Nogle rejsende er så desperate efter at komme ud at flyve igen, at flere flyselskaber begynder at tilbyde destinationsløse flyrejser.
De globale rejse- og flyrestriktioner forårsaget af coronavirus-pandemi har gjort, at mange rejsende ikke kun drømmer om fjerne destinationer, men også om den oplevelse, det er at flyve med alt, hvad dette indebærer. Lige fra spændingen under start til de overdådige udsigter, der rammer blikket fra flyets vinduer.
Netop derfor er fænomenet ”flyvninger uden destination" opstået. Det vil sige flyrejser, der letter fra jorden med det formål at flyve og ikke med det formål at nå en bestemt destination.
Til oktober tilbyder Qantas, Australiens nationale flyselskab, en syv timers 'glædeflyvning' på en Boeing 787 Dreamliner fra Sydney.
Fra himlen i flyet skal passagerer opleve berømte australske attraktioner, herunder Sydney Harbour og Great Barrier Reef. Flyet vil også passere meget tæt på seværdigheder såsom Uluru og Bondi-stranden, før flyet lander igen.
De 134 ledige pladser blev udsolgt på blot 10 minutter.
’Det er sandsynligvis den bedst sælgende flyvning i Qantas historie. Folk savner helt klart rejser og oplevelsen af at flyve. Mange af vores hyppige flyers er vant til at være på et fly hver anden uge, og de har fortalt os, at de savner oplevelsen af at flyve lige så meget som mødet med nye destinationer'.
Sådan udtalte Qantas' administrerende direktør Alan Joyce i en pressemeddelelse om deres nye tiltag. Hvis tendensen fortsætter, vil Qantas fortsætte med at drive de destinationsløse flyvninger.
Qantas har markedsført flyrejsen som en naturskøn og ikke mindst miljøvenlig flyoplevelse. De udtalte nemlig, at den 'vil blive kulstofkompenseret og fungere på en omkostningsneutral basis'.
De midterste flysæder blokeres, men det handler ikke om den sociale distancering for Qantas. Flyselskabet vil derimod gerne sikre, at alle passagerer får et godt udsyn fra flyets store vinduer.
Corona-pandemien har sat gang i en ny flytrend
Qantas er dog ikke det første flyselskab, der driver flyrejser uden kurs mod en egentlig destination.
I juli og august lancerede EVA Air i Taiwan specielle Hello Kitty-tema flyvninger, hvoraf nogle af dem forblev på landingsbanen under hele 'oplevelsen'. Passagererne fik dog en kæmpe opgradering af deres måltider under ”flyvningen”, hvilket blev tilberedt af kokken Motokazu Nakamura med tre Michelin-stjerner.
Singapore Airlines overvejer også at starte tre timers flyrejser rundt om i landet, der afgår fra og lander i
Singapore Changi Airport. Det gør de i et forsøg på at inddrive nogle af de penge, som de har tabt under coronavirus-pandemien.
Og selvom flyvningen ikke er særlig lang, så begynder og slutter den i det mindste i verdens bedste lufthavn. Singapore Changi Airport er nemlig for ottende år i træk blevet kåret til verden bedste lufthavn af skytrax. Den forbinder rejsende med over 200 destinationer rundt om i hele verden med 80 internationale flyselskaber.
Singapore har haft særligt strenge COVID-19 regler og foranstaltninger. Det Asiatiske lands grænser forbliver lukket for kortvarige besøgende. De, der får godkendelse til at komme ind i landet, skal gå i karantæne i 14 dage og overvåges af et elektronisk armbånd for at sikre, at de ikke forlader hjemmet.
Men uanset hvad er det måske kun et spørgsmål om tid, før denne flytrend også rammer de danske flyselskaber, herunder SAS.
Læs også om Roms Fiumicino lufthavn er verdens første 5-stjernet COVID-19-lufthavn.