I december 1903 startede brødrene Wright æraen inden for luftfart med historiens første motordrevne fly. D.10 december 2019, 116 år senere, startede den elektriske æra inden for luftfart med det første fuldt elektrisk drevne kommercielle fly.
Flyrejser er udsat for meget negativ omtale i disse dage, særligt på grund af de kulstofemissioner, der er forbundet med at rejse med fly. Derfor må det siges lovende, at verdens første kommercielle elektriske fly netop er sat i luften. Ifølge luftfartseksperter er det et epokegørende øjeblik.
Harbor Air skrev historie
Den 10 december fløj et fly over Fraserfloden i Britisk Columbia, Canada. Denne flyvning satte verdensrekord.
Flyvningen blev udført af Nordamerikas største flyselskab, Harbor Air, som har specialiseret sig i vandfly og nu også med et fuldt ud kulneutralt fly. MagniX udviklede den elektriske motor, som den nu historiske vandflyver er udstyret med. Flyet har plads til seks passagerer og er af modellen DHC-2 de Havilland Beaver med 750 hestekræfter.
Piloten var den administrerende direktør og grundlægger af Harbor Air, Greg McDougall. Han udtalte efterfølgende, at de den dag skrev historie.
Det batteridrevne vandfly kan på en enkelt opladning flyve 160 kilometer. Det lyder måske ikke af meget, men det er det et epokegørende øjeblik i luftfartsindustrien, som ihærdigt arbejder på at mindske sit CO2-aftryk. Desuden er de 160 kilometer nok til at størstedelen af Harbor Air’s flyvninger.
Harbor Air flyver med en flåde på 14 DHC-2 Beaver, 22 DHC-3 Otters og 3 DHC-6 Twin Otters, hvilket gør det canadiske selskab til det største vandflyverselskab i Nordamerika. Dets netværk forbinder Vancouver og Seattle til destinationer i det nordvestlige Stillehav, med ca. 500.000 passagerer hvert år.
Starten på en tredje æra inden for luftfart
De involverede virksomheder udtalte, at denne historiske flyvning betyder starten på den tredje æra inden for luftfart - den elektriske tidsalder. De er tilfredse med den succesrige flyvning, da de sigter mod at blive verdens første fuldt ud elektriske kommercielle flåde. Harbor Air vil nu begynde certificerings- og godkendelsesprocessen for fremdrivningssystemet og eftermontering af fly med magniX's elektriske teknologi.
”I december 1903 lancerede Wright Brothers en ny æra for transport med den første flyvning af et motordrevet fly,” forklarer Roei Ganzarski, den administrerende direktør for magniX. ”Transportindustrien og særligt luftfartindustrien har været overvejende stillestående siden slutningen af 1930'erne. Nu beviser vi, at billige, miljøvenlige kommercielle elektriske flyrejser kan være en realitet i den nærmeste fremtid. ”
Elektriske ambitioner
Harbor Air håber at kunne elektrificere hele sin flåde inden 2022.
Det at skifte til elektriske motorer ses som en måde at reducere drivhusgasemissionerne i luftfartsindustrien. Det kommer midt i stigende bekymring fra rejsende over de forurenende virkninger som flyvning har på miljøet. I Storbritannien er luftfarten vurderet til at være den største kilde til emissioner inden 2050.
Dog er elektriske fly langt fra der, hvor det kan bidrage til at ændre det store billede.
Elektriske motorer, generatorer og strømfordeling er ganske avancerede, men batteriteknologien er bagud. Et fly som det, der er fløj i Vancouver, kan kun flyve ca. 160 km med et litiumbatteri.
De elektriske fly er endnu ikke der, hvor vi gerne have de skal være, men det er nok til at starte revolutionen," udtalte Ganzarski.
Andre store flyproducenter der arbejder på at udvikle elektriske fly, inkluderer blandt andre Boeing og Airbus.