Inden for to år vil der køre toge fra Stockholm og Malmø gennem Danmark til Hamborg og Bruxelles. Det fremgår af en ny aftale mellem den svenske regering, Centerpartiet og Liberalerna.
I 1990'erne kunne du gå i seng i København og vågne op i Berlin eller Hamborg.
I dag afgår der ikke et enkelt nattog fra hovedstaden og på tværs af landegrænser. Men Danmark er ikke alene. I løbet af de sidste 20 år er nattetog-forbindelser blevet indstillet i hele Europa.
Der var meget, der tydet på, at nattogene havde set deres sidste dage. Men i de seneste måneder har nattogene oplevet en renæssance i Europa.
Seneste har Sverige udmeldt, at de vil introducere en ny international nattog-forbindelse til Tyskland og Belgien i august 2022. Den vil blive en yderligere tilføjelse til Europas hurtigt ekspanderende tognetværk.
Den store efterspørgsel på nye togruter kan være resultat af coronavirus-udbruddet, hvor mange ser lufthavne som en potentiel smitterisiko.
Danmark er med på planen
Den nye rute forbinder svenske og danske byer med Hamborg og Bruxelles, hvilket giver mulighed for hurtige forbindelser til Centraleuropa og Storbritannien. Den svenske regering har afsat 400 millioner svenske kroner, 289 millioner danske kroner, til projektet.
Siden 2014 har det ikke været muligt at rejse med nattog fra eller via Danmark, men efter forhandlinger med den svenske regering i april, gjorde den danske regering, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet det klart, at Danmark er med på planen.
Parterne blev enige om at afsætte 5 mio. kr. årligt i perioden 2021-2023 til at medfinansiere og/eller på anden vis fremme udbygning af nattogtrafik mellem Sverige og Tyskland/Belgien. Det ses af en pressemeddelelse fra 2. april 2020.
Sverige har i øjeblikket nattog-forbindelser, der kører indenlandsk og til Norge, mens Norge selv kører nattog på Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen. Denne sommer er det dog kun Bergensbanen, der har kørt nattog i Norge. De fleste nattog rundt i landet blev aflyst, da coronakrisen bryd ud i marts.
Et grønt alternativ
Sverige startede for et par år siden flyskam-bevægelsen eller "flight shame" -bevægelsen, der opfordrer rejsende til at genoverveje deres flyvning på grund af dets miljøpåvirkning. Togrejser producerer betydeligt færre drivhusgasemissioner end flyrejser, men grundet stigningen af lavprisflyselskaber har der været en nedgang i Europas nattog-forbindelser, særligt her i Skandinavien.
Ikke desto mindre har nattog-forbindelser gjort et bemærkelsesværdigt comeback, herunder en ny overnatningsforbindelse, der blev lanceret i den 30. juni 2020 mellem de fem EU-lande Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Slovenien og Kroatien via Prag den 30. juni. Det var så populært, at det nu kører hver nat med titusinder af solgte billetter, og vogne der er fuldt booket.
Frankrigs transportminister, Jean-Baptiste Djebbari, annoncerede også i sidste måned, at en nattogtjeneste mellem Paris og Nice, der blev indstillet i 2017, vil blive genoprettet. Europa-Kommissionen har også annonceret, at de ønsker at etablere et separat støtteprogram for at få nattogene i gang.
Næste år forventes det europæiske år for jernbane, et kontinentbredt initiativ til fremme af togrejser. Da Europa begynder at komme ud af coronavirus-pandemien, overvejer politikerne nye økonomiske incitamenter til at hjælpe med at styrke økonomien, når folk igen kan rejse frit. Et sådant forslag inkluderer en plan for et ultrahurtigt tognetværk, der forbinder europæiske hovedstæder, der halverer den aktuelle rejsetid og muligvis gør flyvning til disse destinationer forældet.
Rejserestriktionerne lettes globalt, da verden tilpasser sig en ny normal. Find ud af, hvordan COVID-19 ændrer rejsen.
Læs også om hvordan du kan gøre din næste rejse mere bæredygtig.