Verdens første fuldt ud elektriske passagerfly har med succes gennemført første testflyvning. Nu håber selskabet bag at have det på markedet i 2027.
Elbiler er efterhånden begyndt at dominere i trafikken, men de store kommercielle fly er endnu drevet af jetmotorer. Ifølge den tyske non-profit organisation, Atmosfair, har en passager på en returflyvning mellem London og Rom et kulstofaftryk på 234 kg CO2.
Det arbejder den israelsk-amerikanske flyproducent, Eviation Aircraft, ihærdigt på at ændre. De har udtænkt og gennem en årrække arbejdet på udvikle et helt elektrisk fly, der kan bruges på lignende korte tur/returflyvninger. Batteriteknologien ligner den, vi kender fra elbiler.
Eviations elektriske fly Alice, hvis navn er inspireret af børnebogen "Alice i eventyrland", har netop fuldført første testflyvning.
Flyvningen fandt sted tirsdag morgen den 27. september ved Grant County International Airport tæt ved byen Moses Lake i staten Washington.
Alice fløj i otte minutter i en højde på lidt over en kilometer, før det landede igen i lufthavnen.
Det er den første af en række prøveflyvninger, som Eviation har planlagt. Derfor var der ingen passagerer ombord, blot en pilot.
Målet er dog at kunne flyve en strækning på 460 kilometer med fuld last. Flyets maksimale hastighed er omkring 461 kilometer i timen. Til sammenligning kan et moderne jetfly i dag flyve omkring dobbelt så hurtigt med en fart på 946 kilometer i timen.
”Det her er historisk”
Den vellykket første flyvning med Alice er resultat af en lang udviklingsproces, som har stået på siden 2015, hvor Eviation blev grundlagt.
Udviklingsprogrammet har ikke været ligetil. Alice var oprindeligt tiltænkt at blive taget i brug i 2021. Derfor kunne Eviations administrerende direktør, Gregory Davis, ikke få armene ned efter den vellykkede testflyvning.
”Vi har lige skabt historie inden for luftfarten. Det handler om at ændre den måde, som vi flyver på. Det handler om at forbinde forskellige samfund på en bæredygtig måde, og vi stråler helt ærligt af stolthed på denne smukke og solrige dag ved Moses Lake,” sagde Gregory Davis.
Batteriteknologien er ikke på et stadie for elektriske passagerfly endnu
Den største tekniske udfordring som Eviation skal overvinde, er udviklingen af batterier. Selskabet sigter mod at udvikle et batteri, der kan oplades på cirka 35 minutter til korte ture på mellem 1 og 2 timer.
"Vi ser på at udvikle et fly, der kan flyve 1 til 2 timer, hvilket er typisk for det segment. Så 150 til 250 sømil med reserver. Og det er det, vi sigter mod for vores første indtræden på markedet, "sagde Davis.
Davis håber også, at Alice kan være certificeret af USA’s luftfartsmyndigheder og ramme markedet inden 2027 både for passager- og fragtfly. Bliver Alice det, vil det blive verdens første kommercielle elfly.
Eviation havde oprindelig regnet med, at dette ville ske allerede i 2024. Men de tunge batterier begrænser rækkevidde og nyttelastkapacitet, som kræves til elektriske fly. Derfor har de valgt at vente på yderligere fremskridt inden for batteriteknologien før den endelige lancering.
Alice har en propel monteret bagpå ved halen. Flyet drives af lithium-ion-batterier med en samlet vægt på 3.600 kg.
Flere kunder har lagt ordre på Alice
Alice skal eksistere i tre forskellige modeller. En model skal være til pendler-passagerer, en til fragt og i den mere eksklusive ende af skalaen et forretningsfly. Pendlermodellen har plads til ni passagerer og to piloter. Forretningsmodellen har plads til seks passagerer, og fragtflyet har plads til omkring 400 kg gods.
Tre luftfartsvirksomheder har foreløbig lagt ordre ind på Alice. Det drejer sig om Cape Air, der sidste år bestilte 75 elektriske passagerfly, charterflyselskabet GlobalX, der har bestilt50 passagerfly, og logistikgiganten DHL Express, der sidste år bestilte 12 Alice eCargo-fragtfly, som kan fragte omkring 400 kg.
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.
Du kan her se Alice flyve for første gang.
https://youtu.be/_HzIvWcm0ig