Forsinkede og aflyste flyvninger kan få de fleste til at føle sige fortabte og frustrerede. Særligt hvis du har et forbindende fly på din rejse, som du ikke når på grund af en forsinkelse, ja så er hele turen ødelagt. Når en flyrejse helt aflyses, er det endnu mere besværligt. Du ved ikke, om du kan få en ny flyvning, og du bliver muligvis nødt til at betale ekstra gebyrer bare for at få overnatninger på et hotel eller ændre dine transportplaner.
EU-forordning 261, derblev vedtaget i 2004, forsøger at kompensere rejsende i denne situation. EU261er et sæt retningslinjer, som sørger for at flyselskaber tager ordentligt varepå sine passagerer i tilfælde af forsinkelser og aflysninger, hvilket blandtandet indebærer forplejning, refusion af billetomkostninger og kompensation udover billetomkostninger i visse tilfælde.
Se, hvordan EU 261-lovgivningen påvirker din forsinkede eller aflyste flyvning, og hvaddu skal gøre, hvis din flyvning aflyses.
Hvad skal du gøre,hvis dit fly er forsinket
Flyaflysninger ogforsinkelser er meget almindelige. Der var næsten 10.700 aflysteflyvninger i Europa alene i en enkelt måned af 2018 – det er 2 procent af densamlede lufttrafik! Det er vigtigt for rejsende, hvad enten de flyver ofteeller sjældent, at vide, hvad de skal gøre, hvis deres fly er forsinket elleraflyst. Disse fire råd viser dig, hvordan du kan tage kontrol oversituationen, opleve mindre stress og få den kompensation, du fortjener.
1. VÆR FORBEREDT
Tro det eller ej, dukan faktisk være forberedt på en forsinket eller aflyst flyvning, før denofficielle meddelelse. Først og fremmest bør du ankomme til din gate i godtid før den planlagte boardingtid. Hvis din flyvning aflyses ved eller førboardingtidspunktet, og du ankommer til gaten for sent, vil du være den sidste,der ved det – og der vil allerede være en mængde frustrerede mennesker forandig i kø for at booke om.
Når du er ved gaten,skal du være opmærksom på, hvad der foregår. Hvis boardingtiden er overskredetuden et boardingopkald, eller du ser lufthavnsansatte løbe stressede rundt,skal du have dit flynummer klar. En flyaflysning er muligvis i sigte.
Hvis din flyvning eraflyst, skal du sørge for at vide, hvorfor – hvis du ikke er sikker, skal dubare spørge flyselskabets personale. Du har brug for disse oplysninger forat kræve kompensation senere.
2. RING TIL DIT FLYSELSKAB
Den allerførste ting,man skal gøre, når den officielle meddelelse om forsinkelse eller aflysning afflyet er foretaget, er at ringe til dit flyselskab. Jo hurtigere du ringertil dit flyselskab, desto hurtigere ombookes du på en ny flyrejse. Selvomdet ikke er garanteret, har du også en bedre chance for at få et vinduesæde formaksimal komfort.
Du skal desuden, mensdu ringer, stå i kø ved gatedisken. De kan også ombooke dig til din næsteflyvning. På den måde kan du drage fordel af den hurtigste ombooking, uanset omdet er via telefon eller i lufthavnen.
3. KEND DINE RETTIGHEDER
Hvis du flyver indenfor EU, og afgår fra EU til et andet land, eller du flyver til EU med et EU-flyselskab,er du dækket af EU 261. Her er hvad du har ret til, når du venter i lufthavnen:
Hvis du har fået en nybillet, men du skal vente i lufthavnen i mere end 2 timer på en kort flyvningeller 4 timer på en lang flyrejse, har du ret tillufthavnspleje. Lufthavnspleje betyder, at dit flyselskab skal give digmad- og drikkevouchere. Hvis din forsinkelse er natten over, skalflyselskabet betale for et hotelværelse samt transport til og fra lufthavnen.
Hvis din flyvning erforsinket 5 timer eller mere, skal du ikke føle, at du er nødt til at vente medat fortsætte rejse. Flyselskabet skal give dig en fuld refusion for denflyvning og for andre flyvninger på denne reservation. Derudover skal desørge for en flyvning tilbage til din lufthavn, hvis du er halvvejs gennem enrejse. Derefter kan du muligvis ombooke en flyvning med et andetflyselskab, der vil bringe dig til din endelige destination hurtigere.
