Tidligere lufthavn i Shanghai er forvandlet til en smuk park

Efter nedlukning i 2011 forvandles landingsbanen for en gammel lufthavn på ny som en del af et urbaniseringsprojekt. New York Citys første kommunale lufthavn i Brooklyn er nu Floyd Bennett Field campingplads. Ecuadors Mariscal Sucre International Airport i Quito er blevet en stor offentlig park, Parque Bicentenario. Denne tendens er nu nået en af Shanghai's Longhua Airports tidligere landingsbaner, Xuhui Runway, som nu er blevet omdannet til en Park. En smuk ny park er blevet bygget på landingsbanen. Indtil 1949 var det Shanghais eneste civile landingsbane, og i hele 80 år var den i drift til 2011, hvor den lukkede. Xuhui Runway efterlod en 1830 meter lang og 79,8 meter bred bane. Det internationale arkitekturstudio Sasaki står bag urbaniseringsprojektet, der netop havde til formål at give landingsbanen nyt liv. De ønskede at bevare områdets historie som lufthavn, men også at skabe et åbent rum, der kunne give borgerne et pusterum fra den høje befolkningstæthed i den travle by. Samtidig ønskede de at skabe et bæredygtigt område.

Afspejler stedets tidligere historie

Banepladsen er blevet forvandlet til en lineær park med gangbroer og cykelstier ved siden af ​​en ny vej, mens seks rækker løvtræer løber langs parkens længde.

Parken er opdelt i en række mindre haver og beplantede områder, der er forbundet med betonstier.

"Den usædvanlige lineære og monolitiske form af den eksisterende bane tilbød os ubegrænset inspiration," sagde Dou Zhang, senior associate director for sasakis kontor i shanghai.

"For at afspejle stedets tidligere historie imiterer vores design formen af landingsbanen, hvilket skaber forskellige lineære rum til køretøjer, cykler og fodgængere ved at organisere parken og gaden i en sammenkoblet sekvens," fortsatte hun.

"Mens parken er lineær i form, skabes forskellige rumlige oplevelser ved at anvende forskellige materialer, skalaer, topografi og programmer."

Sasaki ønskede at medtage dele af den historiske betonbane, der var blevet dækket af et midlertidigt fortov efter lukningen. Studiet identificerede flere elementer, der kunne inkorporeres i parken, efter de opdagede landingsbanens elementer under fortovet.

Den vigtigste gågade gennem parken er dannet af en 3,6 meter bred sektion af landingsbanen, der stadig har sine oprindelige retningsmarkeringer bevaret, mens nedrevne stykker blev brugt ved siden af ​​stien.

"Den fantastiske skala og unikke karakter af den omfattende betonbelægning efterlod os ofte forvirrede over, hvordan vi både kunne bevare den historiske landingsbane og samtidig skabe en frodig bypark," forklarede Zhang.

”Da designprojektet blev igangsat, var det uklart, om den historiske beton var intakt under det midlertidige fortov,” tilføjede hun. "Efter omhyggelig afprøvning var entreprenøren i stand til at fjerne de øverste lag af asfalten ned til betonbanen."

Forurenet vand rengøres i parken

Parken blev designet til at samle afstrømningsvand fra det omkringliggende område med en stor regnhave oprettet i den nordlige ende af parken og et opsamlingsbassin bygget under vådområdet mod syd.

Forurenet regnvand fra de omkringliggende bygninger og gader opbevares og rengøres i parken, så det kan bruges inden for dets vandfunktioner og til vanding.

”Overfladevandkvaliteten er et stort problem i byen Shanghai,” sagde Zhang.

"Runway Park-projektet tilbød os en hidtil uset mulighed for at bruge avanceret teknologi til at udligne den negative indvirkning fra afstrømning af gader, samtidig med at vi designede parken og gaden."

Vidste du, at Shanghais vandveje er blevet stærkt forurenet i løbet af de sidste årtier, hvor byen i udpræget grad er blevet industrialiseret. Kun 3 procent af vandet i byen er rent nok til at drikke eller bruge til akvakultur. Ifølge myndighederne i Shanghai er over halvdelen af 2.500 søer og floder nær byen stærkt forurenet. Cirka 70% af industriaffaldet smides i vandet. 80% af vandforureningen er forårsaget af husholdningsspildevand. Mere end 6 milliarder pund affald, hovedsageligt plast, ender i verdens have hvert år.

Kåret til prestigefyldt arkitekturpris

Zhang håber, at parken bliver taget godt imod af byens beboere. "Parken arver stedets historie, mens den bringer moderne komfort og forskellige aktiviteter til nærliggende kvarterer, studerende og kontorarbejdere," sagde hun. "Den er åbent for alle aldre og grupper og for det meste gratis. Jeg håber, at folk vil føle sig energiske, engagerede, afslappede, nedsænket og lige så respekterede i parken." Det er midlertidig ikke kun beboerne, der har taget godt imod parken. Xuhui Runway Park står på listen for den prestigefyldte internationale arkitekturpris Dezeen Award 2020 for årets bedste landskabsprojekt blandt mere end 4.300 projekter fra mere end 85 lande. Dezeen er et af verdens største designmedier med næsten tre millioner følgere på Instagram og 2,5 millioner læsere hver måned. Det var dog det danske arkitektstudie Cope, som løb afsted med prisen for deres Karen Blixens Plads. Karen Blixens Plads ligger midt i Københavns Universitet Søndre Campus på Amager. Pladsen er en af de største offentlige pladser i København og har plads til mere end 2.000 parkerede cykler. Juryen sagde om projektet, at ”det er imponerende, hvordan man har formået at få pladsen til at føles som et åndedrag af frisk luft. En god blanding af landskabsdesign og arkitektur. Pladsen tilbyder en unik løsning på cykelopbevaringsproblemet i København”.
Universitetspladsen er arrangeret som en overlejret overflade af bakker og dale med plads til 2.000 parkerede cykler. Hjertet af campus ligger mellem bakkerne og dalene, og de forbinder universitetets tre hovedindgange. Som et naturligt mødested tilbyder området en fleksibel zone, hvor mange forskellige aktiviteter kan udfolde sig, herunder uformelle pauser, foredrag, gruppearbejde eller begivenheder uden for skoletiden, der fungerer som et rum i byen.
Læs også om oplev den berømte franske arkitektur som identiske kopier i Kina.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €