Afspejler stedets tidligere historie
Banepladsen er blevet forvandlet til en lineær park med gangbroer og cykelstier ved siden af en ny vej, mens seks rækker løvtræer løber langs parkens længde.
Parken er opdelt i en række mindre haver og beplantede områder, der er forbundet med betonstier.
"Den usædvanlige lineære og monolitiske form af den eksisterende bane tilbød os ubegrænset inspiration," sagde Dou Zhang, senior associate director for sasakis kontor i shanghai.
"For at afspejle stedets tidligere historie imiterer vores design formen af landingsbanen, hvilket skaber forskellige lineære rum til køretøjer, cykler og fodgængere ved at organisere parken og gaden i en sammenkoblet sekvens," fortsatte hun.
"Mens parken er lineær i form, skabes forskellige rumlige oplevelser ved at anvende forskellige materialer, skalaer, topografi og programmer."
Sasaki ønskede at medtage dele af den historiske betonbane, der var blevet dækket af et midlertidigt fortov efter lukningen. Studiet identificerede flere elementer, der kunne inkorporeres i parken, efter de opdagede landingsbanens elementer under fortovet.
Den vigtigste gågade gennem parken er dannet af en 3,6 meter bred sektion af landingsbanen, der stadig har sine oprindelige retningsmarkeringer bevaret, mens nedrevne stykker blev brugt ved siden af stien.
"Den fantastiske skala og unikke karakter af den omfattende betonbelægning efterlod os ofte forvirrede over, hvordan vi både kunne bevare den historiske landingsbane og samtidig skabe en frodig bypark," forklarede Zhang.
”Da designprojektet blev igangsat, var det uklart, om den historiske beton var intakt under det midlertidige fortov,” tilføjede hun. "Efter omhyggelig afprøvning var entreprenøren i stand til at fjerne de øverste lag af asfalten ned til betonbanen."
Forurenet vand rengøres i parken
Parken blev designet til at samle afstrømningsvand fra det omkringliggende område med en stor regnhave oprettet i den nordlige ende af parken og et opsamlingsbassin bygget under vådområdet mod syd.
Forurenet regnvand fra de omkringliggende bygninger og gader opbevares og rengøres i parken, så det kan bruges inden for dets vandfunktioner og til vanding.
”Overfladevandkvaliteten er et stort problem i byen Shanghai,” sagde Zhang.
"Runway Park-projektet tilbød os en hidtil uset mulighed for at bruge avanceret teknologi til at udligne den negative indvirkning fra afstrømning af gader, samtidig med at vi designede parken og gaden."
Vidste du, at Shanghais vandveje er blevet stærkt forurenet i løbet af de sidste årtier, hvor byen i udpræget grad er blevet industrialiseret. Kun 3 procent af vandet i byen er rent nok til at drikke eller bruge til akvakultur. Ifølge myndighederne i Shanghai er over halvdelen af 2.500 søer og floder nær byen stærkt forurenet. Cirka 70% af industriaffaldet smides i vandet. 80% af vandforureningen er forårsaget af husholdningsspildevand. Mere end 6 milliarder pund affald, hovedsageligt plast, ender i verdens have hvert år.