4. VÆR RESPEKTFULD, MEN VEDVARENDE
Selvom det kan værevanskeligt, når det kommer til forsinkede og aflyste fly, skal du ikke ladestresset komme til dig. Hvis du er en respektfuld og fornuftig passager,der ved, hvad du skal gøre, hvis din flyvning er aflyst – og ved hvad du har ogikke har ret til – er det meget mere sandsynligt, at du bliver behandletgodt. Det er sandt, at Loyalty Club-medlemmer sandsynligvis fårprioriteret behandling, men selv hvis du ikke er i flyselskabetsloyalitetsklub, kan du sørge for, at du er den næste i køen ved at forblive roligog behandle medarbejderne med respekt.
Sådan får dukompensation for din aflyste flyvning
Når du har taget dig afovenstående, herunder ombooking af dit flysæde eller en alternativ flyvning, såkan du indsende et krav om kompensation i henhold til EU-reguleringen 261.
HVEM HAR RET TIL FLYKOMPENSATION?
Hvis din flyvning forsinkes eller aflyses, kan du have ret til kompensation. EU-reguleringen 261 giver rejsende, vis fly blev aflyst, eller vis ankomst til deres destination blev forsinket med mere end 3 timer, mellem 250 og 600 euro i kompensation, afhængigt af længden på flyvningen. Dette inkluderer fly inden for EU samt alle fly, der afgår fra EU. Hvis du rejste til EU fra en ikke-europæisk destination, og din flyvning blev opereret af et EU-baseret flyselskab, så er du også dækket under EU261.
Der er specifikke tilfælde, hvor duikke er berettiget kompensation. Flyvninger, der er forsinket eller aflyst pågrund af “ekstraordinære omstændigheder”, dækkes ikke. Dette betyder, at du,hvis din flyrejse aflyses på grund af dårlige vejrforhold, intern strejkeeller noget andet uden for flyselskabets kontrol, ikke har ret tilkompensation. Dog har du ret til kompensation, hvis flyselskabet aflyste pågrund af tekniske problemer.
HVOR MEGET FLYKOMPENSATION FÅR JEG?
Størrelsen på din kompensationafhænger af flyafstanden, og om du har mistet enforbindelsesflyvning. Beløbet beregnes over hele rejsen, som du harreserveret under den samme reservation. Hvis du flyver fra Rom til New York medmellemlanding i London, men kun dit fly fra Rom blev annulleret (en afstand påkun 1435 km), har du stadig ret til den maksimale kompensation, fordi densamlede rejseafstand for alle flyvningerne på reservationen var over 3500 km.
FlyPenges eksperter hjælper dig med de specifikke detaljer i din ansøgning om kompensation. Det vigtigste er, at du ved, hvad du skal gøre, hvis din flyvning aflyses, og hvordan du indsender et krav om kompensation til flyselskabet.
HVORDAN SENDER JEG ET KRAV OM FLYKOMPENSATION?
Du kan indsende etkrav om flykompensation direkte til dit flyselskab – men ofte afviserflyselskabet din klage. Dine chancer for at få kompensation er større, hvis dubruger et firma, der er specialiseret i kompensation for flyforsinkelse, såsom FlyPenge. Herer, hvad du skal gøre, hvis din flyvning er forsinket eller aflyst, og dumener, at du har ret til kompensation:
- Klik på ” Start dit krav ” på FlyPenge.dk og udfyld formularen, som viser, om du kvalificerer dig til kompensation.
- Du skal blandt andet kende din samlede rute, flynummeret for den pågældende flyvning og årsagen til forsinkelsen eller aflysningen.
- Indtast dine oplysninger i bunden af formularen, så kontakter vi dig for at hjælpe dig med at indgive dit krav.
- Vi sørger for at indgive dit krav og al kommunikation med flyselskabet. Alt hvad vi muligvis har brug for fra dig, er en kopi af din flybillet, afhængigt af flyselskabet.
Flyforsinkelser ogaflyste flyvninger er aldrig sjove, men der er ting, du kan gøre for at gøreprocessen lettere. Du ved nu, hvad du skal gøre, hvis din flyvning eraflyst. Følg disse trin, så kommer du først i køen til at få denkompensation, du er berettiget til.