Sådan undgår du at blive den irriterende passager på flyet

Personalemangel, hedebølger og strejker har gjort denne sommerrejsesæson særligt uregerlig. Især lufthavne er kaotiske lige nu. Tusindvis af passagerer i hele Europa har været udsat for flyaflysninger i de seneste måneder. Andre har misset take-off, mens de har stået i mareridtslange køer - nogle gange i ubehagelig varme temperaturer. Med personalemangel - grundårsagen til kaosset - som næppe vil aftage i den nærmeste fremtid, er vi alle nødt til at gøre vores del for at afhjælpe situationen. Det er vigtigt at være en hensynsfuld rejsende. Følg denne artikels råd næste gang du hopper på flyet. Så vil du uden tvivl gøre rejsen lidt nemmere for dine medpassagerer. Læs også om de 8 mest irriterende typer du kan møde i flyet.

Rejs ikke på forretningsrejse, hvis det kan gøres på Zoom

Vi ved alle, at flyrejser er dårlige for miljøet, men de sande omkostninger ved at flyve kan være langt værre, end vi tror. Det er nemlig ikke kun CO2, der øger aftrykket. Flymotorer udleder andre kemiske stoffer herunder dinitrogenoxider, svovldioxid og sodpartikler, som alle bidrager til klimaændringer. Overvej alternativer til flyrejser - såsom togrejser eller et videoopkald - før du bestiller din billet.

Klap ikke, når flyet lander

Vi forstår det, nogle mennesker er bange for at flyve, så trangen til at fejre landingen kan være overvældende. Men prøv at lade vær. Sagt mere enkelt er det at klappe ved landing virkelig irriterende for andre passagerer.

Respekter folks personlige rum

Det er en god idé at holde hænderne for dig selv - og især når du rejser. Rør ikke ved andre mennesker eller deres ting uden at spørge, modstå trangen til at manspreade, og undgå at læne dit sæde skarpt eller for langt tilbage - især under måltiderne. En uofficiel etiket i flyet dikterer, at den, der sidder på vinduessædet, får væggen og et armlæn, den, der sidder på det midterste sæde får to armlæn, og den, der sidder på gangsædet, får et armlæn og midtergangen. Det vil du sætte pris på, næste gang du bliver presset ind på det midterste sæde. Mens vi er på emnet siddepladser, så vælg dit flysæde med omhu. Hvis du har en tendens til at blive dårlig under flyrejsen, så vælg et gangsæde (og gå på toilettet for at kaste op). Hvis du har en svag blæremuskel, så skal du ikke vælge et vinduessæde, da det kun vil forstyrre dine naboer under hele flyvningen.

Lav ikke køerne længere, end de allerede er

Når vi taler om at tisse, så lad os understrege, at flytoilettet kun er til netop det. Tilbring ikke tiden på toilettet til at bruge tandtråd, børste dit hår og svare på sms'er, når der er en lang kø af passagerer, der skal tisse og blokerer gangen udenfor. Husk dog at vask dine hænder. Det er særligt vigtigt med de lange lufthavnskøer at lette dem, hvor det er muligt. Hav dit pas og boardingkort ved hånden ved check-in. Og vent ikke, indtil du er foran køen til security med at fjerne dit bælte, smykker, bærbare computer, bærbare oplader og væsker.

Spring ikke over hvor gæret er lavest

Lad for gud skyld vær med at springe over i køen. Det er også vigtigt at være tålmodig, når du går ombord på dit fly. Vent, indtil dørene er lukket, og besætningen har bekræftet, at alle er ombord, før du bevæger dig hen til den ledige række af sæder. Ved landing skal du ikke stå aggressivt op i din række, før det er din tur til at forlade flyet – det sparer dig ikke tid, og det gør det kun ubehageligt for alle andre. Når du venter på din bagage, så skal du ikke klemme dig om bæltet - det blokerer udsynet for andre.

Hold dit støjniveau på et minimum

Der er ikke noget mere irriterende end at høre det kedelige beat af technomusik eller en actionfilm under flyvningen, der kommer fra en anden persons hovedtelefoner. Fjern dine høretelefoner for at teste lydstyrken, før du skruer op for den på din rejse. På samme måde skal du undgå at tale i telefon eller snakke højlydt i det sekund, flyet lander.

Lad de dårlige lugte blive hjemme

Tænk på dine medpassagerer før du pakker tun, rødløg, ost og nødder i madpakken. Nogen mennesker er allergiske over for en eller flere typer nødder. Inden i den tørre flykabine kan selv støvet fra en pakke nødder udløse en potentiel dødbringende reaktion. Pak et par friske sokker, hvis du planlægger at tage dine sko af under flyvningen, og hold dine fødder væk fra folks ansigter. Brug også deodorant, hvis du er tilbøjelig til at svede. Læs også om du må medbringe din egen madpakke i lufthavnen og flyet.

Undgå at blive fuld

Vi ved, at du er på ferie, men vent, indtil du er på stranden med at hælde piña coladas ned i løgnhalsen. Ikke overraskende involverer størstedelen af ​​negative flyoplevelser en fuld passager. Selvom du måske ikke er en aggressiv fuld type, så kan du ende med at falde i søvn på din nabos skulder eller endnu værre kaste op under flyvningen. Læs også om det er sandt, at du bliver hurtigere fuld, når du flyver.

Overlad din plads

Uanset om du er på et fyldt tog eller i et venteområde i en lufthavn, er det altid god praksis at give din plads til dem, der har mere brug for den. Handicappede, ældre, gravide og folk med børn bør alle prioriteres. Det er også hensynsfuldt at forlade din plads ved siden af ​​lufthavnens strømudtag, når dine enheder er opladet. Læs også om vinduesæder uden vinduer – ja disse flysæder findes.

Vær venlig over for personalet

Når du har stået i kø i flere timer, eller dine kufferter er strandet i en bunke tabt bagage, er det nemt at lade dine frustrationer gå ud over lufthavnspersonalet. Men gør dit bedste for at være venlig. De arbejder hårdt, og vi har brug for dem mere end nogensinde lige nu med den alvorlige personalemangel. Læs også om de mest irriterende ting, du kan gøre på et fly.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €