lavprisselskab. Det viser tal fra den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol. Fremkomsten af lavprisselskaber efter liberaliseringen af den europæiske luftfartsindustri for ca. 30 år siden fremmede ny trafikvækst, og fjernede markedsandelen fra etablerede flyselskaber. Nogle af disse flyselskaber reagerede ved at oprette deres egen lavprisudbyder. Således opsummerer Eurocontrol udviklingen i ny rapport. Før den europæiske luftfartsliberalisering i 1992 og fremefter var flyrejser dyre. Uanset om det var med Swissair eller Iberia. En billet til en ruteflyvning fra Zürich til Palma de Mallorca på økonomiklasse kostede omkring 600 schweiziske franc. Charterflyvninger var normalt kun tilgængelige i rejsebureauer og i forbindelse med en pakkerejse. De, der ønskede at rejse på egen hånd, måtte betale mange penge. Mad og drikke service med porcelæn og rustfrit stålbestik 10.000 meter over havets overflade var en del af oplevelsen. Men efterfølgende generationer var villige til at opgive denne service for en billigere flybillet, hvilket gjorde det muligt for dem at rejse oftere. Dette blev starten på den europæiske luftfartsliberalisering, der skabte lavprisflyselskaber såsom Ryanair, easyJet og Germanwings. Nu kunne flyselskaberne frit fastsætte deres priser.

Du får, hvad du betaler for

I 1993 overtog den irske forretningsmand Micheal O'Leary det regionale Ryanair. Flyselskabet blev grundlagt i 1984 og havde aldrig haft succes før. Fra begyndelsen var O'Leary afhængig af lavprisflyvninger og som led i markedsliberaliseringen også af steder i udlandet. Forretningsmanden Stelios Haji-Ioannou grundlagde easyJet i 1995. Konceptet var simpelt – et kundefokuseret lavprisselskab med meget billige flybilletter. For at dette kunne lade sig gøre måtte hver service betales separat. Mad er ofte en tilkøbsmulighed, som de fleste kun benytter på længere flyvninger, ligesom der tillægges ekstra gebyr for bagage. Denne idé med kun at betale det, man har brug for, smittede af på resten af industrien. Fra nullerne begyndte andre flyselskaber at opkræve flere og flere penge for overskydende vægt i kufferten og håndbagagen. Måltider ombord på fly er heller ikke en selvfølge længere.

Lavprisflyselskaber driver hver tredje flyvning i Europa

Det tog tid, før passagererne fik øjnene op lavprisselskaber. Ifølge tal fra Eurocontrol udgjorde lavprisflyselskaberne kun 1,6 procent af det samlede antal flyvning i det europæiske luftrum i 1998. Med tiden har passagererne dog fået tillid til de nye flyudbydere. I 2018 var lavprisselskabernes totale andel i det europæiske luftrum steget til 30,3 %. Det svarer til 9.100 gennemsnitlige daglige flyvninger. Lavprisselskaber har haft stor fremgang under og efter pandemien. Fra januar til september i år er tallet steget til hele 32,5 procent. Således er hvert tredje fly i det europæiske luftrum drevet af et lavprisflyselskab. Især Ryanair og Wizz Air har udnyttet den store efterspørgsel inden for Europa. I 2022 har de ekspanderet deres drift til henholdsvis 109 % og 112 % af deres respektive niveauer i 2019. Foruden Ryanair og Wizz Air tæller de største lavprisflyselskaber i Europa EasyJet, Vueling, Eurowings, Pegasus, TUI og Norwegian. Sammen repræsenterer disse selskaber 26,3 procent af flyvningerne i det europæiske luftrum. Det svarende til cirka 6.735 daglige flyvninger.

Moderne flåder er altafgørende

For at opnå lave driftsomkostninger pr. passager og høj flyproduktivitet tilbyder lavprisselskaberne typisk punkt-til-punkt-tjenester på kortdistanceruter med en flåde på kun én flytype, for eksempel Boeing B737 eller Airbus A320. Med et stærkt fokus driver mange af selskaberne en moderne og brændstofeffektiv flåde med forholdsvis lavt brændstofforbrug pr. passagerkilometer og lavere udledning af CO2.

Nye markeder i Central- og Østeuropa

Oprindeligt var lavprisselskabernes vækst koncentreret i Vesteuropa, men med udvidelsen af EU i 2004 ekspanderede deres andel gradvist til Central- og Østeuropa. Selvom nogle af lavprisselskaberne er begyndt at operere i større europæiske hovedlufthavne, har de en tendens til at skifte til mindre overbelastede sekundære lufthavne.

En klar vinder

Med et gennemsnit på 2584 daglige flyvninger har Ryanair opereret flere flyvninger i Europa i de første ni måneder af 2022 end noget andet flyselskab. Det svarer til 10,1 % af alle flyvninger i Europa. Ifølge Eurocontrol vil lavprisselskaber fortsætte sin vækst de kommende år. Dette på trods af at de såkaldte ”mainline”- flyselskaber med stor sandsynlighed vil genvinde deres markedsandel i 2023. ”Mainline”- flyselskaber, herunder Lufthansa, Air France, SAS og KLM, udgør det største markedssegment med 36 procent. Læs også om Lufthansa har lagt pandemien bag sig med milliardoverskud.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €