Start dit krav

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Kompensation for flyrejser i EU

Dette kan variere, men vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at få din erstatning så hurtigt som muligt. Den tid, det tager at behandle en sag, afhænger af, hvor lang tid luftfartsselskabet er om at svare, om de afviser din erstatning, og om vi skal indbringe dem for retten.

Vi følger op på alle igangværende sager og presser flyselskaberne til at besvare din anmodning om erstatning. Hvis kravet afvises, vil vores advokater gennemgå din sag, og derefter vil vi indbringe din sag for retten. Hvis sagen kommer for retten, kan det tage mere end 6 måneder, før sagen er afsluttet. Ring til os, hvis du har spørgsmål om, hvordan du kan kræve kompensation for flyforsinkelse.

EU 261-forordningerne indeholder retningslinjer for, hvordan rejsende kan få kompensation for forsinkede og aflyste flyvninger, men kun under visse omstændigheder. Om du har ret til flykompensation fra flyselskabet for en forsinket, overbooket eller aflyst flyvning afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen er i EU, hvor længe og hvorfor du blev forsinket, og om flyselskabet er registreret i EU. Nedenstående skema kan hjælpe dig med at afgøre, om du er berettiget til kompensation for flyrejser i EU.

Jeg fløj fra en lufthavn
Med et EU-luftfartsselskab
Med et luftfartsselskab uden for EU
Inden for EU
Uden for EU

Husk, at du sagtens kan have ret til kompensation, selv om der står “nej” i planen, hvis du har haft en tilslutningsflyvning på rejsen – det gælder også for charterrejser.

Står det i skemaet, at du er berettiget til kompensation for flyforsinkelse? Der er endnu et forbehold: Forsinkelsen må ikke skyldes det, der i reglerne kaldes “ekstraordinære omstændigheder” – dvs. ting, der ligger helt uden for luftfartsselskabets kontrol, og som luftfartsselskabet på ingen måde kunne have forudset eller forberedt sig på. Vejret er et eksempel på en ekstraordinær omstændighed – flyselskaberne behøver ikke at betale kompensation til EU-flyvninger, hvis forsinkelsen skyldes vejret.

Hvad der tæller som “ekstraordinære omstændigheder” er en juridisk vurdering, og det er normalt her, at kampen mellem flyselskabet og TravelRefunds juridiske team udspiller sig.

Du kan altid få svar på dine spørgsmål ved at skrive til os her eller ved at ringe til vores kundeservice på 82 82 85 85
Det er vigtigt, at du altid har et fuldstændigt overblik over, hvad der sker i din sag. Når du har indgivet en klage til os, begynder vi med at dobbelttjekke de “formelle” oplysninger – hvilket flyselskab var ansvarlig for dit fly, hvor længe flyet var forsinket osv. Det er det, vi gør for at sikre, at vi kræver din EU-flykompensation fra det rigtige flyselskab, og for at beregne præcis, hvor meget kompensation du er berettiget til. Derefter sender vi et brev til flyselskabet og påbegynder processen med at inddrive din erstatning.

For at kunne behandle din sag bruger vi dine personlige oplysninger samt oplysninger om rejsen og om, hvor forsinkelsen er opstået. I nogle tilfælde har vi også brug for en kopi af e-billetten for at bekræfte dit køb af rejsen. Nogle flyselskaber kræver et billedlegitimationskort for at bekræfte din identitet.

Erfaring tæller! Flypenge.dk er en del af Debtia, et af Danmarks største inkassobureauer. Der er vægt bag ordene, når vi sender et brev til flyselskaberne. Vi følger sagerne hele vejen til døren, og det ved de godt. Debtia er partner med Danmarks to største gældsregistre, RKI og Debitor Registret, og vi har mange timers erfaring med at håndtere inddrivelse af penge både i og uden for retten.

Flypenge.dk’s krav behandles af ACEA Law, som er en af de bedste i Europa til at inddrive kompensation for flyrejser i EU. Vi ved, hvordan man kæmper for – og vinder – din erstatning, og vi giver ikke op.

Endelig er der ingen forudbetalinger eller gebyrer hos Flypenge.dk. Det er ligefrem “no cure, no pay”, og det koster dig ikke en krone, hvis du ikke får din erstatning. Få mere at vide om, hvorfor du bør vælge os, og ring til os i dag.

Flypenge.dk er en privat virksomhed, der hjælper forsinkede passagerer med at kræve kompensation fra flyselskaberne i henhold til EU 261-forordningen. Vi har den erfaring, du har brug for for at vinde dit krav og få de penge, du har krav på.

På TravelRefund.com kan du hurtigt og nemt undersøge, om du har ret til erstatning ved at udfylde vores formular. Hvis du er berettiget til kompensation, sørger TravelRefund for at indgive dit krav om kompensation for flyrejser i EU og kommunikere med flyselskabet – hvilket kan være meget tidskrævende og frustrerende for rejsende. Og det koster dig kun noget, hvis vi vinder sagen!

Når dit fly er aflyst, ombooker flyselskabet dig på det første ledige fly til din destination. Mens du venter, har du ret til gratis mad og drikkevarer. Derudover skal du have fri adgang til at sende e-mails og foretage to telefonopkald. Hvis ombookingen betyder, at du først rejser dagen efter den planlagte afgang, tilbyder flyselskabet dig gratis indkvartering på et hotel og transport mellem lufthavnen og hotellet. Hvis du har betalt for mad og drikke eller hotelophold, kan du kræve, at flyselskabet dækker dine udgifter. Derfor skal du altid huske at gemme dine kvitteringer.

Hvis dit aflyste fly var en tilslutningsflyvning, kan du også vælge at få refunderet din flyrejse og få en returflyvning til din oprindelige lufthavn. Du kan også være berettiget til yderligere kompensation baseret på længden af din forsinkelse, indtil du kan blive ombooket. Se vores side om flypassagerers rettigheder for at få flere oplysninger.

Alle flyselskaber, der er omfattet af flypassagerrettighederne i henhold til EU-forordning (EF) nr. 261/2004, skal betale kompensation for forsinkelser. Om et flyselskaber skal betale kompensation for flyrejser i EU afhænger af, om det er registreret i EU, og også af afgangs- og ankomstbyerne. Brug nedenstående skema til at afgøre, om dit flyselskab og din flyvning er omfattet af reglerne.

flyrute
EU-registreret flyselskab
Ikke-EU-registreret flyselskab
Fra og til lande uden for EU
Nej
Nej
Fra lande uden for EU til lande inden for EU
Ja
Nej
Fra EU til lande uden for EU
Ja
Ja
Fra inden for EU til inden for EU
Ja
Ja

Hvor meget du kan få i kompensation fra flyselskabet for dit overbookede, forsinkede eller aflyste fly afhænger af rejsens længde, og hvor længe du har været forsinket, da du ankom til din destination. Husk også, at kompensationen er pr. passager. Se EU’s regler om flykompensation for at få flere oplysninger om flyrefusioner.

Hvis dit fly er forsinket i mere end 2 timer, har du ud over EU-flykompensation ret til:

  • Et gratis måltid og en forfriskning
  • Et gratis telefonopkald

I tilfælde af en forsinkelse på mere end 5 timer har du også ret til en gratis overnatning (hvis det er nødvendigt) samt transport til og fra lufthavnen under opholdet. Det er vigtigt at vide, hvad du skal gøre, hvis dit fly er forsinket, så du kan få de kuponer og faciliteter, du er berettiget til.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.