Det er længe siden, at flyrejser var en ny og eksklusiv ting. I det at flyrejser bliver billigere, så stiger mængden af flyvninger dramatisk.
Hver dag leverer FAA’slufttrafikorganisation (ATO) service til mere end 44.000 flyvninger og 2,7millioner flypassagerer over mere end 29 millioner kvadratkilometer luftrum.
På de højesteoperationelle tider er der 5.000 fly på himlen, hvilket også betyder, at der eromkring 518 aktive lufthavnstrafikstyretårne.
Gå udenfor og se op på en klar dag, og så vil du sandsynligvis se de krydsende kondensstriber, der nu er blevet et kendetegn i det moderne luftrum.
I år vil kommercielle fly transportere næsten fire milliarder passagerer, ifølge International Air Transport Association (IATA). Det er næsten det dobbelte af antallet end for bare 12 år siden, hvilket svarer til halvdelen af verdens befolkning (dog repræsenterer antallet individuelle rejser snarere end unikke passagerer).
I 2036 forventer vi athave 7,8 milliarder flyvninger om året.
For at imødekomme denne højestigning i kommerciel luftfart har industrien brug for flere og flere fly -flere 737, flere A320, generelt bare flere fly. Som om der ikke allerede varnok.
Hvormange fly er der?
Spørgsmålet er helt klartikke enkelt. Trods registrering og fremstillingstal er det ikke en nem opgaveat holde styr på alle fly i verden.
Ifølgeluftfartsanalytikerne fra Ascend er det samlede antal fly, der i øjeblikket eri drift, ca. 23.600 – inklusiv passager- og fragtfly. Desuden regner de med, atder er 2.500 flere fly på lager.
Et andet estimat påluftfartsentusiastens websted airliners.net inkluderer alle kommercielleog militære fly (men ikke lette fly), der hævder, at der er omkring 39.000 flyi verden – og at der i løbet af historien har været mere end 150.000.
Hvormange er der behov for?
Så ja, en hel del fly -men ikke helt nok.
Den internationale civileluftfartsorganisation (ICAO), et FN-led, siger, at det ”globalelufttransportnetværk” fordobles mindst en gang hvert 15. år, og at detforventes at gøre det igen inden 2030.
Boeing, en af verdensstørste flyfabrikanter, er enig. De siger, at der er behov for 39.620 nye fly ide næste 20 år, så inden 2037 skulle der være 63.220 fly i verden – minus ældrefly som går ud af drift.
”Vores prognose erbaseret på en kombination af vækst i flyselskaberne og udskiftning af ældre,mindre effektive fly,” siger en talsmand. ” Der er ingen tvivl ompassagerefterspørgsel vil fortsætte med at vokse i en sund fart.”
Hvem bygger de mange fly?
Hovedsagelig Boeing ogAirbus, de to største producenter, med årlige indtægter på $ 90 billioner og 81Billion $ (fra 2014).
De to, der er ansvarlige for størstedelen af kommercielle fly, kæmper hvert år for at skifte flest enheder – i 2016 leverede Airbus 688 fly sammenlignet med Boeings 748. I slutningen af juli havde Airbus ordrer for mere end 17.000, for det meste A320-modellen, mens Boeings efterslæb var på 5.705.