Start dit krav

Skal du virkelig slukke din mobiltelefon i flyet?

 

Du har sikkert oplevet det før. Du har netop sat dig til rette i flysædet, fundet din yndlingsserie eller -film frem på mobilen eller laptoppen, og du venter nu bare på take-off, så underholdningen kan begynde. Men ligesom flyet letter fra landingsbanen beordrer stewardessen dig at slukke din elektroniske enhed. Typisk! Er det virkelig nødvendig, spørger du dig selv? Der sker da sikkert ikke noget ved, at du modvilligt trykker på play alligevel. Men der tager du fejl.

Mobilstråling i et trådløst samfund

Mobilstråling er højfrekvente mikrobølger, hvilket kan forstås som en form for elektromagnetisk stråling. Deraf også strålingens tekniske navn EMR, electromagnetic radiation. EMR er skiftende elektriske og magnetiske felter. De fungerer som usynlige signaler i din trådløse elektroniske enhed. Strålerne kan passere vinduer, mure og beton. De kan sågar trænge igennem vores kroppe!

Vi har næsten alle taget de nye teknologier til os uden at flakke med øjnene. Verdenssamfundet er i dag trådløst, og vi sender dagligt flere milliarder af stråler gennem luften. De vigtige emails, hurtige sms’er og ikke mindst streaming af timevis underholdning ville slet ikke kunne lade sig gøre uden de elektromagnetiske stråler.  De er dog heller ikke uden deres bagside. Det er eksempelvis stadig uklart, hvorvidt de elektroniske signaler er direkte sundhedsskadelig. Men det er en helt anden snak!

De forstyrrende stråler

Alle elektriske apparater og installationer påvirker hinanden, såfremt de er gensidigt tilknyttet eller er i nærheden af hinanden.  Du har måske før oplevet elektriske forstyrrelser mellem dine mobile enheder og den nærliggende opvaskemaskine. Jamen hvad har det med fly at gøre, spørger du sikkert nu?

Jo ser du, flyvemaskiner er ligesom din mobiltelefon og opvaskemaskine styret af elektromagnetiske signaler. Fly bruger bl.a. mikrobølgerne i deres radar, deres landingssystem og ikke mindst i deres kommunikations- og navigationssystem. Man har observeret, at GSM-net, 3G og 4G dataforbindelse sender en lavfrekvent radiobølge, som i nogle tilfælde kan forstyrre flyinstrumenterne og den elektriske aktivitet, der foregår på flyet. Det er derfor vigtigt, at mobiltelefoner er fuldstændigt slukket ombord på flyet. Det er ikke nok blot at gemme dem ned i lommen, da GSM- og 3G enheder konstant er i kontakt med basestationerne. De udsender og modtager signaler hele tiden. Dette trods du ikke anvender din mobil.

En tændt mobiltelefon kan da umuligt betyde noget

Det er som sådan ikke sikkerhedskritisk, at en enkelt passager egoistisk ignorerer reglerne. Men forstil dig at 5 passagerer vælger at trodse reglerne. Ja, så vil der pludselig være 5 enheder, der søger efter celletårne med maksimal effekt. Det er meget elektromagnetisk forurening!

Der eksisterer mindst to alvorlige flystyrt, hvor mobiltelefoner er blevet impliceret: flystyrtet i Schweiz i 2000,og flystyrtet i Christchurch, New Zealand, i 2003. Begge styrt skyldes uregelmæssige transmissioner fra en enkel mobiltelefon, der forvirrede autopiloten.

Disse tilfælde hører dog til ekstremerne. Det er stadig forholdsvist uklart, hvor stor betydning elektroniske enheder har på flyet, så det er mest af alt en sikkerhedsforanstaltning. Spørgsmålet er så om du tør at tage chancen og trykke på play?

Kategorier:Ikke-kategoriseret

Få din kompensation

Har du haft et forsinket eller aflyst fly inden for de sidste 3 år? Få op til 4.500 kr. pr. passager!

  • 100% gratis kompensationstjek
  • No cure, no pay
  • Hvis du bliver betalt, trækker vi et mindre gebyr fra, inden vi udbetaler dig.

Seneste artikler

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.