Hvad savner du mest ved at flyve? Er det spændingen, når flyet letter? Mødet med en ny kultur og et nyt land? Eller er du en af dem, der dagdrømmer om den flymad, der serveres under din flyrejse?
Hvis du bor i Finland og savner den flymad, som du får serveret på fly, så er dette nok årets bedste nyhed for dig. Det finske flyselskab
Finnair er begyndt i et nyt forretningsforetagende at sælge færdiglavet business class-inspirerede flymåltider i en butik nær Helsinki Lufthavn i byen Vantaa.
Produkterne fra 'Taste of Finnair' fås i det finske supermarked K-Citymarket i Tammisto, der er ejet af Kesko. De er inspireret af det nordiske og japanske køkken, og indeholder derudover sæsonbestemte ingredienser. Menuerne består af blandt andet af finsk rensdyr og oksekød i teriyaki-radise sauce med forårsløg og ris, der trækker på Tokyos gademadskultur. Kunder kan også købe en ristet gulerods- og blåostmousse med hasselnød og en røget kantarelrisotto.
Der vil være to hovedretter tilgængelige hele ugen fra mandag til søndag, og en ekstra forret at vælge fra fredag til søndag. Menuen skifter hver anden uge, og forretter koster fra € 5,90 (43,91 Danske kroner) og hovedretter fra € 12,90 (96 Danske kroner).
Måltiderne er designet af Finnairs kokke og er håndlavede i flyselskabets dedikerede Finnair Kitchen.
Læs også om din smagssans manipuleres i flyveren.
Drømmer om at udvide projektet
Finnair vil øge produktionen af deres flymad og begynde at sælge måltiderne i andre butikker, hvis disse måltider er en lige så stor succes på landjord som i luften.
”Vi vil tilbyde en Finnair-oplevelse og dagligdagsluksus derhjemme, nu hvor flyrejser er blevet begrænset på mange måder," udtalte Marika Nieminen, Finnair Kitchen VP i forbindelse med lanceringen af måltiderne på landjord.
"Samtidig er dette en ny forretning, der åbner sig for os og beskæftiger vores kokke i Vantaa. Da så mange af Finnair Kitchen's medarbejdere midlertidigt afskediges, giver projektet os mulighed for at skabe nyt arbejde og beskæftigelse for vores ansatte. ”
Finnar har været i stand til at rekruttere ca. 10 ansatte til projektet.
Finnair testede først konceptet internt og solgte maden til flypersonalet. Da det viste sig populært, tog flyselskabet ideen til K-Citymarket i Tammisto, Vantaa. Købmanden ligger meget tæt på Finnair Kitchens hovedkvarter.
Efter at have lanceret måltiderne i Vantaa den 15. oktober planlægger Finnair at udvide til andre K-Citymarket-butikker i hele Finland og måske endda videre ud over de finske grænser.
Flyselskabet satser på sit specialiserede smagsudtryk - moderne nordiske noter sammensat med en japansk flair - kan have en international appel, selvom Nieminen udtrykker, at det stadig er for tidligt at snakke om fremtidsudsigterne. Men ikke desto mindre er kvaliteten af maden noget, der er virkelig stolte af.
Finnair var også interesseret i at tilbyde passagerer, der normalt flyver i økonomiklassen en smag på Business Class-oplevelsen.
Andre flyselskaber tænker også kreativt under corona-pandemien
Andre flyselskaber har også eksperimenteret med at bringe flyoplevelsen ned på landjorden til alle de fortvivlet flyentusiaster.
Qantas satte for nylig adskillige barvogne fra Boeing 747'ere med alkohol, godbidder, førsteklasses tæpper og nattøj etc. til salg. De er allerede udsolgt.
I mellemtiden lancerede Singapore Airlines en pop-up restaurant med luftfarts-tema i Singapore Changi Airport. Her kreerede de en madoplevelse, som var man ombord på en Airbus A380.
Læs også om sådan har flymaden ændret sig gennem tiden.