Virgin Atlantic vil drive verdens første grønne transatlantiske flyvning i 2023. Det bliver en milepæl i luftfartsindustriens historie.
Den første fuldstændige grønne transatlantiske flyvning nogensinde letter i Storbritannien næste år. Det fremgår i
en pressemeddelelse fra det britiske transportministerium.
Englands næststørste flyselskab, Virgin Atlantic Airways, vil i slutningen af 2023 flyve over Atlanterhavet udelukkende ved hjælp af det bæredygtige flybrændstof (SAF).
Den klimaneutrale flyvning er støttet af den britiske regering. Regeringen har afsat et beløb på godt 1 million pund – svarende til 8,5 millioner danske kroner – til projektet.
Flyrejsen strækker sig mellem lufthavnen Heathrow i London og lufthavnen JFK i New York. Dog vil der ikke være passagerer om bord på flyet.
Det er en Boeing 787-fly med Rolls-Royce-motorerne af typen Trent 1000, der får æren af at flyve ruten.
Virgin Atlantics klimaneutrale flyvning markerer en vigtigt historisk milepæl for hele luftfartsindustrien i sin rejse mod netto-nul-emissioner. Det hævder transportministeriet i pressemeddelelsen.
Man håber, at projektet kan demonstrere, at flyrejser kan drives udelukkende med bæredygtigt flybrændstof, som udleder mindre CO
2.
Men hvor grøn er en flyvningen med det bæredygtige flybrændstof, SAF, egentlig?
Hvad er SAF?
SAF er fremstillet af råmaterialer, primært brugt madolie, landbrugs- og skovbrugsaffald samt husholdningsaffald, såsom emballage, madrester og tekstiler.
SAF frigiver dog stadig kulstofemissioner, når det afbrændes.
Ifølge International Air Transport Association (IATA) kan SAF reducere CO
2-udledningen med omkring 70-80 procent sammenlignet med konventionelt fossilt jetbrændstof.
Dette skyldes, at SAF er lavet af affaldsprodukter, mens konventionelt kulstoffet allerede er udledt, eller fra planter, der absorberer kuldioxid, mens de vokser.
I dag kan kommercielle fly bruge det bæredygtige flybrændstof, SAF, hvis det blandes – i et forhold på 50 procent – med konventionelt fossilt jetbrændstof.
Brugen af 100 procent SAF på flyvninger kombineret med en reduktion i drivhusgasudledningen gennem køb af de såkaldte klimakreditter vil gøre luftfart klimaneutral.
Vidste du, at klimakreditter tillader køberen at udlede CO2, da kreditten forsikrer at neutralisere udledningen et andet sted.
En verdensnyhed skabt i fællesskab
Storbritanniens minister for erhverv, energi og industristrategi, Grant Shapps, lovede at fremskynde test af og godkendelser af teknologien bag SAF.
“Denne banebrydende nettonulemissions-flyvning, en verdensnyhed, vil demonstrere den afgørende rolle, som bæredygtigt flybrændstof kan spille i dekarboniseringen af luftfarten i overensstemmelse med vores ambitiøse nettonul-mål.”
Sådan sagde Shapps om Virgin Atlantics kommende grønne flyrute.
Virgin Atlantics første flyvning i 1984 var til New York. I dag er ruten fortsat en af selskabets mest populære ruter.
Luftfarten er en af de sektorer, der er sværest at dekarbonisere, og uden et hurtigt samarbejde kan den blive en af de industrier, der udleder flest drivhusgasser inden 2050.
Virgin Atlantics administrerende direktør, Shai Weiss, anerkender derfor også vigtigheden af projektet i pressemeddelelsen. Ifølge Weiss skal projektet udbrede og forbedre det bæredygtige flybrændstof:
”Denne udfordring anerkender den afgørende rolle, som bæredygtigt flybrændstof har i at stoppe udledninger af flytransport og det stigende kollektive behov for hurtigt at skrue op for produktionen og brugen af det bæredygtige flybrændstof globalt.”
