Det skandinaviske flyselskab, SAS, og de fagforeninger, der repræsenterer dets piloter, meddelte tirsdag den 19. juli, at de har indgået en aftale, der afslutter den 15 dages strejke, der har kostet selskabet mellem 70 og 95 millioner kroner om dagen.
Den nye overenskomst betyder, at SAS vil genoptage deres flyvninger hurtigst muligt. Der kan dog gå nogle dage, før de flyver normalt, belyser selskabet.
Den nye aftale mellem SAS og piloternes fagforeninger gælder de næste fem og et halvt år, hvilket er helt usædvanligt i sig selv grundet længden. Men netop denne aftale er ifølge SAS en vigtig del af den omfattende tranformationsplan SAS FORWARD, som skal give øget stabilitet og øget forudsigelighed i til potentielle investeringer.
Den giver de skandinaviske piloter en øget arbejdstid på 60 timer om ugen. Piloterne er desuden gået med til en lønnedsættelse på 25 procent.
”SAS vil genoptage flyvninger efter deres normale tidsplan hurtigst muligt.”
Sådan lød det blandt andet i en pressemeddelelse fra SAS efter forhandlinger, der varede hele mandagen og sluttede tirsdag morgen.
"SAS-piloterne har påtaget sig ansvaret ved at underskrive en ny aftale med SAS, og strejken vil ophøre," fortalte det i Svensk Pilotförening (SPF) i en separat pressemeddelelse.
”Jeg er glad for at kunne meddele, at vi nu er nået til enighed med de fire pilotforbund for SAS Scandinavia, og at strejken er forbi," udtalte SPF's administrerende direktør Anko van der Werff.
"Endelig kan vi vende tilbage til normal drift og flyve vores kunder på deres længe ventede sommerferie. Jeg beklager dybt, at så mange af vores passagerer er blevet ramt af denne strejke," tilføjede van der Werff.
Hvor længe var SAS-piloterne i strejke?
Næsten 1.000 piloter strejkede den 4. juli i år. De protesterede mod lønnedskæringer krævet af ledelsen som led i en omstruktureringsplan for at sikre virksomhedens overlevelse og mod virksomhedens beslutning om ikke at genansætte piloter, der blev afskediget under COVID-pandemien i 2020.
Ifølge SPF skal de 450 piloter, som blev opsagt under pandemien, genansættes under den nye overenskomst inden 2024. Dette før SAS kan ansætter nye piloter i datterselskaberne.
Dagen efter strejkens første dag meddelte SAS, at de søgte konkursbeskyttelse i USA, den såkaldte chapter 11-beskyttelse.
I sidste uge advarede virksomhedens administrerende direktør Anko van der Werff om, at den langvarige strejke truede "succesen for Chapter 11-processen og i sidste ende virksomhedens overlevelse".
Hvor meget koster en strejke et flyselskab?
I pressemeddelelsen lyder det, at strejken har kostet selskabet lidt over en milliard kroner. Over de 15 dage, strejken har forløbet sig, er omkring 380.000 passagerer blevet ramt af de omkring 3700 aflyste flyvninger.
Strejken har også haft en "alvorlig indvirkning på mulighederne for succes" for SAS Forward, den spare- og omstruktureringsplan, som virksomheden lancerede i februar, sagde Anko van der Werff.
"Vi fortsætter nu det vigtige arbejde med at videreføre vores SAS Forward transformationsplan og opbygge et stærkt og konkurrencedygtigt SAS for kommende generationer," sagde van der Werff tirsdag.
Rejsekaos fortsætter over hele Europa
Sommeren tegner til at blive en svær sommer for Europas flyselskaber og lufthavne, hvor personalemangel påvirker flytrafikken.
Efter adskillige nedskæringer i forbindelse med COVID kæmper flyselskaber og lufthavne med at rekruttere nyt personale i mange lande.
SAS, som beskæftiger næsten 7.000 mennesker, hovedsageligt i de tre skandinaviske lande (Sverige, Norge og Danmark), søger også at gennemføre en kapitalforhøjelsesplan på omkring 1 milliard euro for at rejse nye penge.
Læs også om SAS-piloterne går i strejke – her er dine rettigheder.