Scandinavian Airlines (SAS) og Norwegian Air ville sandsynligvis allerede have været nødt til at indgive konkurs, hævder en førende analytiker, hvis det ikke var for den massive statsstøtte, de har modtaget under Corona-krisen. Nu kæmper begge flyselskaber for at bevare deres position, og SAS udsendte en formel undskyldning tirsdag over manglende tilbagebetaling af billetter til passagerer på aflyste flyvninger.
Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, har i mange år fulgt luftfartsindustrien og SAS. Han fortalte tirsdag til det norske dagblad Dagens Næringsliv (DN), at finansiel nødhjælp, der tilbydes gennem forskellige pakker fra skandinaviske regeringer, klart har holdt begge flyselskaber i live indtil videre i coronakrisen.
Norwegian Air forventes også at rapportere om sine store tab i denne uge. I SAS 'tilfælde drejer det sig om et tab på 1,7 milliarder kroner fra maj til juli. I samme periode sidste år omsatte SAS for 13,4 mia. svenske kroner. Det tal er i år kun 2,5 mia. svenske kroner, efter at Corona-krisen groundede de fleste fly og lammede rejsebranchen.
SAS 'tab er dets største nogensinde i den vigtige sommersæson, som traditionelt er højsæson for flyselskaberne. Mens indtægterne faldt med 81,3 procent, faldt passagertallet med 85,6 procent i perioden maj til juli.
Manglende tilbagebetalinger
Nu mener både analytikere, store rejsebureauer og passagerer, der venter på at få tilbagebetalt flybilletter fra aflyste flyvninger, at SAS og Norwegian Air bevidst har trukket refusionsprocessen ud.
”Job nummer et er at bevare og beskytte kontanterne så godt som muligt,” sagde Pedersen til DN, “ikke kun hos SAS, men inden for hele luftfartsindustrien.” Han og mange andre mener, at der foregår en intens redningsplan inden for luftfartsselskaberne for at fastholde så mange kontanter som muligt - blot for at overleve.
Norwegian Air hævder imidlertid, at de hidtil har udstedt refusioner på mere end 5 mia. norske kroner til mere end 2 millioner passagerer. ”Vi forstår, at det har været frustrerende for passagererne at vente,” sagde Norwegians talsmand Lasse Sandaker-Nielsen til DN, “men vi kan forsikre alle, der venter, at deres penge vil blive refunderet.”
Rejsebureauet BCD Travel er blandt dem, der har protesteret kraftigt over flyselskabernes refunderingsforsinkelser. ”Vi venter stadig på refusion på hele 600 billetter,” sagde BCDs kommercielle og operationelle direktør Bernt Roger Eliassen til DN . ”Mange andre flyselskaber holdt også igen, men nu forbliver de fleste krav desværre mod SAS.”
Vi beklager
I tirsdags undskyldte SAS 'administrerende direktør Rickard Gustafson over de forsinkede refusioner. ”Vi er kede af, at mange kunder stadig venter på tilbagebetaling fra aflyste flyvninger,” skrev Gustafson i en pressemeddelelse i forbindelse med flyselskabets underskud. "Jeg vil understrege, at kunder, der har ret til at få refusion, vil få den, og vi har øget kapaciteten til at håndtere det store antal aflysninger."
Da SAS fortsat er hårdt ramt af corona-pandemien, fortsætter forhandlingerne med dets største ejere, som inkluderer den svenske og danske regering og Sveriges Wallenberg-familie. Gustafson bemærkede, at det på trods af de forfærdelige økonomiske resultater i denne uge var "opmuntrende" at se, at efterspørgslen efter flyrejser "langsomt kommer tilbage", da en redningsplan, der blev leveret den 30. juni, afventer et grønt lys fra aktionærerne.
”Selvom der er betydelige udfordringer, er jeg overbevist om, at SAS vil komme tilbage som en bæredygtig og rentabel virksomhed, efter at vi har gennemgået en rekapitaliseringsplan,” sagde Gustafson.
Læs også om Kan jeg få en refusion af flyselskabet ifm. coronavirus?