Weiss forklarer endvidere i meddelelsen, at et samarbejde på tværs og mellem industriens eksperter er af afgørende betydning, hvis vi skal nå vores fælles ambition om netto-nul inden 2050.
Storbritanniens transportminister, Mark Harper, er sikker på at Virgin Atlantics grønne flyvning mellem London og New York vil vise omverden, hvor meget man kan opnå i fællesskab.
”I årtier har flyrejser fra London til New York symboliseret luftfartens evne til at forbinde mennesker og drive den internationale fremgang. Nu vil de (flyrejserne, red.) være pionerer i reduktionen af CO2-udledningen fra flyvning.”
Her i Danmark kan løsningen på den nye SVM-regerings vision om klimaneutrale indenrigsflyvninger inden 2030 måske findes i det britiske projekt med bæredygtigt flybrændstof.
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.
Hvor grønne er de bæredygtige flybrændstoffer?
Bæredygtige flybrændstoffer er dog ikke en mirakelløsning i kampen mod udledninger af emissioner.
SAF udleder mindst lige så meget CO2 som petroleum. Drivhusgasbesparelser opnås først i produktionsfasen.
Men produktionsfasen kan også være miljøskadelig.
Hvis virksomheder dyrker nye afgrøder (dvs. afgrøder, der ikke stammer fra genbrug) for at kompensere for emissioner, kan disse plantager føre til skovrydning og reduceret biodiversitet.
Brug af nye afgrøder er enormt skadeligt. Plantager af afgrøder som palmeolie, rapsfrø eller soja er en førende drivkraft for skovrydning.
Aktivister har beskyldt fortalerne for SAF for at bruge teknologien til at grønvaske en ellers forurenende industri.
Det britiske klimakonsulentselskab,
Element Energy, har kritiseret den britiske regering for dens urealistiske plan for en klimaneutral luftfartsindustri.
I en rapport, der blev offentliggjort tidligere i år, beskyldte Element Energy regeringen for at stole på uprøvet teknologi. De opfordrede dem derfor til at stoppe planlagte lufthavnsudvidelser i Gatwick Airport i West Sussex og Luton Airport i Bedforshire.
Klimabevidste rejsende vender sig i stigende grad mod andre transportformer, herunder togrejser.
Hvor udbredt er brugen af SAF?
Luftfarten står for omkring to procent af verdens globale CO2-udledning.
En undersøgelse fra Lunds Universitet i Sverige viste, at man ved at undgå blot én transatlantisk flyvning sparer otte gange mere drivhusgasemissioner om året, end hvad man ellers vil gøre med genanvendelse.
Men IATA – hvis medlemmer står for over 80 procent af verdens flytrafik – planlægger at nå netto-nul inden 2050.
SAF udråbes ofte som den bedste løsning til dekarbonisering.
Oneworld – som er verdens tredjestørste alliance af flyselskaber efter Star Alliance og SkyTeam med medlemmer som British Airways, American Airlines og Finnair – har lovet at bruge 10 procent SAF på alle sine flyvninger inden 2030.
Europa-Kommissionens “ReFuelEU”-initiativ foreslog at pålægge brændstofleverandører at bruge 2 procent SAF fra 2025 – med en gradvis stigende til 63 procent i 2050.
Lang vej endnu
Den nuværende anvendelse af SAF er fortsat ekstrem lav.
I 2019 tegnede SAF sig kun for 0,1 procent af alt jetbrændstof, der blev brugt på verdensplan.
Det er svært at opgradere SAF, da det er mere end dobbelt så dyrt som normalt brændstof.
Den britiske regering har bedt luftfartsindustrien om at anbringe mindst tre kommercielle SAF-produktionsanlæg i Storbritannien inden 2025. Den har desuden også lovet £ 180m (over 1.3 mia. danske kroner) til SAF-industrien.
SAF vil ikke kun være nøglen til dekarbonisering af luftfarten, men det kan skabe en britisk industri med en årlig omsætning på £ 2.4 milliarder inden 2040 samt understøtte op til 5.200 britiske job inden 2035.
Læs også om EU’s grønne luftfartsplan kan koste Spanien millioner af turister.