Sådan skal europæiske lufthavne og flyselskaber undgå en gentagelse af sommerens rejsekaos

Brancheorganisationen Airlines for Europe (A4E) tilskynder alle i den europæiske luftfartindustri at tage ved lære af sommerens rejsekaos for at forhindre en lignede situation i 2023. Europæiske luftfartsselskaber og lufthavne led denne sommer under massivt rejsekaos, da rejselysten for alvor buldrede tilbage efter COVID-19- pandemien. Lange køer, bagagebjerge, forsinkelser og aflysninger i sidste øjeblik blev et definerende minde om det, der er blevet kaldt "sommeren med rejsekaos". Flere af de store lufthavne, herunder London Heathrow Airport og Amsterdam Schiphol Airport måtte sætte et kapacitetsloft på antallet af afgange. De måtte bede flyselskaber om at aflyse eller omlægge deres flyvninger, så de ikke omskred loftet. Airlines for Europe (A4E), der repræsenterer luftfartsselskaber på tværs af Europa, nu med en opfordring til alle parter i den europæiske luftfart. A4E argumenterer blandt andet for, at flyselskaberne er afhængige af, at rejseknudepunkterne kører problemfrit. De mener derfor, at de og deres medlemmer er blevet svigtet denne sommer. I forsøget på at forhindre en lignende sommer i 2023 med rejsekaos, opfordrer A4E nu alle de europæiske parter i luftfartindustrien til at tage ansvar for deres eget område og engagere sig proaktivt i at forbygge lignende situationer i fremtiden. De nordiske medlemmer af A4E er Finnair, Icelandair og Norwegian. Foruden dem omfatter medlemmerne også Air Baltic, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG), Lufthansa Group og Ryanair.

Flyselskaberne afhænger af en kompleks infrastruktur

Industriledere mødtes onsdag d.5. oktober i hovedkvarteret for den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol. Her fremhævede administrerende direktør for A4E, Thomas Reynaert, udfordringerne med at øge kapaciteten i luftfartsindustrien efter næsten to års inaktivitet. Han udtrykte blandt andet det faktum, at flyselskaber indgår i en meget kompleks infrastruktur, hvor underbemanding i sikkerhedskontrollen, langsom grænsekontrol og diverse strejker er udfordringer for flyselskaber. Han bider særligt mærke i meget korte varsler fra nogle af de større europæiske lufthavne til flyselskaberne om at reducere kapaciteten, de såkaldte kapacitetsloft. "Flyselskaberne er afhængige af et væld af tjenester for at bringe passagerer fra A til B til tiden. Alt for ofte i løbet af sommeren har flyselskaberne haft yderligere udfordringer på grund af fejl i lufthavnene, utilstrækkeligt personale hos groundhandlere og ATC [flyvekontrol] strejker," sagde Reynaert på konferencen. "Ofte opstår disse problemer med meget kort varsel, hvilket gør det vanskeligt for flyselskaberne at tilpasse sig." Ikke desto mindre måtte flyselskaberne indordne sig og reducere deres flyvninger i Heathrow, hvoraf mange er planlagt til langt ind i 2023. British Airways, Heathrows største flyselskab, udtalte i august, at det ville skære 10.000 flyvninger fra slutningen af oktober til marts som følge af passagerloftet. Det svarer til omkring otte procent af flyselskabets samlede vinterflyveplaner. Passagerloftet skulle oprindeligt kun vare frem til 11. september. Men den 15. august meddelte Heathrow, at loftet ville blive forlænget indtil den 29. oktober, da de fortsatte "med at opbygge modstandsdygtighed i lufthavnssystemet". Men nu udtaler kilder, at Heathrow har arbejdet hårdt for at bringe sine entreprenører i overensstemmelse med deres ansvar for at sikre glidende trafik for fly; reducere køer, forsinkelser og aflysninger og begynde at genoptage det serviceniveau, Storbritannien forventer af sin største og mest berømte lufthavn.

Fælles europæiske tilgang er vital

Reynaert mener, at der er brug for en fælles europæiske tilgang, der sikrer, at alle i den europæiske luftfartsindustri arbejder så tæt som muligt for at undgå kapacitetsnedskæringer - især med kort varsel. ”Flyselskaber arbejder utrætteligt for at imødekomme passagerernes efterspørgsel og sikre, at fly afgår og ankommer til tiden. " Ifølge Reynaert har A4E og dets medlemmer været i tæt kontakt med dets lufthavnspartnere, leverandører, EU-Kommissionen og nationale regeringer for proaktivt at løse sommerens udfordringer. "Vi forventer, at andre også fortsætter med at engagere sig positivt og proaktivt for at sikre, at vi ikke ser kaosset fra sommeren 2022 gentaget." Læs også om flyselskaber der aflyser flyvninger fra efteråret til marts 2023.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €