Coronaepidimiensglobale konsekvenser ændrede ikke kun forholdene her på jorden. De mangerestriktioner forvandlede også vores himmel og luftkvalitet fuldstændigt.
Det er formentlig ingen nyhed for dig, at vi rejser meget mindre i øjeblikket. Dette er naturligvis også afspejlet i statistikken over den globale flytrafik. Ifølge Flightradar24 faldt den globale flytrafik med 55 procent sidste uge i marts sammenlignet med den samme periode sidste år.
Flightradar24 er en flysporingstjeneste, der giver brugerne information om tusindvis af fly rundt om i verden.
I sin seneste månedlige rapport udtalte Flightradar24, at marts var vidne til et ” historisk fald i flytrafik, da COVID-19-restriktionerne udviklede sig og efterspørgslen på flyrejser fordampede.”
Lufttrafikken tog et styrtdyk
Statistikken viser,at det samlede antal flyvninger, der blev sporet af Flightradar24 i marts 2020,var 4.294.685 – en nedgang på 21,6% sammenlignet med 2019. Kommercielleflyvninger, der blev sporet i marts 2020, var 27,7% lavere end 2019. Igennemsnit lettede 145.000 fly om dagen i løbet af marts måned. I marts 2019lettede 176.000 fly hver dag. Det svarer til en samlet reduktion ilufttrafikken på ca. 18 procent i marts 2020 i forhold til samme måned sidsteår.
Men denne statistikillustrerer ikke det fulde billede, eftersom den stejle tilbagegang kun vistesig i slutningen af marts.
I februar faldtden globale kommercielle lufttrafik kun med 4,3% sammenlignet med året før. Detmest markante fald var i Kina, da regeringer rundt om i verden advarede mod altrejse til de berørte regioner. Ved udgangen af måneden begyndte lufttrafikkenat falde i Europa, især i Italien, da landet blev epicenteret for COVID-19, ogandre nationer begyndte at begrænse flyvninger til landet.
I begyndelsen afmarts begyndte antallet af flyvninger at stige lige så stille igen, darejsende blev opfordret til at tage hjem til deres land i takt med grænselukningerog rejseforbud. Men da rejserestriktionerne blev udbredt i slutningen af måneden,styrtdykkede tallene.
Læs også hvad dine rettigheder er i tilfælde af flyaflysning grundet Coronavirus.
Flightradar24rapporterede, at flytrafikken faldt med 3,9% i den første uge i marts, mensflytrafikken i den sidste uge faldt med 62,9%. Disse data fremhæves klart på Flightradar24’ssatellitbilleder.
- D. 7. marts kl. 15:00 UTC med 15.012 fly i luften
- D. 7. april kl. 15.00 UTC med kun 5.275 fly i luften
Flyselskaber kæmper for at overleve
Rejserestriktionerne har en ødelæggende effekt på flyselskaberne. Det er flyselskaber i hele verden, der er ramt af krisen. Mange ruter er lukket ned og der er generelt nødberedskab. Det gælder både i Europa, USA og Asien.
Der er en risiko for, at nogle flyselskaber ender med at gå konkurs, hvis COVID-19 fortsætter med at sprede sig, og flere lande forbyder ind- eller udrejse. Europas største regionale flyselskab, britiske Flybe, er allerede gået konkurs, og de er langt fra det eneste flyselskab, som er ramt af krise.
Læs også om COVID-19 skaber krise hos flere flyselskaber.
Data fra Flightradar24 viste desuden, at CO2-emissioner fra fly i marts faldt med 31 procent, svarende til ca. 28 mio. kuldioxid. Sat i perspektiv er det ensbetydende med, at der er 6 millioner mindre biler på jorden alene i dette år.
Læs også om byer rundt om i verden rapporterer om bedre luftkvalitet.