Den kendte teaterscene i Berlin, Berliner Ensemble, fjernede mere end halvdelen af sine sæder for at holde publikum sikkert adskilt
Verdens teatre, museer og biografer forbereder sig på at åbne dørene op igen efter corona-epidemien. Det har fået mange til at spekulere over, hvordan underholdningssteder vil håndtere kravet om social afstand fremover. Et teater i Berlin har i et kreativt forsøg på at overholde restriktionerne fjernet 500 af sine 700 pladser. Billederne taler for sig selv. Sådan kan kulturelle begivenheder i fremtiden se ud.
Brecht og det kritiske blik
Berliner Ensemble er et af de mest kendte og mest respekterede teatre i den tyske hovedstad. Det blev grundlagt i Østberlin i 1949 af den tyske dramatiker, librettist og lyriker Bertolt Brecht og hans kone, skuespillerinden Helene Weigel. Det fik sit ry især ved at vise Brechts egne teaterstykker.
Berliner Ensemble har altid haft et kritisk blik på socialt relevante spørgsmål, behandlet spørgsmål af aktuelle samfundsmæssig relevans, og haft et stærkere fokus på moderne tekster og emner. Den dag i dag følger teatret stadig denne stil, som er særlig typisk for Brechts skuespil.
I 1954 fik teatergruppen sit eget spillested i den gamle teaterbygning Theater am Schiffbauerdamm, hvor Brecht i 1928 havde sit gennembrud med Dreigroschenoper.
Fra 700 pladser til 200
Nu har gruppen fjernede pladserne for at undersøge, hvordan social afstand kan opnås, når teatret genåbner i september. Hver anden række er taget væk, og de resterende sæder er arrangeret enten individuelt eller i par.
Resultatet har overrasket selv lederen af Berliner Ensemble Oliver Reese. Den uundgåelige tilpasning til de nye omstændigheder er også stadig nødvendig.
Teaterfans skal også vænne sig til de nye tilpasninger. Der vil blive vist relative korte stykker, maks. 2 ½ time, eftersom der ikke er nogen toiletpause. Det vil tage alt for meget tid på grund af afstanden, ”forklarer Reese.
"For mig er de nye siddepladser et udtryk for en længsel efter at vende tilbage til scenen," sagde Reese, der ønsker at forsikre publikum, at ensemblet optræder med samme energi for det fremtidige publikum på 200, som de gør for 700 mennesker. "Vi prøver i øjeblikket forskellige foranstaltninger og nærmer os skridt for skridt tilbage, og vi ønsker at håndtere nye oplevelser fleksibelt og reagere hurtigt på skiftende forhold."
Berliner Ensemble har også tilpasset listen over de teaterstykker, som de fremviser. Produktion af Macbeth er blandt andet skåret fra, eftersom det indeholder for mange kys.
Andre sikkerhedsforanstaltninger inkluderer en kontaktløs kontrol af billetter og et krav for publikum om at bære masker, indtil de når deres sæde. En ekstra bonus er, at sæderne, der er blevet fjernet, vil blive renoveret. "Og så snart det er muligt og tilladt igen, vil vi straks geninstallere stolene," tweetede Reese. "Fuldstændig efterset og uden den velkendte, irriterende knirk - det lover jeg!"
Allerede den 19. maj, da han præsenterede tidsplanen for 2020/21, understregede han: "Vi vil bestemt spille igen, det er vores mission".
Den usædvanlige nye siddepladsordning er designet til at holde publikum mindst 1,5 meter fra hinanden - i tråd med den tyske regerings sikkerhedsforordninger. Selvom det nu er tilladt at fremvise udendørsforestillinger, forudser det Berliner Ensemble ikke, at det vil være tilladt at åbne sine døre til indendørsforestillinger før i efteråret.